Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i skummt ljus, vilken film och blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caffe

Aktiv medlem
Sökte efter trådar men hittade väldigt många irrellevanta trådar så jag ber om ursäkt och ber er att länka till tidigare tråd om ni inte vill svara igen.

Framkallade första rullen idag och precis som jag misstänkte (dock tyckte killen på macken tvärt om) så blir det lite för långa slutartider vid ISO 200 och dämpad innebelysning.

Jag tänkte under nyår fotografera i väldigt gult belysta lokaler och mina funderingar är då:

Hur skiljer sig analog film från digital CCD gällande ISO? Blir 35mm film ISO 800 brusig på samma sätt på digitalkameran? Finns det några nackdelar med höga ISOtal vid innefotografering/kvällsfoto?

På digitalaren så kan man ju ställa vitbalansen. Vilket man inte kan på film (eller hur?) däremot tror jag mig sett att det finns filter för att minska det "glödlampsgula" i bilden. Finns det och tror ni att det skulle förbättra bilderna?

Sedan har jag tänkt att köpa mig en extern blixt.
Finns det sånna man kan rikta i taket även om man kör bilderna på högkant?
Hur påverkas blixtbilden av höga tak?
Något mer att tänka på?

Jag fotograferar med en Canon EOS 300 och ett Sigma 24-70mm HF Asperical f3.5-5.6 och jag är nästan absolute beginner.

Hoppas någon kan sparka mig lite i rätt riktning.

Caffe skrev:

Hur skiljer sig analog film från digital CCD gällande ISO? Blir 35mm film ISO 800 brusig på samma sätt på digitalkameran? Finns det några nackdelar med höga ISOtal vid innefotografering/kvällsfoto?

På digitalaren så kan man ju ställa vitbalansen. Vilket man inte kan på film (eller hur?) däremot tror jag mig sett att det finns filter för att minska det "glödlampsgula" i bilden. Finns det och tror ni att det skulle förbättra bilderna?

Sedan har jag tänkt att köpa mig en extern blixt.
Finns det sånna man kan rikta i taket även om man kör bilderna på högkant?
Hur påverkas blixtbilden av höga tak?
Något mer att tänka på?

Jag ska försöka svara så gott jag kan, lite kort.
Det skiljer sig inte så mycket mellan en CCD och film när det gäller ISO.
En hög ISO-film blir kornig istället för brusig, men det ser rätt likadant ut.
Hög ISO = Mer korn. Så enkelt är det.
Och ISO200 räcker inte för inomhusbruk utan blixt, nej.

Det finns film som är balanserad för elljus istället för dagsljus, då ser det bättre ut, men sådan film är en bit dyrare än "vanlig".
Du kan även använda ett svagt blått filter, som du säger, det minskar det gula. Om gulsticket stör dig så förbättrar det, ja.

Dom flesta blixtar kan du peka åt vilket håll du vill, upp o ner, vänster höger. Ja, du kan slå den i taket även fast du tar bilden på högkant.
Högt tak orsakar att det är längre till taket, det krävs mer effekt för att blixten ska ha någon effekt och risken finns att blixten inte räcker till.

/Henri

ISO 800 på film blir en aning kornig, men långt bättre än en digital kompaktkamera på 800. Digitala systemkameror verkar däremot klara sig bra på den känsligheten.

Ett blått filter fixar färgerna, men samtidigt stoppar det ju också en del av ljuset. Jag brukar använda ett 80A-filter för stilleben i glödlampsljus, men med det på blir det väldigt mörkt i sökaren och långa exponeringstider.

Svartvitt kanske?

Caffe skrev:

Tja ... varken en bara digitalkamera (Nikon D100, Canons osv) blir särsilt brusigt vid 800 och det blir inte Fuji Superia 800 heller.

Fuji Superia filmer låter sig korrigeras för blandljus ganska enkelt. De är tåliga.

Jag fotograferar med en Canon EOS 300 och ett Sigma 24-70mm HF Asperical f3.5-5.6 och jag är nästan absolute beginner.

Någonstans måste man ju börja :)

Moderna filmer är mycket bra. I min erfarenhet är så gott som alla (lättillgängliga) varianter av Fujifilm (Superia 400, 800 ... kallas kanske Xtra 400 800 nuförtiden) mycket bra för blandljus och glödlampor. De låter sig korrigeras vid kopiering eller inskanning.

3.5 är inte särskilt snabbt, men det går. Du hamnar nog runt 1/30 @ 3.5 eller däromkring. Lär dig att hålla anden för att stadga dig och trycka av smidigt utan att flytta kameran.

Tackar!
Svartvitt tror jag inte funkar eftersom det skall vara lite festkänsla gärna med lite fart, fläkt och färger i.

Så Fujifilm 800 utan filter och vilken blixt tror ni passar?

Caffe skrev:
Så Fujifilm 800 utan filter och vilken blixt tror ni passar?

Jag har inte använt blixt på flera år. Om du använder blixt, behöver du ingen snabbfilm. Du har ju med dig eget ljus.

Men blixt tenderar att platta ut allt. Borta är feststämningen du var ut efter (om inte du kan trixa med blixten och få med lite rörelse oskärpa också).

Ok, så en blixt till ISO 800 är typiskt obra?
(Vad bra, då slipper jag köpa en sån också.)

Jag har ingen aning om hur mycket olika ISOs skiljer sig från varandra men ISO 200 blev väldigt långa slutartider.

Svartvitt funkar faktiskt ovanligt bra på fester, med färg ser man hur otäckt svettigt rödrosiga alla verkligen var...

ANNONS
Götaplatsens Foto