Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med kontrastrik film mitt på dagen?

Produkter
(logga in för att koppla)

kri.and

Aktiv medlem
Har fått tillbaka ett antal rullar som är tagna med Kodak E100VS och Velvia 100F. Jag har fotat mitt på dagen i solljus
vid kusten (Bohuslän). Bilderna jag fått tillbaka har extrem kontrast och färgerna är otroligt intensiva samtidigt som bilden känns helt platt, det gör nästan ont i ögonen efter en stunds tittande vid ljusbordet.

Att film med hög kontrast inte riktigt "passar" till landskapsfoto en vinterdag med klarblå himmel och strålande sol
visste jag väl innan, men nu till min fråga.
Är det någon som har lite praktiska tips att dela med sig av när det gäller ovannämnd situation???
Alltså fota mitt på dagen men ändå få bra bilder.

Man kan ju enbart fota på morgon och kväll men allt ljus är ju fotoljus som det heter : )

Undrar lite om filmen Kodak E100VS/EBX:

Jag upplever att skuggor kan bli väldigt blå, speciellt om det är snö med i bilden men även
vid barmark och om man har en skuggad sten tex.

Är det nån som är inkörd på dessa filmer och som kan svara på om det är en av filmens egenskap eller om jag har haft en konstig ljussituation så att jag fångat det "naturliga" skuggljuset?

/Kristoffer

prova att använda Provia 100 , den är inte lika kontrastrik och Kodak presscrohm 100 är oxå bra o framför alt billig. mvh jói

LeadHead skrev:
Exponerar du "rätt"? Får du vit snö eller blir den blågrå?

Snön blir vit. Det med blå skuggor har jag även upplevt vid barmark. Men det kan ju vara jag som upplever dom som blå och nån annan kanske tycker att det stämmer överens med vad man såg.

Joi skrev:
prova att använda Provia 100 , den är inte lika kontrastrik och Kodak presscrohm 100 är oxå bra o framför alt billig. mvh jói

Jag har använt Provia lite grann men vill ha dom mättade färgerna som E100VS eller Velvia ger.

Man lär kunna förbelysa diafilm för att sänka kontrasten. Jag har inte prövat detta själv. Sök på "förbelysning" eller "förexponering" i forumet så hittar du en del trådar om detta.

En annan lösning är möjligen att lätta upp skuggor med upplättningsskärm eller blixt, men det kan ju bli svårt vid landskapsfoto förstås.

Varför nämns Agfa så sällan? Jag använder RSX II och har aldrig stött på några liknande problem vi rätt exponering.

Jorek skrev:
Varför nämns Agfa så sällan? Jag använder RSX II och har aldrig stött på några liknande problem vi rätt exponering.

Jag har faktiskt en RSX II 100 i kylen.
Jag använder oftast film med högre färgmättnad för min fotografering.
Jag tycker att en film med naturlig färgåtergivning ofta är lite för "klen" om man fotar natur (det är det jag gör mest) men till gatufoto eller porträtt är det bättre med tex. RSX II.

Olika film till olika situationer.

Håller med, för att inte tala om 200... Prova RSX II 100, skillnaden är stor. Precisa tycker jag är lite grådaskig.

ANNONS