Annons

Fota i SRGB men redigera i AdobeRGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Har börjat läsa Photoshop CS för dig.fotografen.
Där rekomenderar han att man redigerar i AdobeRGB färgrymd.
Innebär detta att jag måste fota i det oxå eller kan man fota i SRGB och sen redigera bilden i AdobeRGB
eller måste det vara AdobeRGB hela vägen?
//
AnteV

Vitsen med att redigera i Adobe RGB är att du då har fler färgnyanser att jobba med. Att först fotografera i sRGB och sedan jobba i Adobe RGB ger ingen vinst.

Skillnaden mellan de två färgrymderna kan kort beskrivas så här:

sRGB ger något sämre nyansåtergivning i en del färgtoner, det kan bli så att en yta med små färgskiftningar ser alldeles enfärgad ut, små veck i ett tyg kan försvinna som exempel.
Men du får också en förstärkning av en del färgtoner och om du vill få en fil direkt från kameran som skall kopieras eller visas på webb kan det vara bra att använda sRGB, bilden får mer ”tryck” i färgerna.

Adobe RGB är bästa valet om du kommer redigera färgerna eller om du skall skicka den för tryck och det är viktigt att få med maximalt med färgtoner.
Om du vill att slutresultatet skall vara i sRGB är det bara att fotografera i Adobe RGB, justera bilden till belåtenhet och sedan konvertera till sRGB innan du skickar den till labbet eller lägger ut den på Fotosidan.

mipert skrev:
Vitsen med att redigera i Adobe RGB är att du då har fler färgnyanser att jobba med. Att först fotografera i sRGB och sedan jobba i Adobe RGB ger ingen vinst.

sRGB ger något sämre nyansåtergivning i en del färgtoner, det kan bli så att en yta med små färgskiftningar ser alldeles enfärgad ut, små veck i ett tyg kan försvinna som exempel.
Men du får också en förstärkning av en del färgtoner och om du vill få en fil direkt från kameran som skall kopieras eller visas på webb kan det vara bra att använda sRGB, bilden får mer ”tryck” i färgerna.

Adobe RGB är bästa valet om du kommer redigera färgerna eller om du skall skicka den för tryck och det är viktigt att få med maximalt med färgtoner.
Om du vill att slutresultatet skall vara i sRGB är det bara att fotografera i Adobe RGB, justera bilden till belåtenhet och sedan konvertera till sRGB innan du skickar den till labbet eller lägger ut den på Fotosidan.

Låter bra... men hur är det när man fotar i raw?
Kan man inte då dra ut en bild i endera sRGB eller Adobe RGB? Eller måste man sätta Adobe RGB för att rawfilen inte skall "tappa" något?

Edit: Har rättat stavfel

Beror på vad bilden skall användas till.

I teroin tappar du information om du direkt i råkonverteraren väljer sRGB, på de flesta bilder märks det dock inte. Bara att prova.

Jag använder Prophoto RGB som färgymd när jag öppnar bilden i konverteraren, då får jag med hela råfilens färgrymd och kan sedan bearbeta filen och konvertera den till vad som är lämpligt.

sRGB när jag lägger ut bilden på Fotosidan.
Adobe RGB när jag skickar bilder till tidning (som Cap&Design eller Allt om Digitalfoto).
IFI online v3 när jag skickar till Fotolabo.

Eller Cmykprofil när jag skapar en annons för dagspress...

Man skall dock inte överdriva det där med att man måste använda Adobe RGB, för de flesta bilder märks det inte att man tappar fina tonskiftningar.

mipert skrev:
Beror på vad bilden skall användas till.

I teroin tappar du information om du direkt i råkonverteraren väljer sRGB, på de flesta bilder märks det dock inte. Bara att prova.

Jag använder Prophoto RGB som färgymd när jag öppnar bilden i konverteraren, då får jag med hela råfilens färgrymd och kan sedan bearbeta filen och konvertera den till vad som är lämpligt.

sRGB när jag lägger ut bilden på Fotosidan.
Adobe RGB när jag skickar bilder till tidning (som Cap&Design eller Allt om Digitalfoto).
IFI online v3 när jag skickar till Fotolabo.

Eller Cmykprofil när jag skapar en annons för dagspress...

Man skall dock inte överdriva det där med att man måste använda Adobe RGB, för de flesta bilder märks det inte att man tappar fina tonskiftningar.

Är inte säker på om vi menade samma sak nu. Vad jag fiskade efter var om jag måste ha Adobe RGB aktiverat i kameran eller om det räcker att välja det när man gör Raw-konverteringen. Blir inte bildinformationen i raw-filen det samma oavsett om man har Adobe RGB eller sRGB inställt i kameran?

RAW har en helt egen färgrymd, som dessutom är olika i olika kameror. I konverteringen från RAW till "vanlig bitmap" ingår också att bygga om bilden till någon annan färgrymd.

ph0tech skrev:
Blir inte bildinformationen i raw-filen det samma oavsett om man har Adobe RGB eller sRGB inställt i kameran?

Jo, visst blir den det. De inställningar som görs på kamerans display (färgtemperatur, kontrast, skärpning, brusreducering och färgrymdsval) används bara när bilden ska konverteras till en jpeg i kameran.

Fotograferar du i råformat lagras bara den digitaliserade informationen från sensorplattan.

MVH/Stefan

mipert skrev:

Men om jag bara vill ta en "shot and go" bild då?
DVS. om jag ej vill sitta och peta i photoshop
t.ex fota för att skriva ut på en fotoskrivare.
Blir det sämre slutresultat om jag tar den i Adobe RGB än i SRGB?

//
AnteV

AnteVante skrev:
Men om jag bara vill ta en "shot and go" bild då?
DVS. om jag ej vill sitta och peta i photoshop
t.ex fota för att skriva ut på en fotoskrivare.
Blir det sämre slutresultat om jag tar den i Adobe RGB än i SRGB?

//
AnteV

Skriver du ut den själv eller lämnar in bilden till ett proffslabb blir bilden bättre om du arbetar med Adobe RGB. Det är bara om du lämnar in dem på labb som bara kan ta emot sRGB som du förlorar något på att ha bilden i Adobe RGB.

MVH/Stefan

stefohl skrev:
Skriver du ut den själv eller lämnar in bilden till ett proffslabb blir bilden bättre om du arbetar med Adobe RGB. Det är bara om du lämnar in dem på labb som bara kan ta emot sRGB som du förlorar något på att ha bilden i Adobe RGB.

MVH/Stefan
Kör med pixma 5000
Man behöver inga spec. drivrutiner för skrivaren för att den ska klara av Adobe RGB då?
Mvh
//
Ante

AnteVante skrev:
Kör med pixma 5000
Man behöver inga spec. drivrutiner för skrivaren för att den ska klara av Adobe RGB då?
Mvh
//
Ante

Använder du Photoshop? Använd i så fall färghanteringen där istället. Du hittar inställningarna under Skriv ut med förhandsvisning. Där väljer du bara din skrivarprofil, så konverterar du från vilken färgrymd som helst som du använder till din skrivarprofil.

Då måste du i ditt skrivarprogram avaktivera färginställningarna. Nu har jag inte använt den skrivaren, men tidigare valde du i fliken Color under Color Correction »None«.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto