Annons

Fota med lång slutartid - tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

RasandeRoland

Ny medlem
Jag har börjat fota lite bilder sent på kvällen/skymningen, t ex solnedgångar, havsvyer osv. Problemet för mig är att om jag använder låt oss säga 1,5-1,7 sekunders slutartid blir det ltie väl mörkt, och vid ca 2 sekunder blir det ljust.

Frågan kan såklart ställas utan några specifika tider, den skulle då kunna formuleras såhär;

När man fotar med lång slutartid 1,5 sek+, hur hanterar man då bilden så att det blir lagom mörkt/ljust?

Jag har tänkt mig att fånga det ljuset som ögat ser, utan att förvränga det.

Använder Nikon D90.

Senast ändrad:
Verkar inte möjligt? Hur får du slutartid 1,7 sekunder och att det skulle skilja från 2 sekunder är omöjligt, det måste vara annat som varierar. Börja att sätta kameran på M och se till att du inte har auto ISO aktiverad, så stäng av den. Sätt ISO fast till 200, sätt tex bländaren på f/8 och börja sedan att variera tiden, du kommer att se att det hänger ihop på ett vettigt sätt. Stativ och fjärrutlösare är också två saker du ska ha. Lycka till

Jag instämmer i att Manuella läget ska användas, med icke-Auto-ISO. Dessutom, om det är direkt till JPEG i kameran som är målet, så prova även att sätta vitbalans till annat än Auto. (När jag har tagit långa exponeringar i JPEG, kanske uppåt halvminut, så har min kamera gissat väldigt dåligt i Auto-WB-läget.)
Fotar man i RAW för att sedan framkalla så spelar vitbalans vit fototillfället ingen roll, och då gör det även inte så görmycket om det blir en lite för mörk bild. Har man tagit RAW finns det, om man har tur, tillräckligt många bitar information kvar för att man ska kunna ljusa upp bilden utan att resultatet blir fruktansvärt.

ANNONS
Götaplatsens Foto