Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera rum
- Trådstartare Alol
- Start datum
pellepiano
Aktiv medlem
Ett vidvinkel objektiv kan vara lämpligt när det är inomhus för att få med så mycket som möjligt.
Det finns många trådar här om vidvinkel objektiv med mer information.
andersli
Aktiv medlem
Jag undrar vilket objektiv som är det rätta/bästa när man fotograferar rum och ytor i hus.
Jag noterade ganska nyligen att en del mäklarfirmor "rätar ut" bilderna så att man får raka prydliga linjer. Lägenheterna ser då mycket större ut, men en del vinklar kan se skumma ut.
Alol
Ny medlem
Det är just detta jag råkat ut för. Besvikelsen när det är så litet när man tittar på lägenheter och hus, först i press sen IR. Kanske det är PS som är boven och inte objektivet!?Jag noterade ganska nyligen att en del mäklarfirmor "rätar ut" bilderna så att man får raka prydliga linjer. Lägenheterna ser då mycket större ut, men en del vinklar kan se skumma ut.
Alol
Ny medlem
Ett objektiv kring 15 mm brukar fungera bra (ca 20 mm effektiv brännvidd)
En eller flera blixtar behövs också. Kameran bör ha en relativt lång slutartid för att suga upp befintligt ljus, annars får ofta mycket trista och kalla blixtbilder.
Tack för ett informativt svar!!
Alol
Ny medlem
Ett vidvinkel objektiv kan vara lämpligt när det är inomhus för att få med så mycket som möjligt.
Tack för ditt svar! Jag ska läsa trådarna!
perstromgren
Aktiv medlem
Jag undrar vilket objektiv som är det rätta/bästa när man fotograferar rum och ytor i hus.
Jag håller med om att 15mm kan vara rätt lagom. Förmodligen får du störst nytta av en vidvinkelzoom, det finns några att välja mellan, till exempel:
Canon 10-22
Tokina 12-24
Tokina 11-16
Tamron 10-24
Jag använder själv Nikon, och har en Nikon 12-24, som jag tycker har ett lämpligt zoom-omfång för interiörer.
Objektivet är nog det lilla problemet, jämfört med ljuskällan! Ska du bilder i mäklarsammanhang? Mäklare ställer konstiga krav, emellanåt. Jag tycker de flesta mäklarbilder är alldeles för ljusa; ljuset ser inte naturligt ut. Tricket är nog att blanda artificiellt ljus med dagsljus.
Nikons blixtsystem kan ge mycket bra resultat, om Canon vet jag inget.
Här är ett exempel som jag tycker visar att det funkar. Nikon D90/Nikon 12-24 inställd för 14mm brännvidd, inbyggd blixt!
Här ser man tydligt att man måste se upp med linjerna, jag la ingen vikt vid detta, utan ville bara visa hur jag vill att ljuset ska se ut, och visa vad en liten enkel inbyggd blixt kan göra för ljusbalansen.
Per.
Bilagor
Lena W
Aktiv medlem
Jag håller fullständigt med dig om att de har underliga krav emellanåt. En mäklare sade till mig vid någor tillfälle, att mina bilder var "iskalla". Jag kunde vid det tillfället kosta på mig att kontra med att de bilder de själva tog var genomgående utfrätta i fönstren och alldeles apelsingula. Då fick jag till svar att det är bra (med utfrätta fönster) för då ser kunderna att bostaden är ljus!
Personer vana vid att bilderna ska ha gulstick från glödlampor, reagerar så klart på bilder färgbalanserade med de hjälpmedel fotografer har.
Andra mäklare är däremot förtjusande att arbeta med! En eloge till de som hjälper till att flytta runt grejer medan man fotar.
Personer vana vid att bilderna ska ha gulstick från glödlampor, reagerar så klart på bilder färgbalanserade med de hjälpmedel fotografer har.
Andra mäklare är däremot förtjusande att arbeta med! En eloge till de som hjälper till att flytta runt grejer medan man fotar.
Sushan
Avslutat medlemskap
Canon 10-22
Tokina 12-24
Tokina 11-16
Tamron 10-24