Annons

Fota motorsport

Produkter
(logga in för att koppla)

Steinbok

Ny medlem
Fotade mycket för tio år sedan men har inte haft koll på hur produkter utvecklats sedan dess. Ska fota motorcyklar i rörelse och behöver ca 200 i brännvidd.

Vad ska jag köpa för kamera/objektiv om jag har en budget på cirka 30-40tkr? Jag vill helst köpa nytt.

Är mest van vid Canon sedan tidigare men öppen för att lära om.
 

martley

Aktiv medlem
Har du kvar objektiv kan det vara idé att fortsätta med Canon eftersom EF-fattningen är densamma som sitter på alla nya Canon spegelreflexkameror, EOS xD, EOS xxD, EOS xxxD etc. Sen har nya spegellösa R-serien kommit, som ännu är svåråtkomlig för många på grund av prisnivån, och de kamerorna har en ny fattning, men det finns adaptrar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
70-200/2,8 eller 120-300/2,8.
Sen om man klarar sig utan zoom så är ett 300/2,8 fantastiskt.
Ett rappt hus till det.
Men nytt..... njae då blir det dyrt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Här är en motorcykel, tagen med EF 70-200 mm f/4L IS USM inställt på 121 mm. Men det är med en 7D, så det motsvarar 194 mm på fullformat.

Bilden är tagen på Ring Knutstorp, i inbromsningen efter backen upp mot den så kallade Idioten. Där kan man komma ganska nära.
 

Olof R

Aktiv medlem
Använder själv mest Canon EF 70 - 200 2,8L på ett 7Dmk2 hus då jag plåtar motorsport.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det låter som du ska satsa ordentligt på foto igen, 40k är ju en del pengar. Jag skulle inte gå på spegelreflex i ditt läge. Troligen kommer du bygga på ditt system efterhand och då är nya tekniken att föredra. Speciellt när du verkar vilja handla nytt. Flera EF objektiv har tagits ut ur produktion, även ganska nya konstruktioner. Ingen utveckling av nya EF-objektiv sker.

Hos Canon är det RF-fattningen som det satsas på. De tar dock bra betalt för grejerna. En drömkombo för dina ändamål hade varit en R6+RF70-200 2.8 is. Med svenska priser hamnar du tyvärr runt 60k för dessa. Handlar du med e infinity kan du klara dig runt 50K. Du kan också hänga på en ef-rf adapter och köpa ett 70-200 2.8 is III, då sparar du in ungefär 8000k hos e infinity. Fördelen med senare alternativet är att extendrar fungerar om du skulle behöva längre räckvidd ibland, nackdelen är vikten och ef-rf-adaptern.
Det finns också möjligheten att välja tredjepart på objektivsidan, tex Tamron70-200 2.8 G2 och hamna inom budget. RF 70-200 är supersmidigt i jämförelse och bättre men den kan du köpa senare:).

Canon har ett billigare hus, eos R men det är inte att rekommendera om du vill ta många bilder per sekund i servoläge. R ger knappt 3 bilder i sekunden och med en jobbig sökarupplevelse i dessa lägen. Bilderna kommer dock ut med perfekt skärpa och hög bildkvalitet.

I din prisklass och för de ändamål du beskriver borde även Sony vara intressant. En Sony a7III kostar ungefär som R och fixar seriebildstagning mycket bättre. Sony har både egna objektiv som kan vara lämpliga plus att tredjepart har varianter. Jag ger mig dock inte in på råd här för Sonys objektivpark kan jag inte i detalj. Finns andra som kan tipsa utförligare. Du kan troligen få grejer som nästan matchar R6+RF 70-200 och ändå hamna inom budget.

Ett alternativ är att köpa billigt begagnat nu och sedan satsa på spegelfritt senare. En 5dmkiii med ett ok 70-200 2.8 kan du handla för under hälften av din budget.
 
ANNONS