Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera med en omnibouncer utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Youschi

Aktiv medlem
Har länge funderat på när en omnibounce kan användas. Jag äger idag två stycken, men använder dem mindre och mindre, ofta slår jag bara blixten i en vägg eller använder det vita kortet på blixten (Canon 580).

En omnibounce är en semitransparent plastburk som sätts på blixten för att sprida ljuset i flera riktningar, syftet är att få ett mjukt ljus. Med ett mjukt ljus menar jag ett ljus som träffar motivet från flera håll och därmed inte ger mörka hårda skuggor. Problemet är att omnibouncern i sig inte ger ett mjukt ljus då det fortfarande kommer från en liten punkt, blixten. Ljuste blir mjukt när det studsar mot föremål i rummet och därmed träffar motivet från olika håll.

Normalt tar man bilder med blixt och omnibouncer riktad snett uppåt ovanför motivet. Då träffar en del av blixtens ljus motivet direkt, och resten studsar mot väggar och föremål innan det träffar motivet.

Nu till min fråga, då och då ser man personer som använder en omnibounce utomhus. Jag fattar inte till vilken nytta. Jag var på fotomässan i helgen och läste i tidningen Metros mässpecial om bröllopsfotografer, totalt fanns tre olika fotografer på bilderna, alla utomhus och med omnibounce monterad.

Enligt mitt resonmenag ovan kommer om man fotar utomhus en liten del av ljuset att träffa motivet och resten att försvinna då det inte finns något som reflekterar det tillbaks mot motivet. Detta resulterar i att blixten måste tändas med mycket högre effekt för att önskat resultat ska uppnås. Batterierna tar snabbare slut och blixten behöver längre tid på sig att ladda upp.

Är syftet att dämpa blixten? Fungerar det då inte lika bra att ställa blixtkompensationen på -3 och rikta blixten direkt på motivet? Alternativt, ställa blixten manuellt på 1/128 eller är blixten fortfarande för stark?

Jag får inte ihop det...

//Jonas

Det handlar nog om en av två saker:

1. Man är inte tillräckligt klar i skallen för att förstå att den inte ger någon effekt utomhus
  2. Man använder den inomhus regelbundet och låter den sitta på även utomhus.

Personligen ser jag omnibouncer som en riktig bluffprodukt. Visserligen ger den någon slags effekt inomhus, men snyggare tycker jag inte att det blir.

Då är vi båda inne på samma spår...

Det som fick mig att ta upp frågan är att man i en tidning inför en mässa om foto använder denna teknik. "Proffs" borde veta.

//Jonas

Ni är på helt rätt spår.

Men det är rätt kul att läsa diskussioner om Omnibounce på bl.a. dpreview där "proffs" argumenterar för nyttan med dem utomhus... :)

Att sprida ljuset ger också en effekt i likhet med en ficklampa som du kan ställa kägglan på. Ungefär som motsatsen till ett raster. Om man gillar det eller inte är väl en annan fråga utan något egentligt svar.

/Maverick

Att sprida ljuset ger också en effekt i likhet med en ficklampa som du kan ställa kägglan på. Ungefär som motsatsen till ett raster. Om man gillar det eller inte är väl en annan fråga utan något egentligt svar.

/Maverick

Men det är just det jag inte förstår. Spridningsvinkeln från blixten gör samma sak som en omnibouncer sett från motivet. Problemet med en omnibouncer kan liknas vid en blixt som lyser ut bredare än motivet, säg 16mm om du fotar med 50mm. Skillnaden är att blixten skickar allt ljus i samma riktning men spiller mycket utanför motivet, omnibouncern skickar det i alla riktningar.

I båda fallen belyses föremål som inte syns på fotot och "Duracell tjänar mer pengar". Varför sprida ljus utanför motivet? Förutsatt att ljuskällan ger ett jämnt ljus och inte "vinjetterar", ser jag inga skäl att belysa omgivningarna.

Det finns färgade omnibouncers, då blir det en annan sak om vi fortfarande talar om utomhusbilder, då vi får färgat ljus. Men faktum kvarstår, det går åt batterier och det är bättre med ett färgat filter framför blixten som inte sprider ljuset.

//Jonas

Jag tycker att du skall prova och bilda din en egen uppfattning. Kan ha sina fördelar ibland men det beror på hur du fotar, vilken blixt du har och hur bouncern ser ut.

Vinklar man dessutom blixten de härliga 45 graderna utomhus så blir ljuskällan relativt ännu mindre med resultat att skuggkanterna blir ännu vassare...

Känns som om vi börjar komma in på det Robert skrev ovan om DPReview, vissa vet hur det fungerar andra prövar sig fram, proffs eller inte. Foto är en konstform och vissa är konstnärligt lagda andra tekniskt, och vissa tursamma personer både och :eek:)

Hur man svarar på denna fråga beror till viss del på vilken bakgrund man har...

Utomhus ger den förstås ingen effekt förutom att den stjäl blixtljus. Problemet inomhus tycker jag är att den är ganska svår att förutsäga resultatet med. Visst funkar den men man får ingen som helst styrning av ljuskäglan om man vrider blixten. Den lyser upp hela rummet som en liten sol.
Det är enklare att lära sig slå blixten i tak o väggar tycker jag.
Man kan då betrakta blixten som ett kraftigt ficklampljus.

Jag kan mycket väl tänka mig att det gör skillnad att använda den utomhus, frågan är bara om man förstår vad som egentligen händer och effekten inte går att uppnå på annat sätt. Helt klart eldar man för kråkorna och därmed blir blixtljuset svagare. Detta borde gå att skapa på annat sätt genom att t ex sänka blixtens effekt. Vad mer skiljer, kan t ex plasten inte vara helt färgneutral och påverka bilden?

Allt detta förutsatt att det inte finns ytor som reflekterar blixtljuset, då börjar det likna inomhusfotografering.

God natt.

Prova som sagt. Verkligheten har en förunderlig förmåga att ibland slå teorin med häpnad.

Klart att det kan bli någon skillnad. Däremot får man inte ett mjukare ljus, och det är väl liksom det som påstås vara hela vitsen med produkten ifråga? :)

Här är teorin glasklar, och verkligheten håller med. Ljus som skickas ut från blixten i en vinkel där det inte kan reflekteras mot något för att sedan belysa motivet kommer inte påverka motivet. Grundläggande enkel fysik :)

Bara för att vara petig... Om man plåtar med t.ex 580 rakt mot en vägg så är inte den ljusbilden särskilt mjuk och fin - detta oavsett om huvudet är fram- eller tillbakazoomat. Ljusbilden är ganska rutig/randig och formen är "kantig" och ojämn.

Med en omnibounce så blir ljusbilden en jämn blaffa.

Om man ser till det blixten träffar - dess skuggkanters mjukhet och bredd vertikalt/horisontellt så spelar denna ljusbild inte någon som helst roll, men i de fall där man ser blixtens reflektion - tex i fönster/ögon etc så KAN detta mönster (i sällsynta fall) synas.

Jag använder min bounser till att lägga skruvar och annat småplock när jag pillar med fotoutrustningen,,,,, där funkar den ypperligt, lätt att se den + lätt att se innehållet och ibland på helgerna när alla snapsglasen är slut så duger den då åxå. // Christer

Så länge man är glad och nöjd med sin tillvaro så kan man använda sin utrustning till vad man vill. När det dock gäller den där lilla plastlådan så skiljer den sig lite åt beroende på fabrikat och levererar då lite olika resultat oavsett om man är inomhus eller utomhus. Effekten ute är inte så stor men kan vara bra i vissa situationer, speciellt när man använder blixten fristående. Samtidigt så kan man alltid bygga om den lite just för att öka ljusspridningen. Om den är värd att köpa är kanske lite tveksamt men har man en så tycker jag att man i alla fall skall prova.

ANNONS
Götaplatsens Foto