Annons

Nybörjare letar kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

GargamelSE

Ny medlem
Hej.
Har läst lite här inne under några veckor.

Jag har funderat att börja lite med fotografering.
Tänkte börja med att få tag på en hyffsat bra kamera.. Kanske runt 6000kr (inte satt i cement, men mer som riktmärke)

Det första jag tänkte fotta var min whisky-samling på cirka 40 flaskor. Tanken var att rigga upp nåt på köksbordet med någon bra bakgrund osv (tänker "skolfotto-bakgrund" kanske?). Tanken är att ställa flaskan och kartingen (på de som har kartong) brevid varandra för att få en bra bild.

Har inte fått någon smak på märke av kamera osv, för jag vet för lite om dem.

Vill gärna ha förslag på en bra nybörjarkamera, som jag inte "växer ur" efter 2 månader (läst lite att man växer ur de första nybörjarkamerorna fort).

Tanken är kanske att fotta i RAW (för att jag har fått för mig att det är "bäst").
Bor i stockholm om det finns butik på södra sidan av innerstan (tänk botkyrka, huddinge, södertälje-sidan).
 

befl

Aktiv medlem
När det gäller kamera, både märke och modell är det svårt att ge ett entydigt svar eftersom alla som fotograferar har sitt eget favorit märke. Jag är sedan länge canon användare men att rekomendera en modell är svårt. Mitt råd är att du går till någon fotobutik där du kan få känna och klämma på olika modeller till att börja med. Jag skulle rekomendera dig att besöka endera Rajala eller Scandniavian Photo som båda ligger centralt i Stockholm. Vad du även måste ta in i beslutet är ljussättning eftersom det kommer att krävas när du skall fotografera din whisky samling. Lycka till Benny
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Åh vad sån’t här är svårt. Det finns ju hur många modeller som helst att välja på. Nya och begagnade.
Tyvärr är det svårt att veta vad just du kommer att växa ur. Det beror på vilken riktning ditt intresse tar. (När du är färdig med flaskorna alltså).

De flesta som hänger här på Fotosidan har flera olika kameror, och har uppgraderat sig många gånger sedan de skaffade sin allra första kamera. Vi har utvecklats med vårt intresse och efterhand skaffat utrustning som är lämplig för det vi håller på med.

Man får helt enkelt vara beredd att växa ur sin första, andra, tredje och fjärde kamera.

Mitt råd är att börja med begagnat. Dels får du mer kamera för pengarna, och dels kan du ofta få tillbaka varenda krona om du säljer den.
 

Third eye

Aktiv medlem
Eftersom jag har egen annons här på begagnat semiproffshus (80D) så kanske det låter som egenintresse. Du får läsa med kritiska ögon :)

Utifrån whiskysamlingen så fungerar i stort sett vad som helst, det kommer hänga på ljuset främst i allafall.
Vad gäller att inte växa ur så blir det lite omständigare.

Så ekonomin och budgeten säger: köp begagnat spegelreflexhus och objektiv, du bör hitta något för 6000, men jag skulle lägga till ett par tusen för begagnat stativ och någon form på belysning. Se till att kameran har liveview. Canon och Nikon dräller det av.

För framtid och om du blir inbiten: Gå spegellöst. Du får samma bilder och det är en smaksak. Men enligt mig mycket roligare och smidigare.
Fuji verkar superpoppis och jag tror det finns gott om begagnat. Jag själv valde Sony fullformat.

Men ett stående tips, som jag ofta får kritik för, men skippa hela "nybörjarsegmentet"...det är bara en längre och dyrare väg till något bra. Och vilken kamera du än köper se till att bländare och slutare har egna vred :)
 

Brix

Aktiv medlem
Nu framgår det inte om du vill satsa på kompaktkamera eller systemkamera. För 6000:- kommer man ju dock tyvärr inte så långt i kameravärlden :p

Sett till bildkvalité så är objektivet den viktigaste faktorn. Det som främst skiljer kameror/sensorer bildmässigt är brus och dynamiskt omfång. Sen är såklart kameran viktigt av andra anledningar som t.ex autofokus, ergonomi osv. Brukar alltid rekommendera att främst investera i bra objektiv iaf. Om det nu är systemkamera du vill ha dvs. :) Ett så kallat kit-objektiv brukar dock vara bra att börja med :)

Hur snabbt man växer ur en kamera beror ju mycket på hur man utvecklas samt vad man fotar.

Om du vill ha kompaktkamera så är t.ex Sonys RX100-serie väldigt bra och finns inom din prisnivå.

Vill du ha systemkamera så ligger t.ex Fujifilm X-T20 + Fujinon 15-45/3,5-5,6 ungefär i din angivna prisklass. Om du är villigt att gå upp lite till så finns ju X-T20 + Fujinon 18-55/2.8-4 istället vilket överlag är ett lite bättre objektiv. Jag kör själv med Fuji och deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med. Sen har de även riktigt grymma objektiv.

Ett annat alternativ är ju annars Canon M50 + 15-45/3,5-5,6. Har dock personligen inte så stor koll på objektiven när det gäller Canon M. Det finns ju dock en adapter för EF-objektiv till det.

Om du är villig att köpa begagnat så kan du såklart få ännu bättre priser på ovanstående saker.

Och eftersom du säger att du tänker fota i RAW så antar jag att du då också ska redigera(annars är det rätt poänglöst att fota RAW). Om du skulle bestämma dig för att köra på Fuji så skulle jag rekommendera dig att undvika Adobe's program då de inte är det mest optimala till RAW-filerna från Fuji's X-trans sensor. Om du dock inte skulle fota i RAW så har Fuji antagligen marknadens bästa JPG's.

Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är dock i slutändan att lära sig använda det man har.
 

pysse

Aktiv medlem
Hej.
Har läst lite här inne under några veckor.

Jag har funderat att börja lite med fotografering.
Tänkte börja med att få tag på en hyffsat bra kamera.. Kanske runt 6000kr (inte satt i cement, men mer som riktmärke)

Det första jag tänkte fotta var min whisky-samling på cirka 40 flaskor. Tanken var att rigga upp nåt på köksbordet med någon bra bakgrund osv (tänker "skolfotto-bakgrund" kanske?). Tanken är att ställa flaskan och kartingen (på de som har kartong) brevid varandra för att få en bra bild.

Har inte fått någon smak på märke av kamera osv, för jag vet för lite om dem.

Vill gärna ha förslag på en bra nybörjarkamera, som jag inte "växer ur" efter 2 månader (läst lite att man växer ur de första nybörjarkamerorna fort).

Tanken är kanske att fotta i RAW (för att jag har fått för mig att det är "bäst").
Bor i stockholm om det finns butik på södra sidan av innerstan (tänk botkyrka, huddinge, södertälje-sidan).
börja med en canon ixus kompaktkamera
när du märker att den sätter gränserna och inte du själv … då byter du till system

och det tar betydligt längre tid att växa ur sin första kamera
 

unoengborg

Aktiv medlem
För whisky samlingen är utrustning för ljussättning och efterbehandling mycket viktigare än kamera. Skulle förslå att du lägger så lite pengar som möjligt på kamerahusets välj t.ex en riktigt gammal Nikon D7000.
Lägg mer på blixt, softbox, reflexskärmar och liknande. För att hantera RAW behöver du även mjukvara för att konvertera till jpeg/tiff. Skulle här rekommendera Capture One Pro som förutom att den är en av marknadens bästa raw-konverterare även kan kan styra din kamera så att du fotograferar rakt in i programmet och kan se live view från din kamera på datorskärmen. Komplettera med affinity photo för att klippa ihop flera bilder med olika ljussättning till en färdig bild. För att kunna göra sådant bör du dock även ha ett stativ så att flaskan finns på exakt samma ställe i alla bilderna.
 

GargamelSE

Ny medlem
Hej, ursäkta ett riktigt seeeeent svar.

Jag gick och blev med Canon PowerShot SX740 HS.

Har inte hunnit med att fotta något.
Men just nu tittar jag på något att ställa bakom fasta objekt för att få en hyffsad bild, kanske med lampor (tänker på mina whisky-flaskor)

Om några veckor så ska jag vinyla min bil och tänkte försöka mig på att ta ett antal olika bilder och vinklar.
 
ANNONS