Annons

Fotoförbud på tävlingar?

Produkter
(logga in för att koppla)

EazyLiving

Aktiv medlem
Jag (eller rättare sagt min flickvän) har råkat ut för ett litet påhopp efter en tävling.

Hon har stått på publikplats och fotat på en öppen publiktävling i hästhoppning. Hon tyckte bilderna blev så bra så att hon ville försöka sälja dem via en hemsida.

Nu har hon fått ett mail där arrangören (eller någon i klubben i alla fall) påstår att de sålt rättigheterna för alla kommersiella bilder till Sportfotograferna och att min flickvän inte får sälja sina egna bilder.

Kan de göra så och är det juridiskt fel av min flickvän att sälja bilderna? Eller är det bara ett dåligt försök att få bort konkurrensen?

//Micke

Det är väl lite av allting kan man tro gissar jag. Det är ju inte ovanligt att man säljer till exempel tv-rättigheter vid stora arrangemang. Men det är ju inte så vanligt vi små tävlingar.

Det börjar dock bli vanligare, kanske inte att det säljs rättigheter, men att en fotograf, firma, får rättigheterna. Detta till följd av att amatörer pressat ner priserna så lågt att det inte är lönsamt att åka ut och plåta en mindre tävling med mindre än att man har näst intill ensamrätt till fotografering.

Huruvida det är juridiskt hållbart vet jag inte men jag är lite tveksam till att det är det. Hör med Teste, bildombudsmannen, han borde veta. En arrangör kan troligen förbjuda fotografering på sin arena. Men har du väl tagit bilderna så tror jag inte att de kan lägga sig i så mycket mer. Det var en rallyarrangör som försökte med nått liknande för nått år sen. De hotade med allt möjligt och ställde en del andra orimliga krav men i slutändan var det mest luft i de hoten.

Mvh
Maverick

Med ledning i tidigare trådar med liknande ämnen skulle jag påstå att din flickvän får göra vad hon vill med sina bilder. Om hon inte upplystes, under tävlingen, att det var fotoförbud får hon bruka bilderna som hon vill, utan att hindras av vad andra parter avtalat sinsemellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto