Annons

Fota små saker

Produkter
(logga in för att koppla)

Raggen

Aktiv medlem
Hej!

Om man vill fotografera små saker som inte är mer än 1-3 millimeter stora och få upp dem i ordentlig storlek, vad skall man då använda för objektiv?
Hur hade det blivit med ett Tamron 90 Macro objektiv t.ex.?
Har någon något exempel?

mvh
Anders

90 mm blir nog bökigt, för du kommer att behöva så mycket utdrag. Vad du behöver är en ordentlig bälg och ett lite kortare objektiv. Använder du vanliga objektiv bör du nog montera dem bak och fram. Annars finns det speciella objektiv som är till för höga avbildningsskalor, t ex Macro-Nikkor. Bakvända förstoringsobjektiv kan också funka bra.

Det kommer inte att bli lätt att hantera skärpedjupet. Blixt eller stadigt stöd lär också behövas. Med stadigt stöd menar jag då inte ett stativ, utan snarare en bastant bordsmontering av kameran.

Vad skall du plåta?

Det var mer en fråga för att få veta vad man egentligen behöver för att kunna fotografera så pass små motiv. Jag har för dålig kunskap om vad som krävs.

Det jag isåfall hade tänkt fota, om jag kunnat, är små insekter.

mvh
Anders

Vill du bara testa lite kan ju ett tips vara att försöka hitta ett sätt att montera ditt 18-50 baklänges på kameran. I 18 mm-läget kommer du säkert att kunna fylla ut rutan med ett objekt på någon dryg halvcentimeter eller så innan baklinsen tar i motivet.

Monteringsringen får inte bygga ut för mycket bara, då kommer fokus att hamna inne i objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto