Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota till ID-Kort - Måtten

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Nya ID-kort på gång på jobbet.

Jag har fått äran att ta bilderna, borde inte vara några större problem.
I reglerna står bland annat:

"Ansiktet skall vara avbildat rakt framifrån, jämnt belyst, bakgrunden skall vara ljus och utan skuggor.
Båda ögonen skall vara helt synliga och pupillerna skall synas tydligt. Blicken skall vara riktad mot kameran.
Fotografiet skall ha god skärpa. Skärpeplanet skall ligga i pupillen.
Reflexer får inte synas i glasögon. "

Inga större problem. Två blixtar med paraply, mot vit bakgrund, eventuellt blixt mot bakgrunden OM det behövs för att blåsa ur den!
Glasögonen handlar väl bara om vinkel.

Sen kommer vi till det jag tycker är lite knepigt:

"Avståndet mellan pupill och hakspets skall vara 14-17 mm.
Hela huvudet skall vara synligt, inte bara ansiktet.
Formatet ska var ca 35-45 mm (bredd x höjd)"

Måtten där. Hur gör jag för att få så nära dessa mått som möjligt från början, för att slippa beskära eller framförallt omforma eller liknande för att få rätt mått på personen kontra bildstorleken?

Samt hur gör jag detta lättast i efterbehandlingen?

Det rör sig om ca 20 personer som jag kommer göra detta på.

En sidofråga: Olika hudtoner, kan jag ha samma ljussättning/ljusstyrka på en mörkhyad som en med blek hy?


/Jocce
 

PMD

Aktiv medlem
Om vi använder 15mm för avståndet mellan pupill och hakspets så är det avståndet en tredjedel av bildens höjd (45mm). Utgå från det förhållandet när du arrangerar porträtten så har du proportionerna klara och behöver bara se till att den utskrivna bilden blir 45mm hög (och 35mm bred förstås).

Du kan mäta lite grovt på kamerans skärm i Live View för att få rätt avstånd till den avporträtterades ansikte.
 
Människor ser väldigt olika ut. Stora huvuden. Små huvuden. Långa. Korta. Olika hudfärg.

Du kan inte göra en helt automatisk process där du inte behöver beskära efteråt.

Fokusera på att få ljussättningen rätt (mörk hud behöver mer ljus).

Att beskära bilderna i efterhand går betydligt fortare än att försöka få alla personer att befinna sig exakt rätt i din sökare.
 

cls

Aktiv medlem
Hej, om bilderna främst (bara?) ska användas som ID-foto är det som redan tipsats om onödigt att komponera tajt vid fototillfället. Om man vill ha färdigt ID-foto printat med bra upplösning (300 DPI) så räcker det ju om färdig bild är c:a 600 pixlar på långsidan (höjden), och då har man råd att lämna gott om luft/beskärningsmån runtom.

Jag skulle ha valt att fota samtliga med samma brännvidd från samma avstånd (d.v.s. samma avbildningsskala för alla). Sen skulle jag ha skalat alla bilder med samma faktor så att den med störst huvud får strax under 17 mm mellan pupill och haka. Då blir antagligen motsvarande mått för den med minst huvud fortfarande över 14 mm och storleksskillnader på bilderna motsvarar verkliga storleksskillnader. Beskärning för att få ögonen på rätt ställe i bilden kan man enkelt göra individuellt.
 
ANNONS