Annons

Nytt system, råd/synpunkter välkomnas

Produkter
(logga in för att koppla)

tri-x

Medlem
Om du har erfarenhet av flera system vore det väldigt roligt att få råd/synpunkter om fördelar/nackdelar.

Så här är situationen:
Har en gammal analog Olympus OM1:a som legat på hyllan i många år.
(den blev vattenfylld på Grönland 1990).
Har sedan dess mest/bara fotograferat med digitala kompaktkameror.
Först en Canon S20, sen en Pentax S5Z och sist en Panasonic TZ3.
De har sina fördelar, minimal, grym zoom, osv
Men det blir inte riktigt lika bra som förr.
Tycker faktiskt att S20:an tog skarpast bilder, trots att den är äldst, så det där med megapixlar har jag inte riktigt fallit för.
Dock har jag förstått att sensorstorleken har en viss betydelse. (Därav införskaffandet av en systemkamera).

Men vad jag skulle vilja ha råd/hjälp/synpunkter med är val av system.
Jag är ingen nybörjare när det gäller fotografering, men jag har dålig koll på utbudet när det gäller digitala systemkameror.

Förmodligen lutar det åt Canon/Nikon, eftersom utbudet av objektiv verkar bäst där. Som gammal Olympusägare har man dock sneglat på deras smäckra skapelser. Fick nyligen syn på Panasonic G1 också, som verkar intressant den också.
För tillfället känns det väldigt veligt. Såg nåt inlägg om att det kommer en mässa snart, så man kanske ska vänta in och se vad som kommer?

Förmodligen kommer 95% av mina bilder köras rakt av som JPEG av ren slöhet. Dock har jag inget emot "framkalla" från RAW. (en pressad Tri-X i Rodinal, det var tider det...(nån som vill ha en mörkrumsutrusting, förresten))

Jag kommer förmodligen mest att ta bilder från semestrar, högtider, trädgårn och i naturen.
När jag är på semester försöker jag ta en del "seriösa" bilder och inte bara "jag framför Eiffeltonet", tänkte även utforska vad som döljer sig bland blad och buskar i trädgårn med en macro och smyga mig på hackspetten med ett tele.

Så objektivfloran kommer förmodligen börja med en semesterzoom (18-200), sen en macro (60-100), senare en snabb 24/28:a och/eller en billig 400:a (eller motsvarande zoom).

Jag tror jag får psykiska utslag av blixtar. Dom är kanske bra på sitt sätt men... (OM1-ägare lärde sig att ta bilder utan blixt för blixtskon brukade försvinna). Sen tycker jag att blixtbilder blir platta. Reportagekänsla ska det vara...

Förmodligen skulle jag vilja ha en Leica M8 med Canons 5D MkII sensor till priset av en begagnad analogkamera (man får väl drömma...)

Min budget är inte obegränsad. Jag har dock inte bestämt hur mycket jag vill lägga på utrustningen än. Det känns lite onödigt att lägga ner 50' för att ta kort på moster Bertas kalas om det inte blir mer än så. Å andra sidan är jag ju inte nöjd mer mina kompaktkameror, utan vet att det finns mer att ge. Förmodligen blir det under 10' i första vändan.
När det gäller storleken tycker jag nog att "less is more". Klämde på några kameror häromdagen, D90 kändes lite stor, men 450D ganska lagom. Jag har förmodligen ganska korta, men breda tassar.
Just det! Om det är någon som har erfarehet av olika sökares "glasögonvänlighet" vore det intressant att få input om detta.

Det här börjar bli långt så jag får försöka runda av.

För tillfället går mina tankar så här (utan rangordning):
- En Canon 1000D med semesterzoom + ett 100mm macro. För att sen köpa fler (fullformats-)objektiv och skaffa sig en fullformatssensorkamera så småningom för att komma åt lågljusfotograferingen. (ev en 5D MkII beg när MkIII kommer)
-Ovanstående variant (fast Nikon D40?).(5D MkII-sensorn är bättre än D700? Vad säger kunniga?)
-En löjligt liten och lätt Panasonic G1:a. Tänk att ha en 400:a på 380g med bildstabilisering!
Frågan är hur det kommer att bli med microFourThirds... Kommer sensorerna någonsin att kunna användas för höga ISO? (det kan ju aldrig bli lika bra som fullformat, men framöver?)
-Olympus tilltalar, men FourThirdsfrågan ovan gäller ju där också. Sen har jag ett gäng SD-minnen som jag gärna vill använda. Funkar SD i Olympus?
 
Dina behov skulle tillfredsställas av vilken som helst av de instegskameror som finns på marknaden. Strunta i alla förutfattade meningar om vad som är bäst, eller störst, eller finast, utan ta kamerorna i handen och fundera över om de "sitter". Du kommer med största sannolikt att upptäcka att en del känns som leksaker och anda mer gedigna.

Jag har långa fingrar och måste ha plats runt greppet, utan att det blir en massa luft mellan fingarna och framkanten på greppet. Av detta skäl går många små kamerahus bort. Jag är van vid "Märke C's" rattar och knappar från analogtiden och har svårt att acceptera för mycket styrning via menyval - det är inte intuitivt för mig.

Det är därmed ganska lätt, för mig, att reducera antalet kandidater, om jag skulle handla nytt idag, till ett hanterbart antal. Sedan skulle jag läsa specs och leta efter "viktiga parametrar" i övrigt; ex.vis APS-C ( eller större ) sensor, CF-kort, pentaprisma, vädertätning, trådlös blixt, etc, vad jag nu anser vara viktigt.

Ur detta borde rimligtvis komma ett ganska litet antal kandidater som skulle kunna fylla mitt behov, mitt invanda arbetsätt och mina förutfattade meningar om en "vettig kamera". I det läget kan jag faktiskt blunda och peka, eller singla slant - alla borde ge mig pang för pengen.

Sens moral; Skippa resonemanget om vilka kameror som skulle kunna passa - analysera i stället vad Du ska ha den till och hur Du vill använda den. Ur detta kommer svaret mer eller mindre av sig självt.
 
ANNONS