Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota konserter med Nikon d750

Produkter
(logga in för att koppla)

Esuma

Medlem
Halloj!
Nu när det är konserter igång igen så är det dags och ta tag i kameran och fota lite granna! Har en D750 samt ett 24/70 + 70-200 objektiv som jag har kört med tidigare. Känner mig dock lite osäker på inställningarna i olika sorters ljus som det är på just konserter, och kommer inte bara stå i diket eller bland publiken, utan en del bakom scen med. Någon som kan dela med sig lite idéer och rekommendationer kring vilka inställningar man bör ha (autofokus, manuell, slutartid osv..)? Vore ytterst tacksam! 🤘🏻
 

Comanche

Aktiv medlem
Nu har inte jag skjutit konserter så mycket men en del små event, fester och nyligen Stockholms maraton. Jag lär mig fortfarande, men kan tipsa om shutter priority i sådana situationer och AF single mode. Då har jag fått bäst resultat.

Det är det lilla jag kan erbjuda som tips. Lycka till :)
 

VargenW

Aktiv medlem
Det jag kan bidra med är att om man inte jobbar helt manuellt bör man använda exponeringskompensationen flitigt. Annars är det vanligt att man får för ljusa bilder eftersom kameran vill kompensera upp allt det svarta som oftast är på konserter och som man normalt sett vill ska vara just svart. Det man särskilt får passa sig för är att ansikten som är i strålkastarljus lätt blir utfrätta.
Men allting sånt här är ju egentligen rätt enkelt nuförtiden jämfört när man fotade analogt, du kan ju ta bilder och se hur det blir och sen justera.
 
Senast ändrad:

Artis

Aktiv medlem
Vet inte mycket om inställningar i Nikon men jag fotar med Canon och brukar använda det manuella läget.
Hur man ställer in kamera beror på vad är det för konsert och musik. Det första jag tänker på är ISO. Är det hårdrock med snabba låtar då är det ljuset som kommer i beräkningen. Är konserten utomhus med övervägande dagsljus så drar man ner ISO och upp med tiden för att undvika rörelseoskärpa, bländaren beror på hur stort skärpedjupet du vill ha. Är det endast huvudobjektet eller hela planet som ska vara skarpt. Är det klubbspelning med artificiellt ljus då är det upp med ISO. 2000 eller mer.
Är det långsam pop, rock eller country då tiden behöver inte vara snabbare än 1/200 sek. Beroende på hur stadig är du i handhållen kamera och objektivet. Är det tele typ 200-300 mm då är oskriven regel värt att testa: 200 mm ska vara med minst 1/200 sek. Ta den första kommande konserten som en övnig och bedöm efteråt bilderna med hjälp av exif info. Lycka till!
 

Sorgesol

Aktiv medlem
😁 Ja jag har inga tips att komma med men hänger gärna på för att lära mig lite... Jag tänkte försöka fota från publiken på en konsert i Düsseldorf i vår och hoppas kunna få med mig min sony a7c förbi vakterna. 😬 (sitter på rad 2, ingen stående publik, så det är hyfsat nära scenen trots att det är en arena med 12000 platser)
 

Comanche

Aktiv medlem
😁 Ja jag har inga tips att komma med men hänger gärna på för att lära mig lite... Jag tänkte försöka fota från publiken på en konsert i Düsseldorf i vår och hoppas kunna få med mig min sony a7c förbi vakterna. 😬 (sitter på rad 2, ingen stående publik, så det är hyfsat nära scenen trots att det är en arena med 12000 platser)
Lycka till men jag skulle inte ha för höga förhoppningar. Sitter du så nära scenen lär nån av väktarna få syn på dig ändå. Fota med mobilkamera ska nog gå men inte med systemkamera. Såvida du inte har tillåtelse från arrangören dvs.
 

Grelber

Aktiv medlem
Ett par snabba tips: Ställ in manuellt, välj bländare efter önskat skärpedjup och tid efter hur snabbrörliga motiven är och hur mycket rörelseoskärpa du vill ha, spotmät på huvudmotivets ansikte och låt auto-iso hantera exponeringen.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Lycka till men jag skulle inte ha för höga förhoppningar. Sitter du så nära scenen lär nån av väktarna få syn på dig ändå. Fota med mobilkamera ska nog gå men inte med systemkamera. Såvida du inte har tillåtelse från arrangören dvs.
Alltså, jag har varit tre gånger på konsert i hela mitt liv. Alla tre med samma artist men i helt olika platser. Varenda gång vandrar det in personer med stora (Canon med tele objektiv) kameror hängande runt halsen och trots att det står på biljetter att fotografering är förbjuden så var det då ingen som försökte hindra dom. Och det här var inga proffs utan vanliga (🙄 eller snarare extrema) fans som satt/stod i publiken. Om dom kommer in så tycker jag att jag ska komma in. I värsta fall får jag väl riskera lämna kamera i nåt kapprum eller liknande. Det var i London och i Moskva bland annat. Så dom kanske är mindre brydd där än i Sverige? 🤔 Hoppas dom inte är så noga i Tyskland bara...
 

Staffan Zetterlund

Aktiv medlem
Alltså, jag har varit tre gånger på konsert i hela mitt liv. Alla tre med samma artist men i helt olika platser. Varenda gång vandrar det in personer med stora (Canon med tele objektiv) kameror hängande runt halsen och trots att det står på biljetter att fotografering är förbjuden så var det då ingen som försökte hindra dom. Och det här var inga proffs utan vanliga (🙄 eller snarare extrema) fans som satt/stod i publiken. Om dom kommer in så tycker jag att jag ska komma in. I värsta fall får jag väl riskera lämna kamera i nåt kapprum eller liknande. Det var i London och i Moskva bland annat. Så dom kanske är mindre brydd där än i Sverige? 🤔 Hoppas dom inte är så noga i Tyskland bara...
Hur vet du att dom INTE hade tillstånd o var ackrediterade ?
 

Esuma

Medlem
Alltså, jag har varit tre gånger på konsert i hela mitt liv. Alla tre med samma artist men i helt olika platser. Varenda gång vandrar det in personer med stora (Canon med tele objektiv) kameror hängande runt halsen och trots att det står på biljetter att fotografering är förbjuden så var det då ingen som försökte hindra dom. Och det här var inga proffs utan vanliga (🙄 eller snarare extrema) fans som satt/stod i publiken. Om dom kommer in så tycker jag att jag ska komma in. I värsta fall får jag väl riskera lämna kamera i nåt kapprum eller liknande. Det var i London och i Moskva bland annat. Så dom kanske är mindre brydd där än i Sverige? 🤔 Hoppas dom inte är så noga i Tyskland bara...
Brukar vara big no-no nu för tiden att ta med sig systemkamera på konserter om nu inte har pass/tillstånd oavsett vart du än är. Antingen så ryker kameran eller så får du gå ut i värsta fall 😕
Ett tips är att ta reda på vad som gäller för konserten när det kommer till fotografering innan du tar med dig den 👍🏻
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Hur vet du att dom INTE hade tillstånd o var ackrediterade ?
Jag satt bredvid en av dom... Hon sa att hon chansade med att ta med kameran och trots att det stod att de inte fick fota så hade vakterna ignorerat hennes kamera. Som hon för övrigt hade hängande runt halsen. 🙄 Men jag har en känsla av att i Tyskland så gillar dom regler så jag lär väl inte ha samma tur. Tänker dock prova iallafall.
 

Sorgesol

Aktiv medlem
Brukar vara big no-no nu för tiden att ta med sig systemkamera på konserter om nu inte har pass/tillstånd oavsett vart du än är. Antingen så ryker kameran eller så får du gå ut i värsta fall 😕
Ett tips är att ta reda på vad som gäller för konserten när det kommer till fotografering innan du tar med dig den 👍🏻
Jag tänkte att man kanske inte ens kommer in med en kamera... Dom kör ju med rena flygplats säkerheten med stora metalldetektorer och köra väskor genom röntgen maskiner å allt. (I alla fall i Kremlin i Moskva gjorde dom det... Men det kan ju ha varit för att det var Kremlin.) Jag var nästan imponerad av några späda kinesiskor som morskt ignorerade stora ryska vakter som stod placerade i gångarna i konsert salen och fotade i princip hela konserten med sina Canon kameror. En av dom blev iof tillsagd att sluta men då flyttade hon bara på sig och fortsatte. Ingen blev utkastad eller fick kameran tagen. Jag hade min lilla kompaktkamera men det blev inga vidare bra foton med den... Så det var efter det som jag impulsivt köpte en systemkamera. 😬 Fast sen kom covid så jag har inte testat ta med den på en konsert ännu... Så får se hur det går i april.
 

Esuma

Medlem
Jag tänkte att man kanske inte ens kommer in med en kamera... Dom kör ju med rena flygplats säkerheten med stora metalldetektorer och köra väskor genom röntgen maskiner å allt. (I alla fall i Kremlin i Moskva gjorde dom det... Men det kan ju ha varit för att det var Kremlin.) Jag var nästan imponerad av några späda kinesiskor som morskt ignorerade stora ryska vakter som stod placerade i gångarna i konsert salen och fotade i princip hela konserten med sina Canon kameror. En av dom blev iof tillsagd att sluta men då flyttade hon bara på sig och fortsatte. Ingen blev utkastad eller fick kameran tagen. Jag hade min lilla kompaktkamera men det blev inga vidare bra foton med den... Så det var efter det som jag impulsivt köpte en systemkamera. 😬 Fast sen kom covid så jag har inte testat ta med den på en konsert ännu... Så får se hur det går i april.
Vet att jag hade kompaktkamera med mig på ett gig i Globen när Judas Priest lirade och det gick bra! Men då hade jag också inget stort objektiv utan gick med minsta möjliga.
Kan vara olika i olika länder, men mycket beror på hur artisterna själva vill. Har varit på flera konserter på samma artist i olika länder och det var samma sak överallt.
Så kika innan så du inte ”smugglar” med dig kameran i onödan, för kommer de på dig så hänvisar de till hemsidan för arrangemanget och du kommer troligtvis åka ut. 😅 Dumt att chansa!
Skillnad på festivaler, där kan du dra med dig kameran hur du vill!
 

Artis

Aktiv medlem
Bäst att ta kontakt med arrangören och ansöka om en ackreditering då vet man vad som gäller. Fast visa artister förbjuder all fotografering aven av ackrediterade fotografer bla Dylan som släckte även kameror som visade konserten på stora skärmar under Montreux Jazz festival. Santana på samma festival ville ha alla rättigheter till bilder man tagit på konserten och godkänna allt man vill publicera och man fick skriva ett separat avtal med honom innan konserten oavsett ackrediteringen. Price förbjöd all form av fotografering och inspelning under sina sista år. Neil Young var också sur på fotografer ett tag, hur är han nu vet jag ej för jag avskriver de artister som krånglar till.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag har som ackrediterad fotat mycket jazz, bl a under Montreux Jazz 2010. Det är ju väldigt stor skillnad på hur petig man är med ackrediteringar men under större evenemang/konserter så krävs som regel ackreditering. I Montreux sköttes allt väldigt professionellt men strikt; man fick fota tre första låtarna. I andra sammanhang som ex Sthlm Jazz och Umeå Jazz så har jag fotat väldigt fritt under hela seten. Som regel krävs att man kan uppvisa någon uppdragsgivare för de större evenemangen men mindre konserter så kan nog arrangören bara bli glada.
På den tiden fotade jag med Canon och mina favoriter för konsert var135/2 och 24-70/2.8, endast vid några tillfällen använde jag längre brännvidder. Jag gillade kort skärpedjup vilket ställde krav på noggrannhet med skärpan. ISO egenskaperna då var inte lika bra som nu så jag försökte hålla mig under 1600 och rimliga slutartider till det, dvs tillräckligt snabba för att inte få rörelseoskärpa (om man nu inte vill ha det).
 

Johan_G

Aktiv medlem
Mycket beror ju på vilken typ av konsert det är, det är lite skillnad på en spelning på en klubb, en arena eller utomhusfestival, men rent generellt så kan ljuset på konserter vara lite besvärligt.
Jag använder mestadels kamerorna i bländarprioritet, AF-s (men beredd att trycka på MF-knappen om det skulle börja jaga) och tar alla bilder i RAW.

Hur jag mäter ljuset beror helt på hur ljuset på scenen är, ofta centervägt, nästan lika ofta spott och i något mer sällsynta fall över hela sensorn sedan en eller ett par snabba bilder för att kolla så EV-komp är OK (normalt -0,3-> -1.0EV i mitt fall), allt hänger på hur ljuset ser ut när jag väl är på plats och hur jag vill att bilderna ska se ut.

För bilder i diket och bakom scen skulle jag nog valt 24-70mm som huvudobjektiv för att sedan gå ut på publikplats och använda 70-200mm, eller ja 80-200 i mitt fall, för att få en lite flackare bildvinkel mot scenen, men det beror på att jag personligen aldrig varit överdrivet förtjust i grodperspektivet, så där handlar det mest om tycke och smak.
 
ANNONS