Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobok med kamerainställning

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreGrlitz

Ny medlem
Jag anväder idag lightroom online och arbetar med mobil, ipad o desktop version på imac samt adobe cloud vid efterbehandling av bilder. Jag söker ett enkelt sätt att beställa utskrifter av album och enskilda bilder. I programmet hittar jag ingen print funktion utan idag exporterar jag bilder och använder olika online lösningar.

är det någon som har en rekommendation på lösning på denna dröm: Jag skulle vilja göra en fotobok som tar med rubriknamnet från lightroom samt bildinformationen (tid, blöndare, iso, objektiv o kamera) och skapar en fotobok. Typ från ett album som detta, https://adobe.ly/2MM3w01
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du inte en funktion som är bok i LR, vad den kan vet jag inte men det är kanske en liten möjlighet att få ut exifdata från LR eftersom boken görs där. Jag har ställt in så att exif data kommer ut i filnamnet vid exporten från LR, så det är såklart en möjlighet att lägga in detta manuellt i andra bokprogram
 

AndreGrlitz

Ny medlem
Tack för tipset. Jag kollade. Man kan exportera bilder från Lr programmet med eget namn, ursprungsnamn eller bilddatum. Dessvärre går det inte skriva ut som ditt tips med exif data (jag antar att det är så bländare/tid/ISO förkortas. Exportera böcker funktionen har jag inte hittat. Om man gör en fotobok skulle det ju vara kul att se basdata för bilden.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
I mitt filnamn så har jag med kamera, brännvidd, ISO, tid, bländare och kanske lite till... jag har aldrig försökt att få med detta i någon bok jag gjort, men jag tänkte att det eventuellt var möjligt i bok i LR. Går inte detta så kanske det finns en möjlighet att omvandla filnamnet i fotomappen till en textfil, eller på något sätt att kopiera strängen och klippa in den i fotoboken
 

Ventures

Aktiv medlem
Måste det vara en fysisk bok?
Det finns nättjänster annars, t.ex. Flickr där man kan skapa album och där samtliga exif-data ligger med om man vill. Enkelt att dela till bekanta.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag anväder idag lightroom online och arbetar med mobil, ipad o desktop version på imac samt adobe cloud vid efterbehandling av bilder. Jag söker ett enkelt sätt att beställa utskrifter av album och enskilda bilder. I programmet hittar jag ingen print funktion utan idag exporterar jag bilder och använder olika online lösningar.

är det någon som har en rekommendation på lösning på denna dröm: Jag skulle vilja göra en fotobok som tar med rubriknamnet från lightroom samt bildinformationen (tid, blöndare, iso, objektiv o kamera) och skapar en fotobok. Typ från ett album som detta, https://adobe.ly/2MM3w01
Du har inte tillgång till Lightroom Classic eller kör du bara onlineversionen? Vilket abonnemang har du?
I den gamla hederliga Lightroom har du många möjligheter att göra vad du efterfrågar.

Thommy
 

AndreGrlitz

Ny medlem
Hej. Supertack för dina tips.
Jag sökte lite på nätet och hittade ett program där man kan ta en hel bunt bilder och ändra namnet åt alla möjliga håll, alla på engång, jag valde att byta till typ detta format bara för att testa. 2020-03-13_1703_f4_0125sek_ISO100.jpg. Jag hittade programmet här (gratis) www.advancedrenamer.com.
Nu hoppas jag att man i en fotobok online tjänst hittar en där man kan få filnamnet printat tillsammans med bilden. Då skulle problemet vara löst.
 
ANNONS