Annons

Fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
I helgen ska jag plåta mitt lags match.
Jag är avstängd (buse, 3 gula kort)

Nån som har några bra tips ?
Jag ska köra med D70 + 80-200/2,8.

Tips på slutartid, vinklar, vart man ska placera sig osv.
Ska nog ta med min ett stativ också, kan bli skakigt annars.

Sen tänkte jag att ni skulle få önska vilka bilder jag ska ta, lite olika situationsbilder så får vi se om jag lyckas fånga nåt ögonblick, tex när nån vrider sig i smärta efter en glidtacklig eller när målskytten sträcker armana i vädret efter att ha pangat in den i krysset.

HELP :)
 

viktor1623

Aktiv medlem
Om du vill få med bilder allt och inte bara vid hörnen så ska du ställa dig i mitten av ena långsidan. Ställ kameran på Av och 2.8 så får du korta tider hela tiden. Slutartiden bör vara brännvidden gånger två, alltså 200x1,5x2=1/600s i teleläget. Stativ är onödigt, om du inte har enbent, annars får du vrida åt alla håll hela tiden.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Det bästa är om du kan röra dig runt planen, för att få bilder av lite olika delar av spelet: någon driver upp bollen på mittfältet, en målchans vid ena målet, en hörna, ett inkast, snacket på "bänken" osv osv.

Jag kör med 70-300 mm när jag plåtar vårt pojklag. 70-80 mm är bra när man står bakom ena målet, och de längre brännvidderna är bra för spelet mitt på planen.

Jag brukar köra med slutarförval, 1/400-1/500 s på min D70. Inget stativ, för att vara mera rörlig och flexibel. I dags(sol)ljus räcker ju 200 ISO utan problem för att få bra slutartider.

Lycka till!
 

ekequist

Aktiv medlem
Hej Ola,

Om du har tillgång till en låg stol/pall/fällpall så är den till stor hjälp. Ett tips är att försöka hitta låg vinkel genom att använda just en pall eller dylikt. Genom att du fotar från låg vinkel (behöver inte vara grodperspektiv) får betraktaren av bilden en större känsla av att vara närvarande på planen. En alltför hög vinkel kan lätt avdramatisera bilden.

Om du använder D70 med 80-200 2,8 AF-S tror jag inte att du behöver något stativ. Enbensstativ är användbart för fotoboll när man använder tunga ljusstarka teleobjektiv som blir svåra att hantera handhållna. Ett vanligt trebensstativ kommer bli alltför långsamt att hantera. Den flexibilitet du får genom att handhålla kommer att ge dig fina bilder på snabba/oväntade situationer.

Mitt tips på slutartider är att försöka använda så korta som möjligt. Försök att inte använda längre slutartider än 1/500 om du inte är ute efter någon viss effekt pga rörelseoskärpa. Om du vill ha schysst oskärpa på bakgrunden är det f2,8 som gäller. Vid rätt brännvidd och avstånd till spelet kan du få riktigt fint blurrade bakgrunder. Var dock beredd på att du kommer att få en del oskarpa bilder pga det korta skärpedjupet.

Ett exempel som sammanfattar det jag skrivit:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=232876

Lycka till med fotandet och låt oss veta hur det gick!

Vänliga fotohälsningar Martin
 

ekequist

Aktiv medlem
Just det, glömde önska en bild...:)

Jag önskar mig en bild där en spelare glidtacklar en bollförande spelare. Bilden ska helst vara framifrån så att man ser båda spelarnas uttryck och bollen.

Lycka till!

Häls Martin
 

JoeCole

Aktiv medlem
Tack för alla svar !

Det gick väl sådär...
Har fortfarande svårt att få till den där blurriga bakrunden på bilderna med min 80-200.

Den första bilden är tagen från ca: 15 meter och den andra från ca 30 meter.
 

ekequist

Aktiv medlem
Hej igen Ola,

Oj, förlåt...såg nu att mina tips och önskningar kom lite sent, sorry.

Det där med att "blurra" bakgrunden beror som du säkert vet på många faktorer. Bl.a. bländarvärdet, avståndet mellan filmplanet/sensorn och motivet, avståndet till bakgrunden mm.

De bilder du ser i tidningar etc med väldigt "blurrad" bakgrund är med stor sannorlikhet ofta tagna med långa ljusstarka teleobjektiv (typ 300 f2,8, 400 f2,8 etc). Du kan få en liknande "blurrighet" med 200 2,8, men inte riktigt lika "blurrig". Hur "blurrig" bakgrunden blir beror som sagt bl.a. på de faktorer jag nämnt ovan.

Det är bara för dig att gå ut och testa och träna så ska du se att du blir nöjdare.:)

Lycka till!

Häls Martin
 

JoeCole

Aktiv medlem
Javisst !

JAg ser inte så mycket fotbolls/ishockeybilder här på FS och det här forumet ( Action, Äventyr, Sport) är inte välbesökt tyvärr.
 

ekequist

Aktiv medlem
Nej, det verkar inte vara många här på FS som är intresserade av action/sportfoto, eller också är det så att vi som är intresserade är väldigt tystlåtna...tyvärr.

Vi får försöka ändra på det!:)

Lycka till med fotandet!

Häls Martin
 

dsmannen

Aktiv medlem
JoeCole skrev:
Javisst !

JAg ser inte så mycket fotbolls/ishockeybilder här på FS och det här forumet ( Action, Äventyr, Sport) är inte välbesökt tyvärr.
Tjenare Ola!
Synd jag inte såg ditt inlägg lite tidigare, bor alldeles i närheten och hade gärna åkt på en match med Burträsk ;-)

Om du vill ha tips så maila mig gärna, fotar mycket sport.

Mvh
 

potion

Aktiv medlem
Hänger på din tråd Ola..

Ska också plåta fotboll, i helgen. Har ett (nyinförskaffat! =D) 70-210 f 2.8, men när jag provar att ha objektivet på 210 så står det 3.5 i displayen på kameran. Kommer jag inte ner i 2.8 då eller..? *förvirrad av manualen* Finns det nåt knep..? Det är en Nikon D70, men jag kanske måste byta system eftersom "alla" sportfotografer, enligt envisa rykten, har Canon.. =P

// Linda - aspirerande sportfotograf med måååånga frågor.. =)
 

AronAkesson

Aktiv medlem
Det är mål och målchanser folk vill se!

Jag tycker det är bäst att sitta mitt emellan målet och hörnflaggan. Då får man chans att fotografera målchanser och tuffa bolkamper med splarnas ansikte mot kameran. Nackdelen att sitta vid målet är att bliderna blir med fokus på det anfallande laget.


Kör alltid bländare 2.8 och modererar ISO inställningen så att jag får slutartiden på minst 1/500. Brukar köre 300/2.8 på en 10D och 70-200/2.8 på 1DmkII.

Här är lite bildexempel:

Zaltans sista match i Ajax på Amsterdam Arena
www.akessonphotography.com/priv/ajax

Hif - Mff i Malmö
www.akessonphotography.com/priv/hif-mff/
 
ANNONS