Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av en dörr?

Produkter
(logga in för att koppla)

f.drougge

Ny medlem
Hej jag är ganska ny på fotografering och behöver hjälp med hur man fotograferar dörrar.
Macro objektiv? ljussättning? Det är blandade typer av dörrar.
Jag provade med mitt teleobjektiv men det är precis som att dörren inte blir rektangulär utan konkav.
Jag fotar med en Nikon D-5000

För att få bra geometrisk återgivning behöver du ett objektiv med liten distorsion (förvrängning). Här finns det andra som bättre kan svara på vilket objektiv som ger mest för pengarna.

Ett billigare sätt är att använda en programvara för att rätta till problemen med objektivet t ex PTLens eller verktygen i Photoshop.

Alla optiker har distorsion.
Normalt har de en form som är antingen kuddformad eller tunnformad och jobbigast är vågformad.

Desto mer vidvinklig optiken är desto svårare är det att skapa en raktecknande optik.
Men visst finns det bättre och det brukar synas på priset.

En billig zoom kan i värsta fall gå från tunnformig över vågformad till kuddformig. Eller tvärtom och blandat.

Fast optik är att föredra för att miska problemen.
Nikons 85/1,8 är kuddformig.

Tele brukar vara bättre än vidvinkel.

Och givetvis är fenomenet störst ute i kanterna.

Bästa lösningen är att köpa en bra optik.
Billigaste lösningen är att fixa det via mjukvara.

Ett måste är att ha kameran i nivå också. Jag har ett vattenpass jag kan slänga på blixtskon för att se att kameran sitter rakt. En del stativ har inbyggt vattenpass.

Om du inte känner att du klarar mjukvarubiten och inte vill köpa nya objektiv kan du testa de zoomar du har på olika brännvidder för att avgöra var de ger minst distorsion. Du kan även öka avståndet till motivet och sedan beskära bilderna.

Bäst pris/prestanda när det kommer till korekt återgivning av ett objekt i denna kategorin är Mickro-Nikkor 55 (3,5 eller 2,8).

Priset ligger på mellan 500 och 1200 och det är en ruskigt välkorrigerad glugg när det kommer till distortion!

Ok tackar för bra info.
Tänkte köpa mig ett av nedanstående:
Nikon AF 50/1,4G AF-S
Nikon AF 60/2,8G ED AF-S Micro
Nikon AF 85/3,5G DX VR AF-S Micro
Nikon AF 35/1,8 DX
Nikon AF 60/2.8G ED Micro

någon som har någon erfarenhet av dessa?
och hur pass fungerar dom till endamålet fotografering av dörrar?
Fundersam på avståndet med dom olika objektiven oxå..

ANNONS
Götaplatsens Foto