Annons

Fotografera varg med Canon R5

Produkter
(logga in för att koppla)

JanG

Aktiv medlem
Ni som följt med fotosidan vet att jag inte är helt nöjd med min Canon R5 då den har gett mig oskarpa bilder, se infogad länk. https://www.fotosidan.se/forum/threads/en-fågelfotograf-som-inte-är-helt-nöjd-med-sin-canon-r5-orsaken-till-de-oskarpa-bilderna-har-blivit-identifierad.175670/.

Men är kameran bra för att fotografera varg med? Det funderade jag över för några veckor sedan, när jag skulle åka till Finland. Nu vet jag, den är jättebra. Vill du veta varför den är så bra att fotografera varg och andra djur med från gömsle, då rekommenderar jag dig att titta på mitt videoklipp.
 

pemrby

Aktiv medlem
Intressant Jan! Jag har hunnit prova på hästar, människor och fåglar och är klart imponerad av just AF på R5. Mvh. Peter
 

afe

Aktiv medlem
Intressant att se hur bra det fungerar med AF i R5. Ett tips dock - du skulle behöva höja ljudet i din video. Som det är nu fick jag dra upp det ganska mycket för att höra med mina trasiga öron (jämfört med andra videos alltså). Jättefina bilder också.
 

JanG

Aktiv medlem
Intressant att se hur bra det fungerar med AF i R5. Ett tips dock - du skulle behöva höja ljudet i din video. Som det är nu fick jag dra upp det ganska mycket för att höra med mina trasiga öron (jämfört med andra videos alltså). Jättefina bilder också.
Tack Anders för dina synpunkter, jag tar det.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag håller med, Artificiell intelligens är ett stort steg framåt.
AI har inget att göra med AF i R5! Vad har du fått det ifrån? Här handlar det om förbättrade AF-algoritmer, snabbare processorer, bättre sensorer och snabbare mekanisk styrning av objektiven via elektroniken i kameran. AI är något helt annat. Algoritmerna i Canons senaste kameror eller i t.ex. Topaz mjukvaror är inte AI (ännu). Men det verkar som om det är ett försäljningsargument i alla fall.
AF verkar i alla fall fungera utmärkt i de nya kamerorna när det fungerar som det ska. Din senaste video övertygade mig om att R5 blir den nya investeringen att spara ihop till!!!
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
En någorlunda moderat/rimlig definition på AI gällande kameror skulle kunna vara att mjukvaran i kameran (t.ex. fokusalgoritmerna) kan uppdatera sig själv efter feedback på resultatet som kommer från sensorn gällande skärpa etc. Sådant har vi inte sett ännu men det lär komma snart. Hade det kommit tidigare kanske spegelreflexkamerorna ( med sitt eviga problem med front- och backfokus, speciellt med "piratobjektiv!) levt lite längre.
 

apersson850

Aktiv medlem
De har beskrivit det som "deep learning", vilket torde vara helt korrekt. Det är ett sätt att programmera där man kan likna det vid att AI har använts för att komma fram till de parametrar som kameran använder. Kameran utnyttjar sedan resultatet av denna AI-insats, utan att göra beräkningarna själv, i realtid.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På femtiotalet formulerade Alan Turing ett test för att skilja ut AI från ”vanlig” programkod - Turing testet.
Om en användare vid användning av systemet inte kunde avgöra ifall det var en människa eller maskin som interagerade med henne så var maskinen intelligent.

Mycket har hänt sedan dess :)
 
ANNONS