Annons

Fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

nysta

Aktiv medlem
Lägger in den här också ifall någon som kollar här vet.

Hejsan!
I onsdags var jag och plåtade min första fotbollsmatch. Tyckte bliderna blev riktigt bra i displayen.. Men när jag sedan tar upp dom så märker jag att ungefär hälften av bilderna ligger skärpan på publiken eller reklamplakat och sånt som är bakom själva spelarna jag skulle ta på. Jag kör med AI Servo och att kameran själv väljer focuspunkt. Kameran jag använder är en Canon 10D med ett sigma 70-200.
Provade en annan fotografs kamera. När jag då ställde så jag fick skärpan på tex publiken eller något längre bort och sedan flyttade mot en spelare som var ganska nära så flyttade kameran över skärpan dit.
Gjorde likadant med min kamera men då låg skärpan kvar på reklamplakatet.

Någon som har nått bra tips?

MHV
Daniel

- Väl AF-punk själv. Mitten är säkrast men tar du ståendebilder kan det vara bra med en punkt i huvud höjd.

- Kör AI servo

- Aktivera CF4 så att autofokusen bara är aktiv när du håller *-knappen intryckt.

- Exponera manuellt. öka exponeringen något när spelarna springer i motljus. Du kan ju lätt ta några rutor och kolla exponeringen och sedan kolla lite då och då att det fortfarande stämmer.

hej!
jag plåtade en till match nu igår.. varierade med att använda focus i mitten eller alla aktiva. När jag endast hade den i mitten aktiv så blev de bra ibland med även där får jag skärpan på publiken när jag inte lyckas få objektet mitt i bilden. Antar att de är jag som är dålig att hänga med med kameran så här i början =)
Det jag är så fundersam över är hur den andra fotografens kamera jämt fokuserade rätt när man gjorde som jag skrev förut.. om du förstod hur jag menade då.
Min låser skärpan på det den fick in först medans hans byter så fort jag fick in en spelare i bilden som kom framför reklamskyltarna. Märkte att om jag lättade lite på fingret och tryckte ner det igen så kom skärpan på spelaren men så ska man väl inte behöva sitta hela tiden?
Men kör dom flesta sportfotografer med focus i mitten eller har dom alla aktiva?

Det där med CF4 som du skrev. När jag håller in *knappen.. blir det då samma sak som att hålla nere avtryckningsknappen halvt?

Om man bara kör med fokus i mitten då blir det väl i princip omöjligt att ta bilder med spelaren ute i kanten på bilden?

Ursäkta alla nybörjarfrågor =)
MVH
Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto