Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf får 1,8 millioner

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det inte i USA som en man fick miljonbelopp i skadestånd efter att ha bränt sig på tungan av MacDonalds kokheta kaffe?

Graal skrev:
Var det inte i USA som en man fick miljonbelopp i skadestånd efter att ha bränt sig på tungan av MacDonalds kokheta kaffe?

Ja i det förlovande/förlorade landet USA kan man säkert även få skadestånd om någon skulle sticka in skallen ugnen i tron om att det var en hårtork... ;)

Gunnlaug skrev:
Ja i det förlovande/förlorade landet USA kan man säkert även få skadestånd om någon skulle sticka in skallen ugnen i tron om att det var en hårtork... ;)
Ja, självklart. Företagen måste bli bättre på att skriva ut "Do not use to dry your hair". Jag vet inte hur många gånger jag har brännt mig vid det här laget :)

Det var inte tungan de brände på kaffet, det var när tanten (typ agda 77) spillde kaffet i knät som hon fick onödigt stora brännskador på benen...
och hör och häpna, det visade sig ju att McDonalds höll 5grader högre temperatur på kaffet jämfört med konkurrenterna...så det ska kosta att ligga på topp *garvar*

Schysst ersättning för en bild förresten...även om han aldrig får komma in på stadion igen.

Jo, McD höll den temperatur som kaffekännare ansåg att kaffe borde hålla för att inte smaken skulle försämras för mycket.

Sedan att man sitter i en (stillastående) bil med en pappersmugg mellan låren och pillar bort locket som stabiliserar det hela för att få i grädde eller socker eller vad det nu var. Så svårt var det ju inte att bedöma riskerna...

När man kan kliva bak för att göra kaffe i en husbil medan den rullar för att man satt på "autopilot" dvs farthållare, så upphör jag aldrig att förvånas över amerikaners dumhet.

Sen att en domstol kan döma till ens fördel är bara en sak som ännu mer spär på fördomarna

Har amerikanska vänner som håller med om att det är hykleri att man i deras land å ena sidan försvarar attityden att var man är ansvarig för sina egna handlingar, att man har individen i centrum och att ingen ska lägga sig i vad du gör; när de å andra sidan ger intryck av att vara hjälplösa fån som stämmer alla till höger och vänster för att de inte fattar att kaffe är hett/man stoppar inte in huvudet i mikron/man snubblar på en trottoar osv.

En svensk tillverkare av kranar till lastbilar blev åtalad och dömd att betala skadestånd till en man som petat upp kranen i en högspänningsledning i USA. Det fanns ingen varningstext mot detta.
Jag funderar på om det verkligen räcker med varningstexter.....vem skall läsa den för den som gör en sådan sak - och hjälper det?
Jag köpte för ett antal år sedan en vanlig gräsklippare (med hjuldrivning, vägde väl ca 30 kg) avsedd för amerikanska marknaden. Den hade bland annat en varningstext mot att använda den till att klippa häckar.
Jag hade nog själv aldrig kommit på iden att ens försöka....
Us

Det finns ju även det kända exemplet där strykjärnstillverkare klistrade på varningstexten: warning, do not iron your clothes while wearing them.

Sonnaren skrev:
Jag köpte för ett antal år sedan en vanlig gräsklippare (med hjuldrivning, vägde väl ca 30 kg) avsedd för amerikanska marknaden. Den hade bland annat en varningstext mot att använda den till att klippa häckar.
Us

Om det inte är en Klintbergare så lär varningstexten mot att använda gräsklipparen som häcksax ha kommit till efter att en stolle gjorde just det, skadade sig naturligtvis... och fick ett fett skadestånd. Det stod ju inte i manualen att den bara fick användas "platt på marken"
//A

Vad gäller McD-kaffet så blev McD fällda, men det cp-höga skadeståndet blev överklagat i nästa instans och blev rejält nedsatt. Mississippi-effekten ni vet. Ska se om jag hittar nån länk nånstans.

Tycker det är rätt löjligt med alla dessa varningslappar överallt. Har en Cannondale-cykel med nån varningslapp med guds 10 bud på som jag inte får bort fast den är så ful. På gymmet ser man knappt maskinerna för alla hemska lappar :-/ Urk..

Sonnaren skrev:

Us

Ho ho ho...

ANNONS
Götaplatsens Foto