Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto som arbete

Produkter
(logga in för att koppla)

LindbergJ

Aktiv medlem
Har ett par frågor som jag verkligen behöver hjälp med. Jag har i hela mitt liv velat starta eget. Mina problem har legat i bristen på rätt forum och något som passar just mig.
Jag började fotografera 2007 och har inte haft någon profisionell touch på temat utan bara jobbat utifrån mitt eget.
För någon månad sedan så valde jag att vara med i en tävling för friluftsfrämjandet i Sverige en tävling som det visade sig att jag vann. Nu så ska bilden publiceras via reklam baners för återkommande teman. Någon dag senare så hörde Bildbyrån Maskot av sig för intresse av mina bilder. Nu kanske man kunde ha slutat här gällande tur osv, men! Nu visade sig också att jag fick med en av mina bilder i Kamera&Bild`s Grand Prix tävling där jag fick 30p för bilden den sociala masken.

Arbetsförmedlingen vill nu att jag ska starta eget, något som känns lockande då jag får hjälp med inköp av allt från kamera till blixtar osv. Tanken jag har är att detta känns lite övermäktigt och ber därför om hjälp hur jag ska tackla detta? Jag har ingen kunskap om ljussättning, ingen bakomliggande kunskaper om något egentligen. Det som är allra mest ironiskt är att jag bara har en kompakt kamera. Nikon l110 för att vara exakt. Visst jag kan arbeta med digitala systemkameror och jag har redigeringsprogram osv.

Vill ha all den hjälp information osv som jag kan få?

Hur ska jag göra?
Finns det några möjligheter?
Är det bara tillfälligheter?

Haha allt snurrar!

Har ett par frågor som jag verkligen behöver hjälp med. Jag har i hela mitt liv velat starta eget. Mina problem har legat i bristen på rätt forum och något som passar just mig.
Jag började fotografera 2007 och har inte haft någon profisionell touch på temat utan bara jobbat utifrån mitt eget.
För någon månad sedan så valde jag att vara med i en tävling för friluftsfrämjandet i Sverige en tävling som det visade sig att jag vann. Nu så ska bilden publiceras via reklam baners för återkommande teman. Någon dag senare så hörde Bildbyrån Maskot av sig för intresse av mina bilder. Nu kanske man kunde ha slutat här gällande tur osv, men! Nu visade sig också att jag fick med en av mina bilder i Kamera&Bild`s Grand Prix tävling där jag fick 30p för bilden den sociala masken.

Arbetsförmedlingen vill nu att jag ska starta eget, något som känns lockande då jag får hjälp med inköp av allt från kamera till blixtar osv. Tanken jag har är att detta känns lite övermäktigt och ber därför om hjälp hur jag ska tackla detta? Jag har ingen kunskap om ljussättning, ingen bakomliggande kunskaper om något egentligen. Det som är allra mest ironiskt är att jag bara har en kompakt kamera. Nikon l110 för att vara exakt. Visst jag kan arbeta med digitala systemkameror och jag har redigeringsprogram osv.

Vill ha all den hjälp information osv som jag kan få?

Hur ska jag göra?
Finns det några möjligheter?
Är det bara tillfälligheter?

Haha allt snurrar!

Först och främst gillar jag att uppmuntra. Därför gratulerar jag dig till framgångarna.

Sedan tycker jag att man ska göra det man känner för. Därför gör du helt rätt som funderar kring att bli fotograf.

Det som däremot gör mig förbryllad är att Arbetsförmedlingen tycker att du ska starta ett företag. För mig låter det extremt vagt. Att starta eget utan en tydlig affärsidé och utan att göra en rejäl marknadsanalys är i princip dömt att misslyckas.

Mitt råd är att du istället kollar med Arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dig med en utbildning. Parallellt kan du då fundera kring en affärsidé, och sedan kanske starta ett eget företag.

Erbjudandet om att få hjälp med inköp av utrustning låter onekligen lockande, men strör verkligen Arbetsförmedlingen pengar omkring sig på det sättet?

Jag fick diagnosen adhd i våras och har till mitt förfogande extra hjälp ifrån arbetsfömedlingen. Min goda kontakt med dom kommer av att jag i tio års tid hoppat mellan jobb. Jag har provat på allt. Samtidigt så vet dom att jag är drivkraftig.
Jag är ju realistisk i mitt drömmande samtidigt för jag vill gå utbildningar ev. snabbkurser i fototeknik. Har jag ett intresse så följer jag oftast upp det på ett sätt eller ett annat.
Men att vara kunnig betyder inte att jag vet hur det ska vara, jag arbetar ju efter mitt sätt att se på fotografering. Regler kan förstöra en konstnär så det som kanske ändå saknas mest är verktygen. Vad vet jag?

ANNONS
Götaplatsens Foto