Annons

Nytt system, råd/synpunkter välkomnas

Produkter
(logga in för att koppla)

tri-x

Medlem
Om du har erfarenhet av flera system vore det väldigt roligt att få råd/synpunkter om fördelar/nackdelar.

Så här är situationen:
Har en gammal analog Olympus OM1:a som legat på hyllan i många år.
(den blev vattenfylld på Grönland 1990).
Har sedan dess mest/bara fotograferat med digitala kompaktkameror.
Först en Canon S20, sen en Pentax S5Z och sist en Panasonic TZ3.
De har sina fördelar, minimal, grym zoom, osv
Men det blir inte riktigt lika bra som förr.
Tycker faktiskt att S20:an tog skarpast bilder, trots att den är äldst, så det där med megapixlar har jag inte riktigt fallit för.
Dock har jag förstått att sensorstorleken har en viss betydelse. (Därav införskaffandet av en systemkamera).

Men vad jag skulle vilja ha råd/hjälp/synpunkter med är val av system.
Jag är ingen nybörjare när det gäller fotografering, men jag har dålig koll på utbudet när det gäller digitala systemkameror.

Förmodligen lutar det åt Canon/Nikon, eftersom utbudet av objektiv verkar bäst där. Som gammal Olympusägare har man dock sneglat på deras smäckra skapelser. Fick nyligen syn på Panasonic G1 också, som verkar intressant den också.
För tillfället känns det väldigt veligt. Såg nåt inlägg om att det kommer en mässa snart, så man kanske ska vänta in och se vad som kommer?

Förmodligen kommer 95% av mina bilder köras rakt av som JPEG av ren slöhet. Dock har jag inget emot "framkalla" från RAW. (en pressad Tri-X i Rodinal, det var tider det...(nån som vill ha en mörkrumsutrusting, förresten))

Jag kommer förmodligen mest att ta bilder från semestrar, högtider, trädgårn och i naturen.
När jag är på semester försöker jag ta en del "seriösa" bilder och inte bara "jag framför Eiffeltonet", tänkte även utforska vad som döljer sig bland blad och buskar i trädgårn med en macro och smyga mig på hackspetten med ett tele.