Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera en dag i Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och sorterar alla bilder nu och fixar och trixar. Ska bara komma på hur man zippar en trave bilder på min mac då jag inte har gjort det innan. =)
 
Vill ni ha jpeg i 8 eller 16 bitar? Jag vet inte om ni vill kunna göra korrigeringar i bilderna innan eventuellt tryck.
 
Det låter som en bra lösning!
Det handlar förstås också om att få projektet att gå ihop ekonomiskt. Vi jobbar själva gratis med det, och en bok och utställningar kostar en hel del att producera. Men samtidigt vill vi ju att alla som är med ska belönas för sin insats. Så ja, ert föreslagna upplägg kan nog funka!

Adam

Hur gör ni med detta? Kommer Ni bjuda på ett ex av boken till oss som kom med?
/Henning
 
Trots gratisfoton?
Hade ni inte kollat det innan???
Inte ens med 400 förbeställningar?

Hej Mikael!

Det kostar väldigt mycket att göra en bok, inte bara i material utan även i tid. Just nu hoppas vi bara att inte gå minus på hela projektet. Om varje fotograf skulle få betalt eller fått ett exemplar av boken skulle vi inte kunnat göra den.

Vi skulle gärna gett bort ett exemplar, men det går bara inte ekonomiskt. Att istället försöka göra den väldigt billig för fotograferna och så billig som möjligt för alla andra utan att tumma på kvalitén var det näst bästa alternativet.
 
Hej Mikael!

Det kostar väldigt mycket att göra en bok, inte bara i material utan även i tid. Just nu hoppas vi bara att inte gå minus på hela projektet. Om varje fotograf skulle få betalt eller fått ett exemplar av boken skulle vi inte kunnat göra den.

Vi skulle gärna gett bort ett exemplar, men det går bara inte ekonomiskt. Att istället försöka göra den väldigt billig för fotograferna och så billig som möjligt för alla andra utan att tumma på kvalitén var det näst bästa alternativet.

Det är det helt säkert men ni måste väl ha räknat på kostnaderna INNAN ni startade projektet?
Om du läser det jag citerade så lät det snarare som nåt ni upptäckte i efterhand?

Den enda gång jag blivit publicerad var det ett liknande upplägg, gratis foto, de som blev publicerade fick ett ex gratis vilket även meddelades innan projektet startade.
 
Det är det helt säkert men ni måste väl ha räknat på kostnaderna INNAN ni startade projektet?
Om du läser det jag citerade så lät det snarare som nåt ni upptäckte i efterhand?

Den enda gång jag blivit publicerad var det ett liknande upplägg, gratis foto, de som blev publicerade fick ett ex gratis vilket även meddelades innan projektet startade.

Ja, vi räknade på kostnaderna i förhand. Det var därför vi i slutändan inte lovade att ge bort någon bok. 400 förbeställningar kanske låter mycket, men man måste sälja väldigt många fler för att nå break-even.

Kanske om vi valt billigaste pappret, enklaste trycket, färre sidor, färre publicercade fotografer, etc, så hade det gått. Men då hade det blivit en väldigt tråkig bok.
 
Det har ju från början varit tydligt att deltagande fotografer inte skulle ersättas ekonomiskt för sina bilder och frågan om de som fick med bilder skulle få ett ex av boken gratis diskuterades tidigt men Apelöga lovade aldrig något.
Vi som valde att deltaga har alltså gått in i det här väl informerade och med öppna ögon.

Så långt tycker jag allt är ok.

Det som stör mig är den naiva framtoning Apelöga håller fast vid i den här diskussionen. Jag är kanske cynisk men min uppfattning har hela tiden varit att det här inte i första hand har handlat om att göra en bok utan om att sätta en relativt okänd fotobyrå på kartan.
Projektet är genialiskt, man drar igång en foto-happening i Sveriges tredje största stad och lyckas på det viset:
1. Få medietäckning i alla stora skånska tidningar.
2. Knyta kontakter med en massa fotografer som man, om tycke uppstår, kan ha samarbete med i fortsättningen.
3. Få ut en bok som med lite tur kan finansiera projektet helt eller delvis.
4. Få till stånd en utställning på Malmö museer som ger ytterligare lite uppmärksamhet åt företaget.

När man räknar på pengarna i ett sådant här sammanhang är det svårt att bli tagen på allvar om man borser från marknadsföringsaspekten. Om jag inte minns fel var det en halv sida i Metro och en helsida (eller var det ett helt uppslag?) i Sydsvenskan + de ytterligare som uppmärksammade projektet. Värdet av det här går naturligtvis inte att rakt översätta i annonsutrymme men det är ändå väldigt värdefullt.

Just nu hoppas vi bara att inte gå minus på hela projektet.

En sådan här kommentar blir då en smula fånig, marknadsföring brukar kosta lite pengar.

Jag kan naturligtvis ha helt fel, Apelöga kanske aldrig tänkte på att boken skulle göra reklam för dem men jag har väldigt svårt att tro det. De verkar ju inte varken helt bortkomna eller korkade.

Missförstå mig inte, jag deltog för att jag tyckte det var ett roligt projekt, och det tycker jag fortfarande. Jag hakar på när Apelöga lanserar tolv-tolv-tolv ;) Vidare tycker jag verkligen att den kreativitet i marknadsföring som Apelöga uppvisar här är värd att belönas så jag hoppas att de lyckas bra.

/Henning
 
Henning:


Nu har jag inte kollat med min "chef", så det här blir ett inlägg mer som privatperson än anställd på Apelöga.. Anyway..

Självfallet så hoppas jag att det är positivt för vår vanliga verksamhet att synas och associeras med och i samband med boken. Men eftersom elva-projektet redan från början varit idébaserat och idédrivet har vi valt att vara lite försiktiga med att göra för mycket egenreklam. Vi skulle kunna öst på med en hel del i boken om vi velat, men att det kändes kul och äkta, konstnärligt och redaktionellt, var viktigare. Den känslan skulle till stor del gå förlorad om vi tänkt för mycket business.

Det är svårt att mäta utfallet av all uppmärksamhet vi fått. Våra kunder är enbart företag och organisationer, och även om rätt person läser en artikel så är det ett par rejäla trösklar fram tills att personen blir kund. Hon ska bli intresserad, eller råka bli uppringd i rätt ögonblick, ska ha ett behov just då, etc etc. Hade marknadsföring varit viktigast i det här sammanhanget hade vi aldrig gjort projektet. För stor risk, för stora pengar.

Personligen tycker jag det mest givande varit all energi det gett oss på företaget. Vi är 4 anställda + ett par deltidare och praktiankter. Vi har aldrig gjort något liknande, det närmsta är kanske MalmöPanorama som vi haft igång som sidoprojekt en tid. Det här har bevisat att vi har kapacitet att ta fram en bra idé och i slutändan färdig produkt. Man kan se det som ett väldigt dyrt pepp-talk för alla här. Ett experiment i både vad vi kan göra, och kanske vad för effekter det kan få i framtiden.

:)

Jag tar gärna emot tips och tankar (feedback!) om boken och projektet (från början till slut här). Även sådana som är mer kommersiella: hur ska vi få fler kunder, sälja mer böcker etc. Börjar vi gå plus så får vi ju helt plötsligt möjlighet att fundera på hur man kan kompensera fotograferna mer.

Vill man inte posta här får man gärna maila mig på [email protected]. Vill man komma förbi kontoret och dricka kaffe går det bra också :)
 
Hej Jonas!
Ber om ursäkt för ett sent svar.
Jag håller med dig helt om att ni inte har tryckt på så hårt med egenreklam i boken. Det var mest den totala tystnaden kring värdet av marknadsföring jag reagerade på.

Roligt att höra att projektet har gett er energi, för egen del som fritidsfotograf tyckte jag att det var jättekul att ha ett projekt med en definierad ram att jobba inom. Det var iallafall inspirerande för mig och jag tycker att jag fick ur mig ett par bra bilder den dagen.

Ha en god fortsättning och ett gott nytt år!
/Henning.
 
ANNONS