Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto från följebåt.

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Hej på Er!

Skulle vilja komma i kontakt med någon med erfarenhet om actionfoto vid och på vatten.
I synnerhet i följebåt. Kommer att åka följebåt=motorbåt under ett antal segelregattor (katamaraner). För att dokumentera åt arrangören och till deras riksförbund. Skulle vilja höra ev tips, att tänka på... osv.

Tack på förhand!

Mats Adsten

Tänk på att när dom slår, så gör dom det ofta fort. Så om dom ligger och kryssar, se till att inte ligga för nära på lovartsidan (sidan vinden kommer ifrån). Tänkte själv inte på det, och jäkligt brottom att komma undan när dom slog.

Sen gillar dom kanske inte att man ligger på lovartsidan av den enkla anledningen att man skuggar vinden mer eller mindre, beroende på storleken på din båt, givetvis.

När det gäller det rent fototekniska har jag nog inte mycket att tillägga, förutom att var noga att kolla horizonten. 9 av 10 av mina bilder blev sneda, man liksom följde med i båtens lutning :)
Lycka till!

Kom på att tillägga, jag har ingen erfarenhet av actionfoto.

Just det. Lite väjningsregler kan vara nyttigt att plugga in.

Babords halsar väjer för styrbords halsar. Om båda seglar för samma hals väjer lovart. Motor väjer för segel och alla landkrabbor väjer för de som seglar för sitt bröd.

Så är det.

Lycka till med fotot!

Förhoppningsvis kan de som kör båten (domare och/eller funktionärer) detta betydligt bättre än mig. Som bara är hobbyseglare. ;-)

Vad är lämplig brännvidd? har idag upp till 80-200/2,8 + 2xconv. Vill tro att det räcker, men är det någon med annan synpunkt vore jag glad att få höra detta.

//Mats

IS objektiv kan nog vara lämpligt. Är det halvmulet kommer du att få stora problem med skakningsoskärpa. Katamaraner är mycket snabba vilket betyder att följebåten måste köra fort också. Att få en skarp bild med lång brännvidd under dessa förhållanden är svårt.

Några fler tips:

Använd alltid motljusskydd.
Förutom att det skyddar mot solen och solreflexer i vattnet, så skyddar det även frontlinsen, eller filtret, mot vattenstänk.

Fota från aktern.
Det gungar minst där.

Stöd dig inte mot någon del av båten.
En båt med motorn igång vibrerar.

Fota från läsidan.
Förutom det som redan nämnts, så brukar bilderna ofta bli bäst från läsidan.

Fota vid rundningsmärkena.
Det är mest "action" där, men ligg inte för nära så du stör.

Använd polfilter.
Ifall du vill ha mörkare blå himmel som kontrast till vita segel och båtar.

Olle

Olle skrev:
Fota från läsidan.
Förutom det som redan nämnts, så brukar bilderna ofta bli bäst från läsidan.
Olle
En rättelse. Jag hade missat att frågan handlade om kappseglingskatamaraner. Jag tänkte mest på vanliga kölbåtar.
Jag kan tänka mig att man kan få mycket bra bilder även från lovart, om man fotar en katamaran med ena pontonen lyft.

Olle

Tack alla!

Har nu efter tagit del av era synpunkter. Framför allt letat fram den serien från FOTO, som nu ska läsas igenom. Har någon något länktips på nätet till någon actionfotograf av rang. Söker inspiration. Har någon andra tips värda att nämnas så hör av Er.

Vänligen

ANNONS
Götaplatsens Foto