Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotograf på en tidning - skriver man också?
- Trådstartare Foto-Rickard
- Start datum
rnyholm
Avslutat medlemskap
Calle S skrev:
Kan vi hålla oss till ämnet, snälla?
Har sett anonser där mindre tidningar söker en journalist. Ett anställningskrav är att sökande skall kunna använda en digital kamera.
Detta syns i tidningarnas fotografier.
Slowfinger
Aktiv medlem
Men - vissa tidningar har i rationaliseringsivern låtit sina fotografer gå på kurs för att bli skribenter också. Vad jag vet har det inte funkat någonstans och alla fotografer har åter blivit "bara" fotografer.
Vissa tidningar har tyvärr så låg ambition med sin bildjournalistik att det räcker med journalistens ofta fantasilösa informationsbild.
Summa summarum: Är du skribent lär du nog bli tvingad att plåta om du jobbar på en mindre lokaltidning. Men tvärtom är synnerligen ovanligt, om det ens existerar.
Vissa tidningar har tyvärr så låg ambition med sin bildjournalistik att det räcker med journalistens ofta fantasilösa informationsbild.
Summa summarum: Är du skribent lär du nog bli tvingad att plåta om du jobbar på en mindre lokaltidning. Men tvärtom är synnerligen ovanligt, om det ens existerar.
Slowfinger
Aktiv medlem
Men är du "tvingad" av din arbetsgivare eller gör du det frivilligt?
madsen1
Aktiv medlem
Jag gör oftast som jag vill (vad tiden räcker till och hur mycket det är som ska skrivas om, jag och Björn (journalisten) kör oftast ihop.
Vi båda tycker att det är skönt att kunna koncentrera sig på det man ska göra.
www.lidköpingsnytt.nu
/Adam
Vi båda tycker att det är skönt att kunna koncentrera sig på det man ska göra.
www.lidköpingsnytt.nu
/Adam
Damocles
Aktiv medlem
Konstigt att det inte fungerat någonstans. Jag undrar hur statistiken på arbetande fotografer ser ut. Medelålders man som varit anställd i X-antal år då eller. Utan mer information om ålder och andra yrkeserfarenheter så är det svårt att säga varför. Men hade det varit ett lagom blandat gäng tvivlar jag på att ingen hade kunnat lära sig skriva.Vad jag vet har det inte funkat någonstans och alla fotografer har åter blivit "bara" fotografer.
froderberg
Aktiv medlem
Det är inte helt lätt att börja skriva om man kanske inte ens gått i gymnasiet. Många av de äldre fotgraferna började som 15-åringar med att stå i fotolabbet.
Sydsvenskan har t ex en fotograf som inte ens gått ut högstadiet, men han är nog ett undantag eftersom han skriver ibland.
Det finns gott om exempel på fotografer som skrivet, men alla är nog undantag. De som skriver gör det inte regelbundet.
Sydsvenskan har t ex en fotograf som inte ens gått ut högstadiet, men han är nog ett undantag eftersom han skriver ibland.
Det finns gott om exempel på fotografer som skrivet, men alla är nog undantag. De som skriver gör det inte regelbundet.
Slowfinger
Aktiv medlem
Dessutom - hur bra blir det egentligen när någon som inte vill skriva tvingas till det? Det är väl därför man har lagt ner försöken på de flesta håll.
Highweiss
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Dessutom - hur bra blir det egentligen när någon som inte vill skriva tvingas till det? Det är väl därför man har lagt ner försöken på de flesta håll.
Och omvänt - hur bra blir det när skrivande journalister på mindre tidningar "tvingas" fotografera! Jag jobbade som reporter/fotograf på en lokaltidning när jag började som journalist. Jag gillade fotandet mer än skrivande... Men många kollegor såg fotandet som ett nödvändigt ont...
Oberoende av om det är skrivnade journalister som skall fota eller fotografer som skall skriva måste de få rätt utbildning så att de inser vad de gör. Många av mina kolleger på lokaltidningen förstod inte då och förstår antagligen inte ännu heller bildens funktion. Men jag tror nog att det i många fall går att vara multijournalist, men som sagt - det kräver mer än att chefredaktören meddelar att så är fallet. Och ofta är så fallet på grund av ekonomiska realiteter, vilket ockås betyder att det inte heller finns resurser för utbildning...
/Andreas
Highweiss
Aktiv medlem
-Ale skrev:
ja är det inte ganska tragiskt att man måste sälja journalistik uppbyggd på en sådan fånig komersialism baserad på ex tv-serier.Tragiskt är väl också att delar av det svenska folket vill läsa det , men det är väl en annan sak..
mvh - Ale
Varje land har den kvällspress det förtjänar...
puskas5
Medlem
Skrivande fotografer och andra
Min erfarenhet är att det är vanligare att fotografer prövar på andra journalistiska uppgifter än att reportrar prövar på att vara fotografer (och då menar jag seriösa fotografer med någon slags utbildning i botten). Jag känner en fotograf som också skrev en hel del musikrecensioner och därefter utbildade sig till redigerare. Nu är han designchef på en tidning. En annan fotografkompis har också jobbat som redigerare några år och jobbar nu med web-tv på en tidning. Men det finns också de som inte ens har velat lära sig att skriva en bildtext. Och jag kan som sagt inte komma på någon reporter/redigerare som har tagit steget över till att bli fotograf även om jag känner en ung kvinnlig reporter som ganska nyligen har gått en fotoutbildning.
Anders
Min erfarenhet är att det är vanligare att fotografer prövar på andra journalistiska uppgifter än att reportrar prövar på att vara fotografer (och då menar jag seriösa fotografer med någon slags utbildning i botten). Jag känner en fotograf som också skrev en hel del musikrecensioner och därefter utbildade sig till redigerare. Nu är han designchef på en tidning. En annan fotografkompis har också jobbat som redigerare några år och jobbar nu med web-tv på en tidning. Men det finns också de som inte ens har velat lära sig att skriva en bildtext. Och jag kan som sagt inte komma på någon reporter/redigerare som har tagit steget över till att bli fotograf även om jag känner en ung kvinnlig reporter som ganska nyligen har gått en fotoutbildning.
Anders