Annons

Fotboll Arenaljus

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsFald

Aktiv medlem
Jag har fotat några fotbollsmatcher som börjat ganska sent på kvällen (20.30)
Så fort strålkastarljuset kommer börjar bilderna bli sämre och sämre, i slutet på
matchen är bilderna riktigt kassa. I morgon har jag äran att fotografera Real Madrid vs Paris Saint-Germain på stora Ullevi. Matchen börjar kl 20.00 och jag skulle behöva hjälp med hur ni gör när ni fotar i strålkastarljus ? Jag tycker jag har testat alla möjliga inställningar på kameran men det har inte hjälpt.
Jag brukar börja matcherna med följande inställningar.
Bländare f/3.2 – Slutartid 1/1000 – Iso 200-500. Jag kollar exponeringsmätaren i kameran hela tiden och höjer Iso efter behov. Jag kör med 2 olika kameror
1 st 7D med ett 70-200 f/2,8
I slutet på matcherna brukar jag hamna på följande inställningar på denna kamera. F/2,8 – 1/800 Iso hamnar på runt 2000.

1 st 5D Mark III med ett 300mm f/2,8
I slutet på matcherna brukar jag hamna på följande inställningar på denna kamera. F/3,2 – 1/1000 Iso hamnar på mellan 1250 - 1600.

Med 7D:en ser jag alltid till att jag överexponerar 1/3 steg.

Skickar med 2 bilder så ni ser vad jag menar.

Iso 500 i början på matchen
http://sportfoton.se/live/Iso_500.jpg

Iso 1250 i slutet på matchen
http://sportfoton.se/live/Iso_1250.jpg

Vad gör jag för fel ?

Färgerna

Kanske inte helt det svaret du vill ha men färgerna blir annorlunda när det bara är strålkastarljus. I takt med att dagsljuset försvinner kan det vara klokt att ta ny vitbalans.

Vad gör jag för fel ?

Som lekman tycker jag bilderna ser bra ut :p

Visst, ljuset är annorlunda, med justerad vitbalans kan du nog få bort den gröna lysrörstonen i kvällsbilden. Annars är det ju två olika ljus, där den med dagsljus är fotograferad i motljus, vilket ger ljusare publik, medans kvällsbilden är fotad i medljus (tack vare strålkastarna) och då blir publiken mörkare, mindre skillnad i ljus.

Som lekman tycker jag bilderna ser bra ut :p

Visst, ljuset är annorlunda, med justerad vitbalans kan du nog få bort den gröna lysrörstonen i kvällsbilden. Annars är det ju två olika ljus, där den med dagsljus är fotograferad i motljus, vilket ger ljusare publik, medans kvällsbilden är fotad i medljus (tack vare strålkastarna) och då blir publiken mörkare, mindre skillnad i ljus.
Om du tittar på den sista bilden
så är bilden grynig, det borde den inte bli på Iso 1250 !

Om du tittar på den sista bilden
så är bilden grynig, det borde den inte bli på Iso 1250 !

Okej då, en viss ökning av brus kan jag också se ;)

Ett par frågor/förslag:

1. Jag antar att du kör i RAW, eller?

Om inte så kan det vara en bra början för att öka möjligheterna till efterbehandling. Levererar du direkt förstår jag dock om du kör i JPEG, men då kanske du kan justera efterbehandlingen i kameran ;)

2. Hur mycket brusreducering har du använt på bilderna?

För även om ISO 1250 inte är så mycket så är det mer än ISO 500 och definitivt mer än basiso 100 ;)

3. Kvällsbilden är Nilla Fischer ur fokus. Kan det vara så att avståndet mellan spelarna är så pass stort att det är därför Nilla hamnat utanför skärpan?

Kvällsbilden är dessutom spelarna närmare läktaren varför det är mindre oskärpeskillnad (blur) på den.

Så visst är det skillnad på bilderna men båda är okej. Bifogar de båda bilderna i mindre format, efter lätt justering i ACR. Vill du inte ha dem här i tråden tar jag bort dem ;)

Bilagor

• Iso_500_ol.jpg
    Iso_500_ol.jpg
    105.4 KB · Visningar: 76
  • Iso_1250_ol.jpg
    Iso_1250_ol.jpg
    95.7 KB · Visningar: 85
Okej då, en viss ökning av brus kan jag också se ;)

Ett par frågor/förslag:

1. Jag antar att du kör i RAW, eller? Ja det gör jag.

Om inte så kan det vara en bra början för att öka möjligheterna till efterbehandling. Levererar du direkt förstår jag dock om du kör i JPEG, men då kanske du kan justera efterbehandlingen i kameran ;) Jag levererar direkt.

2. Hur mycket brusreducering har du använt på bilderna? Jag använder Lightroom och under detalj kör jag med följande inställningar.
Skärpa
Mängd : 64
Radie : 1,0
Detalj : 25
Maskning : 0

Brusreducering
Luminans : 56
Detalj : 47
Kontrast : 6
Färg : 25
Detalj : 50

För även om ISO 1250 inte är så mycket så är det mer än ISO 500 och definitivt mer än basiso 100 ;)

3. Kvällsbilden är Nilla Fischer ur fokus. Kan det vara så att avståndet mellan spelarna är så pass stort att det är därför Nilla hamnat utanför skärpan?

Kvällsbilden är dessutom spelarna närmare läktaren varför det är mindre oskärpeskillnad (blur) på den.

Så visst är det skillnad på bilderna men båda är okej. Bifogar de båda bilderna i mindre format, efter lätt justering i ACR. Vill du inte ha dem här i tråden tar jag bort dem ;)
Man ser det tydligt på bilden du lagt upp att den är väldigt blurig, på gränsen till plastig.

Jag har lämnat i utrustningen för AF-Justering, vet inte om det hjälper.

Vissa matcher så drabbas vi plåtisar av problemet med "blandljus".
Just den där matchen är ett väldigt bra exempel på det.

Står solen "lagom" långt ner och träffar motivet du fotograferar, samtidigt som arenaljuset är igång.
Så kommer du att kunna se en del "märkligheter" i bilderna.
Dels så får du ett problem med att du har två ljus med två olika färgtemperaturer.
Vilket gör att det blir lurigt med färgåtergivningen hur du än gör.
Dels, beroende på hur starkt "dagsljuset" är i förhållande till arenljuset.
Konstiga skuggor alternativt "sidljus" som är starkare än arenabelysningen.

Från just den där matchen så har jag exempel på samtliga dessa problem i mina bilder.
Tittar du tillräckligt noga på mina bilder så kommer du att se exempel på samtliga ovanstående saker.
Orsakat av att solen stod precis lagom lågt.
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/07/euro-2013-semifinal-sweden-germany.html

Sedan, ett problem på många fotbollsarenor, är att när det är mörkt, så täcker arenaljuset inte alltid så bra vid sidlinjerna. Vilket gör att även om bilderna blir helt rätt exponerade på de största delarna av planen.
Så blir det gärna problem med underexponerade bilder utåt kanterna.
Alternativt starka skuggor/kontraster i närheten av sidlinjerna.

Det man kan göra är att jobba lite extra med redigeringen.
Och har man plåtat i RAW så brukar det i alla fall gå att få rätt bra fason på bilderna.

Led

Dannes analys av blandljus är bra och riktig. Samma sak sker numera i många moderna inomhusarenor, där LED-skyltarna bestämmer bilden färgtemperatur.

Vissa matcher så drabbas vi plåtisar av problemet med "blandljus".
Just den där matchen är ett väldigt bra exempel på det.

Står solen "lagom" långt ner och träffar motivet du fotograferar, samtidigt som arenaljuset är igång.
Så kommer du att kunna se en del "märkligheter" i bilderna.
Dels så får du ett problem med att du har två ljus med två olika färgtemperaturer.
Vilket gör att det blir lurigt med färgåtergivningen hur du än gör.
Dels, beroende på hur starkt "dagsljuset" är i förhållande till arenljuset.
Konstiga skuggor alternativt "sidljus" som är starkare än arenabelysningen.

Från just den där matchen så har jag exempel på samtliga dessa problem i mina bilder.
Tittar du tillräckligt noga på mina bilder så kommer du att se exempel på samtliga ovanstående saker.
Orsakat av att solen stod precis lagom lågt.
http://sportskjutaren.blogspot.se/2013/07/euro-2013-semifinal-sweden-germany.html

Sedan, ett problem på många fotbollsarenor, är att när det är mörkt, så täcker arenaljuset inte alltid så bra vid sidlinjerna. Vilket gör att även om bilderna blir helt rätt exponerade på de största delarna av planen.
Så blir det gärna problem med underexponerade bilder utåt kanterna.
Alternativt starka skuggor/kontraster i närheten av sidlinjerna.

Det man kan göra är att jobba lite extra med redigeringen.
Och har man plåtat i RAW så brukar det i alla fall gå att få rätt bra fason på bilderna.
Tack för ett utförligt svar. Då vet jag att det inte är mig det beror på :)

ANNONS
Götaplatsens Foto