Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera snöfall

Produkter
(logga in för att koppla)

Yverboren

Medlem
En av de absoluta största fotoutmaningar jag ställts inför än så länge är att försöka fånga snöfall på ett värdigt sätt. Hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så svårt som det är. Idag när det är snöstorm ute tog jag tillfället i akt att återigen ge det ett försök och resultatet blev detsamma som alltid. Antingen så syntes inte snöfallet överhuvudtaget eller så var antingen snön eller bakgrunden helt ur fokus. Testade alla möjliga slutartider, bländare osv.

Så, vad jag efterfrågar är era bästa tips till att lyckas fotografera snöfall på bästa sätt.

Vilken snöflinga vill du ha i fokus?
Du har problem med just det.
Kort skärpedjup så blir det mesta ur fokus. Långt skärpedjup, då måste du ha ljus. Annars kommer snöflingorna bli suddiga av den långa slutartiden.

Du måste alltså ha så långt skärpedjup som möjligt för att få snöflingor i fokus, men ändå kort slutartid för att frysa flingorna.
Det betyder hög ISO.

Blixt kan också frysa flingor, men du får problem med att flingorna närmast dig bländar sensorn.

Därav förstår du att högsta möjliga ISO i kombination med det högsta blänadvärdet är den enda vägen. Om du inte kan få en annan belysning att lyse upp ommrådet. Alltså inte från samma håll som din kamera.

En av de absoluta största fotoutmaningar jag ställts inför än så länge är att försöka fånga snöfall på ett värdigt sätt. Hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så svårt som det är. Idag när det är snöstorm ute tog jag tillfället i akt att återigen ge det ett försök och resultatet blev detsamma som alltid. Antingen så syntes inte snöfallet överhuvudtaget eller så var antingen snön eller bakgrunden helt ur fokus. Testade alla möjliga slutartider, bländare osv.

Så, vad jag efterfrågar är era bästa tips till att lyckas fotografera snöfall på bästa sätt.

Att fota en snöstorm och att fota stilla dalande flingor är två helt olika saker. Är det snöstorm så får man nog glömma att få med flingorna på bild. Då är virvlarna med yrsnö ett mer tacksamt motiv. Kort slutartid för att frysa rörelsen och hissa upp ISO till lämplig nivå eftersom ljuset antagligen inte är det bästa. De är dessutom så stora att man inte behöver bekymra sig över skärpedjupet.

Dalande flingor skulle jag försöka frysa med blixt kombinerat med liten bländare för stort skärpedjup och lång slutartid för att inte bakgrunden ska bli underexponerad. Ställ blixtstyrkan manuellt för att inte överexponera flingorna (de kommer att se ut som vita prickar annars). Blixtsynk på bakre ridån kanske också är en bra idé.

Blandningsläge "ljusare"

Använd helst stativ. Ta ett antal (tre) exp. Kort slutartid = distinkta flingor, lång = suddiga/streck.
Öppna som lager om du inte haft stativ, markera alla lager och kör "justera automatiskt".
Ändra blandningsläger på de övre lagren till "ljusare". Det blir snöstorm :)

Manuell fokus funkar, men du måste blända ner en del, kolla skärpedjupet.
Tex 5,6 på vidvinkel och mindre på normal/tele.
1/30sek eller 1/60 ger rörelse på snön så den syns.
Använd en bakgrund, tex trafik eller människor.

ANNONS
Götaplatsens Foto