Annons

Fota macro med 70-200/4L eller 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill har så få objektiv som möjligt och slipper därför helst att köpa ett separat macro-objektiv. Jag har ett 70-200/4L och får idag ett 50/1,4. De används på en 350D men jag planerar redan att gå över till fullformatssensorkamera (puh!) om några år. Därför vill jag gärna ha en objektivuppsättning som funger med t.ex. en 5D. Jag planerar att köpa ett 17-40/4L så fort jag får råd och tycker att den uppsättningen är precis allt jag behöver. Förrutom att den inte har något macroobjektiv.

Vilket är det bästa sätttet att fota macro med den uppsättningen. Filtergängan på mitt 70-200-objektiv är 67mm och i den storleken finns inte några närbildslinser från Canon, vilka jag har hört ska vara väldigt bra. Det finns däremot Canon-linser till 50mm-objektivet. Vad hade ni satsat på? Något annat märke?

mvh

Johnnie

Mellanringar funkar finfint men en bra extender ger ju egentligen samma resultat, iallafall på ett tele, med ext har du dessutom möjlighet att fotografera på oändlig fokusering, detta går inte med mellanringar.
Detta enligt mina egna erfarenheter.

Jag har tagit en hel del närbilder med 50/1,4 och försättslinser från Hoya. I mina ögon har resultaten blivit helt OK. Macro med zoom låter mindre lysande.

Köp en Nikon 5T och en stepring så har du en trevlig macrouppsättning. I 200mmläget kommer du nära. Vill du komma ännu närmre finns Nikon 4T. Kör du 1.6-hus funkar det bra trots att det är 52mm lins. Ingen vinjettering.
Har kört dessa linser på 200 2.8L, 70-200 2.8 L IS och 85 1.2L med gott resultat.

Kolla i mitt album närbilder så finns flera bilder tagna med dessa försättslinser.
Klart i nivå med Canons 500D och 250D till en lägre kostnad. Rekommenderas.

A

ANNONS
Götaplatsens Foto