Som sagt, man behöver inte välja läger. Välj det som passar situationen. Jag har alltid två hus med mig. Eftersom jag skannar bilderna själv behöver jag inte oroa mig för dåliga alt. dyra kopior, och kör gärna negativ film. Främst pga att ett negativ kan registera så mycket mera information både i låg- och högdagrar. Med dia måste man ofta välja vad man ska offra. Många diafilmer har dessutom alldeles för hög kontrast för min smak och många situationer. Visst, det finns inget som slår en färgbild som ses i genomfallande ljus, eftersom motivet "poppar" fram på ett helt annat sätt och färgerna bokstavligen strålar. Men ska man sedan överföra bilden till papper eller digitalisera den kan man lika gärna köra negativ film. Med neg färgfilm behöver man desutom inte bekymra sig för exponeringen, utan kan i nästan alla fall exponera "rikligt", dvs överexponera 0,5-1 steg, för att vara på den säkra sidan. Kontrasten stiger något, men färgerna blir starkare och kornet mindre. Största anledningen till att jag ibland använder dia är för att snabbt kunna titta över bilderna direkt efter framkallningen, och bedöma vilka jag vill skanna.
Om man är nybörjare och inte skannar sina negativ själv, utan bedömer sina bilder utifrån billiga papperskopior, bör man verkligen pröva dia någon gång! Chansen är stor att du inser att du inte är en så usel fotograf som du trodde!
Alla som saknar färgmättnad med negativ film borde pröva Kodak Portra 400 UC. Jag vet att jag är lite tjatig, men det är en underbar film... Saturerade färger, återhållen kontrast, ultrafint korn. Allt utom priset är fantastiskt!
/Pontus