Annons

fota ljuslåga

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken typ av streck? Om man har skräp/smuts/fett på den yttre linsen på telefonen brukar det kunna bli allt möjligt jox när man har motljus. Äldre sensorer (tänk lanserade under 90/00-tal) kan ibland spöka en del och resultera i diverse olika effekter, men en någorlunda modern mobiltelefon borde inte uppvisa den typen av problem.

DSC_1170.jpg

Ovan är dock en systemkamera som kom 2014 (D810) med ett makroobjektiv från 90-talet (AF 105/2,8D), mest för att jag hade för mig att jag hade tagit dessa bilder vid något tillfälle. Som synes har den kameran inga större problem med detta.

Tillägg: Om du menar att det blir helt vitt bara i själva lågan där det är som ljusast i bilden ovan så låter det väl mer som en exponeringsfråga. Det är enkelt så att lågan inte är jämnt ljus rätt igenom och då kan det vara så att du måste ställa ned exponeringen manuellt, med risk för att annat blir för mörkt om du bara tar ut en färdig bild ur telefonen. Alternativt kan telefonen ha någon sorts automatiskt multiexponeringsfunktion som i bästa fall löser detta automagiskt, men i mitt tycke ser det sällan särskilt naturligt ut.

Senast ändrad:
Taget med Nikon D5300
Den där är ju mer utfrätt än den här:

IMG_0005.jpg

Ovan är helt oredigerad jpeg från en Canon Powershot A95* förutom nedskalning. Bilden från D810 i mitt föregående inlägg är i råformat och lite justering på exponering/vitbalans/skuggor/högdagrar.

*Lanserad 2004 med fjuttsensor som är mindre än många moderna telefoners huvudkamera. Bilden tagen 2005. Kameran "avled någonstans i Sydamerika i närståendes vård, på grund av tillverknings/konstruktionsfelet som många kompaktkamerasensorer tillverkade av Sony från denna period hade.

Första saken att kolla är om linsen är någorlunda ren. En telefon vistas i många miljöer där man inte hade placerat en systemkamera. Inte ens om den hade fått plats.

Ser det inte ut som en misslyckad sunstar (ursäkta, vet faktiskt inte vad det heter på svenska)? D.v.s. den ljuseffekt där strålar uppstår från en punktformig ljuskälla, orsakade av bländarlamellerna. Nu har väl inte mobiler såna, men nån slagt hål måste de ju ha.

Senast ändrad:
Alltså, jag gissar bara. Men är det så så blir det nog svårt. Det är inget man kan styra. En del objektiv har det, andra inte. De blir snyggare ju mindre bländare man använder, men det är nog inte möjligt i ditt fall. Men det var som sagt bara en gissning.

Testa att sänk ISO till 100. Blir det för mörkt så öka ISO något. Testa sedan justera till en mer sluten bländare - höj ISO om det blir för mörkt.

Jag har en enkel inställning som mörkar hela bilden. Har en google Pixelkamera, nån som "kan den"?
Tack för allas tips! Kanske får damma av systemkameran trots allt.

På mobil prova att göra så här.
Rikta kamera mot ditt ljus, klicka med fingret på skärmen i mitten på lågan, får en list, scrolla ner ljuset till lågan syns bra, fota. Sedan kan du lätta upp skuggorna efter som du vill, spara
Hoppas det var till hjälp

Provade snabbt på min mobil, funkade ju ganska bra
Får klicka på bilden

Bilagor

• Screenshot_20251202-172614.jpg
    Screenshot_20251202-172614.jpg
    245.5 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto