Annons

Fotografera svanar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael Ångström

Aktiv medlem
På söndag den 3/4 kommer jag att åka upp till Tysslingen för att fota svanar. I dagsläget befinner sig ca 3000 svanar vid sjön och fler lär det bli under veckan.

Möjligheterna att få fina svanbilder är stora! Hoppas att det är några FSmedlemmar i Örebro med omnejd som har möjlighet att hänga på! Skulle vara kul att träffa några lokala medlemmar (är så klart kul om även mer långväga medlemmar hittar dit)!

Jag kommer att åka dit för att vara på plats senast kl 05.00 ev tidigare beroende på när solen går upp. Ta med varma kläder, varm dryck och fika, laddade batterier, film/minneskort så ses vi!

Tysslingens hemsida!
 
En halv promille av svanarna är representerade på denna bild. Plåtad i går.
 

Bilagor

  • crw_4228.jpg
    crw_4228.jpg
    10.3 KB · Visningar: 580
Den här syntes vid smör-gås-bordet igår ovid Tysslingen.
 

Bilagor

  • crw_4166s.jpg
    crw_4166s.jpg
    13.8 KB · Visningar: 713
Jag var där i går morse. Rekommenderas! Fåglarna sover ute i sjön och flyger på morgonen in till stranden vid norra ändan där mat finns utlagt. Det är en verkligt mäktig upplevelse att se och höra fåglarna. För att inte störa får man inte gå så nära varför man inte kan ta några riktiga närbilder. Bilden är ej beskuren och tagen med 560 mm tele med 1,5x crop (Nikon D70).
 

Bilagor

  • dsc_3235.jpg
    dsc_3235.jpg
    42 KB · Visningar: 521
Bättre är då att satsa på flygande fågel. Fåglarna tar vida svängar och flyger förbi ganska nära och ibland rakt ovanför. För skarpa vingar krävs ca 1/500 s. Med längre tider kan man få snygga rörelser i vingarna. Fåglarna flyger mest mellan kl 6 och 7 på morgonen. Utan morgonsol kan det tyvärr vara lite mörkt. Bilden är på 1/60 s, beskuren 50%, Nikkor ED 400/5,6 (manuell fokus!)
 

Bilagor

  • dsc_3114.jpg
    dsc_3114.jpg
    16.5 KB · Visningar: 766
Hittade den här oroväckande pippin som kommer in för landning. Något beskuren. Inser att 420 mm på 300D inte är mycket att komma med för fågelfoto. Börjar genast att spara till 600/2,8 IS och en 2X konverter...
 

Bilagor

  • crw_4203s.jpg
    crw_4203s.jpg
    46 KB · Visningar: 489
ANNONS