Annons

Fota kläder - objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gutter_demon

Avslutat medlemskap
Skulle behöva ett objectiv till Canons 350d som jag främst ska fota kläder med fast jag vill även att det är ljuskänsligt, tips?

Själv så ska jag köpa (har beställt redan) 85 mm 1,8 ....

det är ljuskänsligare än de gluggar som jag redan har....återstår att få se resultatet med det.

Kläder som ligger på bord eller kläder som sitter på modeller?

Är det helfigur så brukar 50mm gluggar fungera bra. brukar vara ljusstarka och hyfsat billiga.
Även vanligt förekommande på beg. marknaden.

det är kläder på modeller, vill ju använda objektivet för lite allt möjligt också. Tips på något särskilt obj pris max ca 5000-6000kr.

Skulle säga det om 85mm 1,8 ... fick ett pris på 4300 riksdaler.... man kan säkert få tag på samma glugg till en billigare peng... har sett priser som vandrat från 3995 - 4600:-

85mm känns lite för långt om du vill få åtminstone halvkroppsbilder i normalstora rum. Kolla annars på ett 50mm/1.4. Förutom hög skärpa har det mycket bra färgåtergivning (kan väl vara bra till mode).

Vill du ha helkropp får du nog titta kring 24-35 området.

Senast ändrad:
gutter_demon skrev:
Skulle behöva ett objectiv till Canons 350d som jag främst ska fota kläder med fast jag vill även att det är ljuskänsligt, tips?

Bra ljus, rätt ljus i studion är minst lika viktigt som en bra glugg. Annars så får du aldrig fram strukturen-känslan i plaggen. Undvik paraplyer!

Med tanke på hur otroligt kort skärpedjupet är på 50mm borde det räcka gott och väl. Fast det förstås, man kanske står ett par meter bort.

Kolla dofmaster för att se om det räcker eller inte. 3m avstånd bl 2 ger c:a 1.5 cm skärpa framför och bakom objektet. 85:an ger c:a 0,5 cm.

Är det produktfotografering så behöver inte skärpedjupet vara så himla kort som 50 eller 85:an erbjuder. Man måste kunna se mera av plagget än just de 3 cm som det pratas om nu.

Tror också att ljuset är det viktigaste, struktur i tyger är inte lätt att få till, framförallt inte om det är svarta kläder.

Jag lägger också min röst på Tamron 28-75 2.8. Bra omfång riktigt bra skärpa och ljuskänsligheten bör räcka för ändamålet. Kostar runt 4 000.

Jag tycker det är lite svårt att ge generella tips på objektiv eftersom det beror lite på vad du tänkt dig, men det generella tipset är ju ett kort tele typ 85-135mm där det ju finns några schyssta ljusstarka alternativ. Sen beror det lite på vad du har för kamera. Ibland är det kanon med vidvinkel också. Mycket kan man ju göra i efterbehandlingen också, t.ex. lägga på oskärpa där man vill ha det.

ANNONS