Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanat

Aktiv medlem
Var i Stockholm och plåtade lite igår kväll. Står och fotar ett nybyggt hus vid t-centralen då en vakt kommer springandes inifrån huset och frågar "Vad har du för rättigheter att fota det här huset?" Han var mycket upprörd...Jag svarade att jag får väl ta kort på vad jag vill, jag stod ju ändå på trottoaren. Han kontrade med "vet du inte att det här är ett skyddsobjekt...eller föresten, det är en våning som är en skyddsvåning, så du får inte ta kort på den våningen". Jag frågar vilken våning jag ska försöka undvika, men det fick han inte berätta.


Är det mitt ansvar som "turist/fotograf" att veta vilka hus som är skyddsobjekt?

Här är huset:

http://picasaweb.google.com/Mr.Gunnarsson/Sommar2010#5477698909097131138
 

T_M

Aktiv medlem
... tyvärr har jag inte svar på din fråga men det var en fin bild ;) Något jag själv skulle typ kunna missa, tar mest porträtt...
 

Kvitung

Aktiv medlem
Var i Stockholm och plåtade lite igår kväll. Står och fotar ett nybyggt hus vid t-centralen då en vakt kommer springandes inifrån huset och frågar "Vad har du för rättigheter att fota det här huset?" Han var mycket upprörd...Jag svarade att jag får väl ta kort på vad jag vill, jag stod ju ändå på trottoaren. Han kontrade med "vet du inte att det här är ett skyddsobjekt...eller föresten, det är en våning som är en skyddsvåning, så du får inte ta kort på den våningen". Jag frågar vilken våning jag ska försöka undvika, men det fick han inte berätta.


Är det mitt ansvar som "turist/fotograf" att veta vilka hus som är skyddsobjekt?

Här är huset:

http://picasaweb.google.com/Mr.Gunnarsson/Sommar2010#5477698909097131138
Ingen skylt som anger fotoförbud inget fotoförbud
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Råkade ut för nåt liknande för många år sedan.

Jag stod och filmade en byggnad. För mig och min kund, var det bara en exteriörbild av en byggnad. Men en vakt kom och var vänlig men bestämt. Han förklarade att byggnaden inte direkt var skyddat mot att plåtas, men det var något med hyresgästen som var från Israel. Personen eller företaget, minns ej vilket, var rädda för att jag filmade nåt för framtida hot mot dem, eller så.

Jag vinklade kameran mot en annan byggnad som dög åt mig, så det var inte hela världen för mig.

Inga skyltar sade något om det, men nu vet jag ju var de håller till!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ju bara att kontrollera med länsstyrelsen om det finns ett skyddsobjekt med utvändigt fotoförbud där (eller om det finns något överhuvudtaget). Jag har mycket svårt att tro att så är fallet, men det ska jag ju inte svära på. Min gissning är förstås att det var en bevakningsnisse med storhetsvansinne.
 

Johanat

Aktiv medlem
Såg inga skyltar om fotoförbud. Bör tillägga att vakten blev väldigt trevlig efter ett tag då jag berättade att jag inte var en rysk terrorist.

Kul att vissa av er tyckte om bilden =) Körde lite HDR-foto igår kväll för omväxlingens skull...
 

lofling

Aktiv medlem
Det låter väldigt lik tråden om fotoförbud på ett polishus.

Tomma hot så länge det inte är skyltat.
 

Max Welin

Aktiv medlem
Australiens ambassad ligger i huset

Australiens ambassad flyttar i dagarna in i huset som diskussionen rör. Vissa ambassader klassas som skyddsobjekt och det kan vara en anledning för att fotoförbud råder.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Australiens ambassad flyttar i dagarna in i huset som diskussionen rör. Vissa ambassader klassas som skyddsobjekt och det kan vara en anledning för att fotoförbud råder.
Att något är klassat som skyddsobjekt innebär inte med automatik att det råder fotoförbud på objektet ifråga.
Vissa skyddsobjekt är faktiskt tillåtna att fotografera (däremot inte att beträda utan särskilt tillstånd.

Är det ett skyddsobjekt där fotografering är förbjuden skall detta anges med skyltar därom.
 

meldert

Aktiv medlem
Vad får man fotografera?

Här på FS finns en ypperlig artikel i frågan som författats av en som vet vad som gäller.

Kolla in HÄR
 

Peterus

Aktiv medlem
Mikael (länken som Thomas hänvisar) med flera har helt rätt.
Skyddsobjekt som inte får fotas har en tydlig skylt om detta.

"Klassificering av skyddsobjekt sker jämte Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m"
Den sammanfattas enkelt här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddslagen

Sen finns det många skyddsvakter som gärna tycker de ska bestämma lite extra (fråga mig inte hur jag vet) ;)

/Peter
 

iSolen.se

Guest
Ingen skylt som anger fotoförbud inget fotoförbud
Jag har fått förklarat för mig att man är skyldig att respektera skyddsobjekts fotoförbud även om där inte finns någon skylt. Så tyvärr, vakten har sannolikt rätt.

Flygplatser, tranformatorstationer är lätta. Detta exempel svårare, skulle varit på sin plats med en skylt.

Har förresten själv en bild på samma objekt.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har fått förklarat för mig att man är skyldig att respektera skyddsobjekts fotoförbud även om där inte finns någon skylt. Så tyvärr, vakten har sannolikt rätt.

Flygplatser, tranformatorstationer är lätta. Detta exempel svårare, skulle varit på sin plats med en skylt.

Har förresten själv en bild på samma objekt.
Jag skulle dock inte bara lita på att en vakt säger att det är förbud.
 
ANNONS