Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota snö

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nybörjade och har precis köpt en Nikon D90 med ett 18-105mm-objektiv. Vad ska man tänka på framförallt vid naturbilder och när man fotar snö? (inte närbilder) Snö får ju en tendens ibland att se lite grå ut. Har ni några tips för fina färger och bra skärpa?

Om det är fint väder med blå himmel så kan man mäta ljuset minst 90 grader från solen, då får man en klockren exponering om det man fotograferar befinner sig i solskenet.

Anledningen till att snö lätt ser grå ut är att kameran inte har en blekaste aning om att snön ÄR vit. Kameran vet öht absolut ingenting om hur verkligheten ser ut, den bara dumt antar (Besserwissergardering: ok, det är en väldigt grov generalisering. Med nya matrix-mätningssystem så är kamerorna inte speciellt dumma längre) att det du mäter mot är någonstans kring 18% grått (besserwissergardering: den exakta siffran varierar mellan olika kameramärken och säkert även modeller).

Blir snön grå, så beror det helt enkelt på att kameran underexponeras, för att ljusmätaren luras av all den vita snön. Ett klassiskt knep är att ställa in kameran på att överexponera 1-1½ steg. Men man måste ju givetvis hålla koll så man inte blåser ur högdagrarna. Knepet från föregående inlägg är också ett klassiskt knep, och även där handlar det ju om att få kameran att exponera rikligare än den annars hade gjort.

Med digitala kameror så har man ju dock histogrammet, som gör att man väldigt snabbt och enkelt kan ställa in en lämplig exponering som inte blåser ur högdagrarna, men som ändå gör snön vit istället för grå.

Är nybörjade och har precis köpt en Nikon D90 med ett 18-105mm-objektiv. Vad ska man tänka på framförallt vid naturbilder och när man fotar snö? (inte närbilder) Snö får ju en tendens ibland att se lite grå ut. Har ni några tips för fina färger och bra skärpa?

Generellt gäller ju att man vill få snön ljus istället för mellangrå, och det kan man få genom att skruva upp exponeringskompensationen ungefär 1-2 steg. Däremot ska du se upp med att göra det om du fotograferar vinterlandskap i kraftigt motljus, då kan man vara tvungen att dra ner exponeringskompensationen för att så lite som möjligt av himlen omkring solen ska bli utbränd.

För bra skärpa:
Ställ in grund-iso för minsta möjliga brusmängd. Blända ner lite eller mycket beroende på ljusförhållandena och hur långt skärpedjup du vill ha. Fokusera på rätt punkt, ej för nära men inte för långt bort heller då förgrunden kan tappa skärpa av det.
Se också till att få bilden så rätt exponerad som möjligt direkt i kameran så får du minsta möjliga brusmängd (säger det fast jag inte anser att brus har så mycket med skärpa att göra förrän man går upp på för sensorn riktigt höga iso). Angående exponeringen, se till att slutartiden hålls rimligt kort speciellt om du fotograferar på fri hand.

Det jag nämner ovan ger bästa förutsättingar för bra skärpa, men för att inte förstöra skärpan, undvik att spara bilden i nåt annat än jpeg av högsta kvalitet (eller det tunga okomprimerade filformatet tiff). Fotografera gärna i råformat så kan du finjustera uppskärpningen (som nästan alltid behövs) vid råkonverteringen (först då blir råfilen en bild).

Har du tänkt visa en bild i endast litet webformat, typ här på FS i ditt galleri, gör en uppskärpning efter att du förminskat bilden till den storlek du vill visa bilden i. Förminskningen av bilden äter en hel del skärpa, och det är bra att kompensera för denna skärpeförlust. Själv använder jag (amatör) Picasas uppskärpningsverktyg till detta, då jag tycker det ger hyfsat bra resultat och är busenkelt att använda. Mer avancerad skärpning görs helst i nåt mer avancerat editeringsprogram.

För bästa färger: För landskapsbilder så gäller väl att fotografera i rätt ögonblick vid gryningen eller skymningen. Fotografera helst i raw, ställ in färgmängden vid råkonverteringen och var noga med vitbalansen. Kör du jpeg i kameran så se till att få vitbalansen rätt vid fotoögonblicket, t.ex. m. h.a. gråkort och "PRE"-inställningen. Vet du inte hur det funkar, läs i kameramanualen. :)

Anledningen till att snö lätt ser grå ut är att kameran inte har en blekaste aning om att snön ÄR vit. Kameran vet öht absolut ingenting om hur verkligheten ser ut, den bara dumt antar (Besserwissergardering: ok, det är en väldigt grov generalisering. Med nya matrix-mätningssystem så är kamerorna inte speciellt dumma längre) att det du mäter mot är någonstans kring 18% grått (besserwissergardering: den exakta siffran varierar mellan olika kameramärken och säkert även modeller).

Blir snön grå, så beror det helt enkelt på att kameran underexponeras, för att ljusmätaren luras av all den vita snön. Ett klassiskt knep är att ställa in kameran på att överexponera 1-1½ steg. Men man måste ju givetvis hålla koll så man inte blåser ur högdagrarna. Knepet från föregående inlägg är också ett klassiskt knep, och även där handlar det ju om att få kameran att exponera rikligare än den annars hade gjort.

Med digitala kameror så har man ju dock histogrammet, som gör att man väldigt snabbt och enkelt kan ställa in en lämplig exponering som inte blåser ur högdagrarna, men som ändå gör snön vit istället för grå.

Hur ställer jag in så att den överexponerar 1-1½ steg?
Vad menar du med blåser ur högdagrarna?
Vart hittar jag histogrammet?

Tack för hjälpen!

Tack för hjälpen!

Nu vet vi inget om vilken kamera du har så det är svårt att beskriva var du hittar saker och ting. Berätta det för oss så är det nog någon som kan beskriva för dig var saker och ting finns i menyerna.
Att blåsa högdagrarna innebär att i det ljusaste partierna finns ingen information. Därför kan du i efterhand inte heller plocka fram fler detaljer.

Nu vet vi inget om vilken kamera du har så det är svårt att beskriva var du hittar saker och ting. Berätta det för oss så är det nog någon som kan beskriva för dig var saker och ting finns i menyerna.
Att blåsa högdagrarna innebär att i det ljusaste partierna finns ingen information. Därför kan du i efterhand inte heller plocka fram fler detaljer.

I översta inlägget är det en d90 iallafall, och det är ju samma person :)
Jag skulle tipsa om instruktionsboken "exponeringskompensation", på min (d3000) är det en liten knapp så snurrar jag på hjulet tills jag är nöjd.

Då får jag lägga till ett till förslag som kanske kan passa frågeställaren bättre än att luska ut vad som är histogram, exponeringskompensation och saker som det blåser från (blåser ut och blåser in):

Det flesta kameror har massa färdiga profiler, landskap, sport, blommor etc. Min kamera har en profil för snömotiv.

Den är inte så dum för de som bara kör med ratten på gröna läget. Jag brukar faktiskt hellre lära ut profilval och färdiga val av vitbalans för de som aldrig ändå skulle våga vrida ratten från grönt.

Det jag tycker är viktgast vid foto av snöbilder är vitbalansen.
Med Auto på vitbalans kan snön få vilken färg som helst.
Jag väljer alltid en färgtemperatur manuellt.
Jag tycker tt funktionen där högdagrar som överstyrts blinkar är bra för att få rätt exponering på min D90.
De
Roy

Tack för hjälpen!

Manualen

Att man bottnar sensorn. Se en pixel på sensorn som en hink. Ljuset fyller på hinken till en viss nivå under tiden slutaren är öppen. OM hinken blir full så kommer inte mer ljus att kunna påverka hinkens nivå. Hinken kan bara bli full, för en pixel blir det detsamma som vitt. Om då en massa pixlar blir fulla/vita så har du "blåst ut högdagrarna(högdager=de ljusa partierna i bilden)"

Manualen

Funderar på en sak: När vi talar om kameratekniska saker för nybörjare så tror jag man får tänka sig för både en och två gånger.

"Blåsa ur högdagrarna": prova att läsa det som "_blåsa_ ur högdagrarna" och gämför med "blåsa _ur_ högdagrarna". Det blir liksom inte samma sak, fast lite kul men inte särkillt begripligt. Vilken grej på kameran är det som det blåser ur? Likaså "bottna sensorn". Visseligen en skaplig gämförelse med en hink. Dock bottnar jag i grunda bassänger.

Nu är inte mitt inlägg i avsikt att vara besservissig, utan ärligt försök att vara hjälpsam. Det finns gott om vardagligt fikonspråk i fotovärlden och det kan vara rätt obegripligt för nybörjare även om det faller sig naturligt att ta till de utryck man som känns naturligt.

Gmf: Jag jobbar till vardags som systemadministratör (med datorer alltså) och jag lovar att det är bara de inbitna som fattar vad jag menar med "inga lingon i loggen". (Det är de röda markeringarna i form av en liten rund plutt i eventviewern i MS-windows för att markera fel, dvs allt är som det skall om det inte finns några röda markeringar)

Ordet bottna kommer inte från kameravärlden. Det är en term som används när man beräknar strömstyrningar av transistorer.

Och en pixel är inte så långt ifrån en sorts "transistor" så uttrycket är inte helt ologiskt.

Med gammal hederlig film skulle uttrycket däremot bli lite märkligt, även om man förstår principen.

Göran, du har en mycket valid synpunkt här!

Jag, som dessutom brukar försöka vara duktig att bemöta nybörjare med nybörjarspråk, hade faktiskt inte en tanke på att det jag skrev troligtvis är rätt oförståeligt för en nybörjare.

Det stora problemet med detta just här på fotosidan är att om man skriver för komplicerat (nu pratar jag i stort) så blir det oförståeligt för nybörjaren. Om man förenklar så kommer det femtioelva besserwissrar (jag syftar inte på dig Göran!) och påpekar att det faktiskt ligger till sisåhär och sisådär. Jodå, jag har själv klivit i den rollen både en och annan gång, men jag försöker bättra mig :) Resultatet blir antingen en tekniskt invecklad diskussion, långt över frågeställarens nivå, eller en ren metadiskussion om svaren i sig. Ungefär som detta inlägg jag nu skriver :D

Tack för hjälpen!
Jag har inte en Nikon D90 men detta handlar inte om den kameran eller nåt sånt. Det är fotokunskap, detta.

Sätt att överexponera:
1) Ställ kameran på P, S eller A (auto är ett läge som förvandlar din kompetenta kamera till en simpel kompakt - det är ett djävulens påfund att det läget alls finns på en systemkamera! Hör av dej om du vill veta mera).
Tryck ned knappen märkt +/- intill avtryckaren och håll den nedtryckt. Vrid på kontrollratten, endera den under avtryckaren eller baktill. Det lär visa sej vilken som är rätt. Någonstans, endera i display eller sökare, kommer då en indikatorpil att flytta sej längs en skala. Högre värde än noll ger överexponering, lägre under. Kom ihåg att återställa till noll när du är klar. Inställningen kvarstår tills du säger åt kameran nåt annat.
2) Ställ kameran i M-läge och välj själv bländare och slutare tills exponeringsvärdet blir som du önskar. Men innan du gör det så läs min passus längst ned.

Det där att "blåsa ur högdagrarna" är ett slanguttryck för att överexponera så mycket att varje pixel i ett område blir helt mättat vit. Det som borde vara en vit struktur blir till en helt genom vit plan yta utan detaljer. Det finns en funktion i min Canon 400D för att kontrollera exponering i efterhand och i den tar man fram bilden och trycker på knappen "display" tills man ser den tillsammans med histogram, Helt utfrätta ytor (fullständigt överexponerade, "urblåsta" högdagrar) börjar då blinka. Funktionen finns säkerligen på din D90, nånstans. Pentax har motsvarande funktion där man även kan se motsatsen, alltså helt kolsvarta partier. Botanisera lite i manualen om du inte hittar det på annat sätt... ;-)

Vart du hittar histogrammet? Ja, du... Se stycket ovan. Du måste nog kolla i manualen. Men för att läsa histogrammet så måste man förstå vad man ska leta efter. Annars är det bara förvirrande.

Därav kommer jag till min slutkläm: Du bör försöka få tag på en fotokurs. Inte en kameraintroduktion eller manual om din kamera. Du behöver förstå hur exponering fungerar. Det blir roligare för dej att fota då och du kommer att få bättre hjälp av folk här då.

Lycka till och mycket nöje med din fina kamera!

Du skulle ju kunna använda dig av D90s bracketeringsfunktion.
Under knappen för blixtuppfällning finns en knapp märkt BKT.
Tryck in denna samtidigt som du vrider det bakre justeringshjulet till vänster så att det står +2F till vänster i displayen.
Tryck därefter återigen på BKT knappen samtidigt som du vrider den främre justeringshjulet så att det står 1.0 eller 1.5.
När du tar korter, så ta två exponeringar.
Den första exponeringen blir då utan kompensation.
Den andra exponeringen är kompenserad med +1.0 alternativ +1.5 beroende på vilken inställning du har gjort.

Om na fotar i AV och fotar barnen ute i snön händer det ofta för mig helt tvärt om- att min snö blir heeelt utfrätt. det ser jag oftast inte redan i kameran då jag kikar igenom bilderna utan blir istället arg som ett bi då jag ser det i datorn..

/sussie, glad amatör

Om na fotar i AV och fotar barnen ute i snön händer det ofta för mig helt tvärt om- att min snö blir heeelt utfrätt. det ser jag oftast inte redan i kameran då jag kikar igenom bilderna utan blir istället arg som ett bi då jag ser det i datorn..

/sussie, glad amatör
Om du har en D90 skulle du istället kunna använda dig av bracketering, men nu i läge 3F 0.7 alternativt 1.0.
Du tar då 3 exponeringar på samma motiv.
Det första har ingen kompensation.
Den andra bilden har -kompensation.
Den tredje bilden har +kompensation

ANNONS
Götaplatsens Foto