Hur ställer jag in så att den överexponerar 1-1½ steg?
Vad menar du med blåser ur högdagrarna?
Vart hittar jag histogrammet?
Tack för hjälpen!
Jag har inte en Nikon D90 men detta handlar inte om den kameran eller nåt sånt. Det är fotokunskap, detta.
Sätt att överexponera:
1) Ställ kameran på P, S eller A (auto är ett läge som förvandlar din kompetenta kamera till en simpel kompakt - det är ett djävulens påfund att det läget alls finns på en systemkamera! Hör av dej om du vill veta mera).
Tryck ned knappen märkt +/- intill avtryckaren och håll den nedtryckt. Vrid på kontrollratten, endera den under avtryckaren eller baktill. Det lär visa sej vilken som är rätt. Någonstans, endera i display eller sökare, kommer då en indikatorpil att flytta sej längs en skala. Högre värde än noll ger överexponering, lägre under. Kom ihåg att återställa till noll när du är klar. Inställningen kvarstår tills du säger åt kameran nåt annat.
2) Ställ kameran i M-läge och välj själv bländare och slutare tills exponeringsvärdet blir som du önskar. Men innan du gör det så läs min passus längst ned.
Det där att "blåsa ur högdagrarna" är ett slanguttryck för att överexponera så mycket att varje pixel i ett område blir helt mättat vit. Det som borde vara en vit struktur blir till en helt genom vit plan yta utan detaljer. Det finns en funktion i min Canon 400D för att kontrollera exponering i efterhand och i den tar man fram bilden och trycker på knappen "display" tills man ser den tillsammans med histogram, Helt utfrätta ytor (fullständigt överexponerade, "urblåsta" högdagrar) börjar då blinka. Funktionen finns säkerligen på din D90, nånstans. Pentax har motsvarande funktion där man även kan se motsatsen, alltså helt kolsvarta partier. Botanisera lite i manualen om du inte hittar det på annat sätt... ;-)
Vart du hittar histogrammet? Ja, du... Se stycket ovan. Du måste nog kolla i manualen. Men för att läsa histogrammet så måste man förstå vad man ska leta efter. Annars är det bara förvirrande.
Därav kommer jag till min slutkläm: Du bör försöka få tag på en fotokurs. Inte en kameraintroduktion eller manual om din kamera. Du behöver förstå hur exponering fungerar. Det blir roligare för dej att fota då och du kommer att få bättre hjälp av folk här då.
Lycka till och mycket nöje med din fina kamera!