Annons

Fotografera snabba rörelser D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Vurres

Medlem
Kan börja med att berätta att jag är en äkta nybörjare,
har tidigare knäppt korten endast och hoppats att något blir bra.
Nu vill jag börja med lite lätta inställningar och göra några egna inställningar..


Var ute i cirka 2 timmar och försökte fota min valp som det är fullfart på. Såg hyffsat ut i kameran, men till min besvikelse när jag kom hem så var det bara delar utav honom som var helt klara. Resten var det som att kameran inte "hängt" med. Hittat fel fokus punkter osv.

Har ni några tips om vad jag kan ställa in?

Försökt med olika Iso - Bländare - Slutare inställningar, men får inte till det.
Har läst och läst och läst!!!


Tack så mycket på förhand
//Calle
 
Är "delar av honom" skarpa så låter det som rörelseoskärpa. Nu vet jag inte vad du har för objektiv men kortare slutartid och möta det med större bländare eller (om du redan har använt största bländare) högre ISO. Lite mer info om din utrustning samt ett bildexempel skulle nog ge bättre råd.
 
Är "delar av honom" skarpa så låter det som rörelseoskärpa. Nu vet jag inte vad du har för objektiv men kortare slutartid och möta det med större bländare eller (om du redan har använt största bländare) högre ISO. Lite mer info om din utrustning samt ett bildexempel skulle nog ge bättre råd.

Om TS har använt största bländaren så är det ju mycket möjligt att det är pga litet skärpedjup som delar av hunden är oskarp. Det beror ju på hur oskärpan ligger.

@TS lägg upp bilden här så kan vi lättare bedöma vad som är problemet.
 
Valpar är något av det tuffaste man kan fotografera :) De är inte stilla en sekund så var inte för hård mot dig själv...

Vad gäller kamerainställningar så se till att du ligger på en slutartid snabbare än 1/500. Då fryser du rörelser. Med en D7000 kan du gå upp i ISO-tal till i alla fall 1600 utan problem om det skulle behövas.

Se till att du har AF-C valt. Alltså att kameran inte låser fokuseringen utan hela tiden letar. Du justerar detta genom att trycka in knappen nere vid objektivinfästningen på vänster sida och sen vrida på tumratten.
Se också till att du har fler fokuspunkter vlda. Dvs. inte bara 1. Du justerar detta genom att hålla inne samma knapp som tidigare men nu istället vrida ratten vid avtryckaren.

Lycka till!

Mvh Peter, www.gyorffyfototips.se
 
Tack så mycket för alla svar,

försökte idag igen lite.

Något bättre, men 99% blir såhär.

Ingen är perfekt i rörelse!

Har ni tips? Tack på förhand!
 

Bilagor

  • DSC_0898.jpg
    DSC_0898.jpg
    17.2 KB · Visningar: 495
Försökte även förstå hur man får att den hittar fokus på ögonen, men utan att lyckas. Det var en stillasittande människa kan jag tillägga, har köpt mig ett 55-200 Nikon 1:4-5.6 och även testat ögon med Nikon AF-S Micro Nikkor 85mm 1:3.5..

Känns som att jag har hyffsade grejer för att göra rätt, så felet ligger nog 100% på mig!
 
Just för action-bilder använder jag auto-iso där du kan ange maximal slutartid och max iso. När valpen rör sig ändras ju gärna ljusförhållandet hela tiden och manuell iso-inställning kan vara svår att hinna med. Du vill ju heller inte använda onödigt hög iso.

Utöver de tips du redan fått, tycker jag att inställning a3, fokusföljning med låsning, bör vara av (eller inställd på lågt värde), men jag har inte gjort något uttömmande test.

Vad gäller ditt bildexempel ser det ut som om du har lite skakningsoskärpa eftersom även bakgrunden är lite suddig. Vilken slutartid använde du? (EXIF avslöjar inget)

Lycka till!
 
...
försökte idag igen lite.
Något bättre, men 99% blir såhär.
...
Svårt med så liten bild och ingen EXIF...men jag tycker det ser ut om rörelseoskärpa, dvs för lång slutartid.

En större bild inklusive EXIF-infon underlättar "analysen".
Jag tycker också du skall försöka zooma in mer så att hunden fyller ut mer av bilden.
 
Bara så att jag är rätt ute, en skit korkad fråga förmodligen, men visst är slutartiden det man stället in genom bakreknappen som det står ett F framför, kan vrida den till f20 respektive f3,5 vad är det i 1/1000 skala?
 
Bara så att jag är rätt ute, en skit korkad fråga förmodligen, men visst är slutartiden det man stället in genom bakreknappen som det står ett F framför, kan vrida den till f20 respektive f3,5 vad är det i 1/1000 skala?

Det är bländaren. I rörelse så är det bäst att ställa in en kort tid och enbart ha koll på bländaren. Det kan behövar 1/500 eller kortare för att få det skarpt
 
Du ser, inte konstigt att jag är ute och springer, trodde bländaren var när jag höll in knappen som är mörk resp vit med plus och minus på!

Hur ställer jag då in slutartiden???

Tack för alla svar!
 
En koll smartast är det att ha kameran på autofokus men på af-c , hög iso samt hög slutartid för att få hyffsade kort på rörelser?

Hur lägger jag upp bild med exif ?

Tack!
 
Nu är det nog med dumma frågor, har löst skillnaderna nu och läst som tusan. Kan nu ställa in bättre än innan med förhoppningar om att morgondagens fotografering kommer gå mycket bättre.

Tack verkligen för tålamodet med mina superkorkade frågor!

Nästan så man skäms!

MEN TACK
 
Bra att det ordnade sig för dig. Et tips om du är nybörjare är att man kan hitta ganska mycket hjälp på You Tube.
http://froknowsphoto.com/?p=2666

Sen är det träning och att bli van och vän med sin kamera som gör att du kan gå vidare. Lycka till.
/pia
 
Gjorde en rätt så pinsam upptäckt, haha!

Jag satt och läste i manualen om och om igen, men förstod aldrig Varför jag inte kunde ställa in slutartiden, jag har funderat i 2 dagar nu.

Sen la jag märke till att jag hade den på Scene, jag trodde att det som var riktat emot mig var det som var på.

Sen såg jag på en bild att på "blixt-taket" var en sak som visade vad som var aktivt. Vilket var Scene, då jag trodde det var manuell.

Riktigt pinsamt misstag. Nu kan jag äntligen börja försöka mer!

Så stor nybörjare är jag! Pinsamt, haha!

Förhoppningsvis kan jag förbättra mig en hel del nu när jag vet hur man sätter på M A S P, haha! Efter 1300 tagna kort...

Illa!

Ska testa youtube imorgon!

Tack för allt kommer nog snart upp en ny tråd!

Haha!
 
Tack så mycket för alla svar,

försökte idag igen lite.

Något bättre, men 99% blir såhär.

Ingen är perfekt i rörelse!

Har ni tips? Tack på förhand!

Försök med att få en mera levande vinkel d.v.s hunden springande mot dig mot dig så man upplever hunden som att ni är ett par, det blir mera glädje då. Och prova med att träna på attt klicka av i upprörelser med tassar o.s.v använd fantasin. Lycka till! Du är på rätt väg.
 
ANNONS