Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera saker på nära håll

Produkter
(logga in för att koppla)

Sickan.

Guest
Hej!
Jag är helt ny när det gäller fotografering och därför undrar jag lite saker... :)
Fick en Minolta Dimage F100 för en period sedan. Men jag blev faktiskt lite ledsen för när jag försökte ta kort på saker från nära håll blev det inte alls bra. Jag ville t. ex ta kort på vattendroppar osv. men det gick inte alls bra. Vad jag förstått kallas detta för makro(?)
Finns det något jag kan göra för att ändra detta? Tack på förhand!

okej..men hur vet jag om det går på min kamera? :D Jag är som sagt väldigt ny..
Har du tips på litteratur jag kan kolla upp...Eller bra sidor på internet där det det finns grundläggande fakta. Mycket uttryck som dyker upp, som shutter speed, ISO, bländare osv. som jag inte alls har nån aning om.. :D men nyfiken är jag..
tack!

Läs 2 böcker!
Bok 1: Foto min hobby av Per Lundqvist
Bok 2: manualen till din kamera.
Om du inte hittar bok 1 så ta allt du hittar på fotobokshyllan på biblioteket.
Läs dom noga så kommer du att ha maximalt nöje av din fina kamera.

Sickan. skrev:
okej..men hur vet jag om det går på min kamera?
Går det på något sätt att montera ett filter? Jag såg inga gängor när jag kollade på en bild på Cyberphoto, men kanske det finns någon adapter? Går det att få gängor på objektivet så går det att skruva dit en lins. Men det är mycket möjligt att det inte går. Den drar väl in hela objektivet i kameran när den slås av?

det finns ingen möjlighet att ansluta filter/konverter till den kameran, närgränsen är 20 cm, så det finns alltså ett makroläge.
(makroläget symboliseras av en blomma, till höger om displayen)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto