Annons

Fotofunderingar!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niike

Ny medlem
Hej Fotosidan,
jag är ny medlem och har en nyköpt D90 med Nikkor 18-105. Tänkte se hur det är med aktiviteten på denna sida... om man får hjälp på sina inlägg. läs min profil om ni vill se mer om mig...

Uppdrag: I jakten på den perfekta bilden. (se mer vad jag eftersökte nedan)

Jag satt hemma idag på eftermiddagen, solen ute var påväg ner och det gjorde rummet väldigt mörkt, utanför fönstret var det däremot ganska ljust.

Jag ville nu ta en "perfekt" bild med min nya kamera och försökte testa den vad den klarade av, samtidigt som jag lär mig kopplingen mellan slutartid, bländare och iso-känslighet. Och ville inte ta med Blixt, vet inte men tycker blixt ger bilden en lite overklig känsla, du går ju inte runt själv hela tiden med blixt när du ska titta på något.

Krav på bilden:
1: 100% fokus(?) genom hela bilden, alltså inget skulle vara suddigt. Detta krävde högt f-tal?
2: Ljusa upp i de mörka partier i rummet utan att få för mycket ljus i fönstret. Balans mellan slutartid och ISO-känslighet?
3: Något i förgrunden där jag kan se hur bra fokus(?) jag har på nära håll, samtidigt i bakgrunden.
4: Huset utanför fönstret ska vara tydligt.

Vad jag fick fram:

1: Vad gör dessa röda prickar i bilden, är de för jag har för högt ställd ISO-känslighet?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Här i testforumet får du nog inte mycket svar på dina funderaringar - för jag antar du inte skrev detta som en test av forumet. Skal jag flytta ditt inlägg någon annan stans?
 
ANNONS