Annons

Fotografering av insekter, blommor, etc

Produkter
(logga in för att koppla)

tobiaslindgren

Avslutat medlemskap
Närfotografering (objektivförslag)

Hejsan!

Har under en tid fotograferat med en Nikon D70 och försökt lära mig den så bra som möjligt. Det är min första systemkamera och jag kan inte påstå att jag är världsbäst på olika objektiv eller vad alla siffror och sådant står för :-(

Hur som helst så har jag just nu ett telezoom- samt normalzoomobjektiv men jag skulle väldans gärna vilja komma lite närmare naturen och fotografera insekter, blommor, ögon och andra saker på nära håll.

Det jag behöver hjälp med är alltså att få lite tips om olika objektiv som är bra för just det här ändamålet.

Har tittat en del på bla.

Sigma Objektiv Af 50/2,8 Ex DG Macro För Nikon (D)
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557607

och

Sigma Objektiv AF 24/1,8 EX DG ASP Macro för Nikon
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1557636

Så tänkte fråga ifall någon har använt dessa objektiv tillsammans med en D70 och kanske i bästa fall även kan visa upp bildexempel :)

Givetvis är jag även öppen för andra förslag på objektiv, enlighten me!

Senast ändrad:
50/2,8 är ett "riktigt" makroobjektiv som ger maximalt 1:1 i avbildningsskala. Det betyder att det avbildade objektet blir i naturlig storlek på sensorn vid närgränsen. Sensorn är ungefär 24 mm bred, så ett objekt som är 24 mm stort fyller hela bilden när man är som närmast.
24/1,8 ger däremot bara 1:2,7 som bästa avbildningsskala. Det är visserligen mycket bra för en så kort brännvidd, men inte direkt lämpligt för att fotografera blommor och småkryp.
Jag skulle ha valt en längre brännvidd, någonstans mellan 60-100 mm eller så. Sigma 70/2,8 verkar vara ett mycket trevligt objektiv för närbilder.
Själv har jag haft just ett 24/1,8 som var enormt bra, men inte till sådant du beskriver. Jag har också haft ett 105/2,8 som också var bra, men lite för långt ibland.

Om du vill experimentera lite med den utrustning du har så kan du vända på din normalzoom och montera den fram på telezoomen. Då kommer du snuskigt nära (beror på hur du ställt normalzoomens brännvidd). Till det behöver du en ring med rätt filtergänga i vardera änden, så att objektivens framändar skruvas ihop.
Om normalzoomen inte har någon bländarring så måste du tejpa fast den lilla pinnen som öppnar bländaren.

Angående brännvidder så kan du ju kika på siffrorna på din normalzoom och/eller telet för att lista ut vad som verkar lämpligt. En kort brännvidd ger ett väldigt kort arbetsavstånd, vilket kan vara både bra och dåligt.

Hejsan!

Jag har hamnat djupt i macro-träsket och skulle nog rekommendera att du köper dig en begagnad Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D eller Nikkor AF Micro 60mm/1:2,8D. Båda objektiven presterar mycket bra ihop med D70. Bra skärpa, fin färgåtergivning och snygg bokeh. Det går säkert att hitta välbehållna exemplar till en rimlig penning här på FS om du håller utkik efter dem på sidans annonsmarknad.

Du får gärna titta i mitt album "Macro- och närbilder", för att bilda dig en uppfattning om vad de ger.

Jag är inte särskilt förtjust i Sigmas objektiv, ska jag väl i ärlighetens namn säga.

Jag använder Nikkor AF Micro 60mm/1:2,8D även som porträtt-objektiv och till det mesta. Det är ju förstås inget tele-objektiv, så på det området har jag inte använt det. :)
Lycka till med framtida inköp.

/Nonno

Makten skrev:
Varför inte?

Jag startade upp med ett Sigma EX 105 mm och jag har väl mitt eget lite knepiga sätt att fotografera. Jag använder autofokus rätt mycket när jag balanserar ibland i halsbrytande och märkliga ställningar när jag fotar. Använder aldrig stativ. På Sigma:t hittade objektivet inte fokus, utan sökte och söker hela tiden fram och tillbaka utan att pricka rätt. Visst fokuserar jag manuellt också, men det är nog 50 - 50 så autofokus är viktigt för mig.

Jag har även ett Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro som jag köpte när det kom för dryga året (?) sedan. Där gick autofokus sönder rätt omgående. Jag lämnade in den för reparation samt den uppgradering som man fick gratis för att objektivet skulle vara helt kompatibel med Nikons D200. Det tog drygt 5 månader att få det fixat, trots upprepade påstötningar. Till slut fick jag ett nytt objektiv.

Jag är nog kanske lite orättvist negativ gentemot Sigma, men när det gäller orginalobjektiv har jag aldrig haft några problem och jag är helnöjd med vad de levererar.
/Nonno

nonno skrev:
Jag är nog kanske lite orättvist negativ gentemot Sigma, men när det gäller orginalobjektiv har jag aldrig haft några problem och jag är helnöjd med vad de levererar.
Tja, original kostar ju dubbelt så mycket också;-)
Jag hade inga som helst problem med 105:an på den D50 jag hade då, förutom att AF var långsam, men det beror ju en del på kameran när objektivet inte har inbyggd motor.
Optiskt så är det nog inte värt dubbla priset med original, men ser man till övriga egenskaper kan det ju förstås vara värt de extra slantarna.

Makten skrev:
Tja, original kostar ju dubbelt så mycket också;-)
Jag hade inga som helst problem med 105:an på den D50 jag hade då, förutom att AF var långsam, men det beror ju en del på kameran när objektivet inte har inbyggd motor.
Optiskt så är det nog inte värt dubbla priset med original, men ser man till övriga egenskaper kan det ju förstås vara värt de extra slantarna.

För mig personligen är det ett problem om AF blir långsamt och segar hela tiden - håller ju på att bryta nacken/ryggen av mig om det inte går fort nog! Läget på huvudet blir ibland så tillvridet att jag får "dubbelsyn" en lång stund efteråt. :))
Det är värt mycket att slippa sådant. ;)

Men det går ju att få tag på knappt använda, begagnade exemplar i nyskick och till halva priset. Så det behöver ju inte bli så hiskeligt mycket dyrare och ibland kanske till samma pris eller lägre som ett nytt 3:e parts.
/Nonno

nonno skrev:
Men det går ju att få tag på knappt använda, begagnade exemplar i nyskick och till halva priset. Så det behöver ju inte bli så hiskeligt mycket dyrare och ibland kanske till samma pris eller lägre som ett nytt 3:e parts.
Tja, men då kan man ju köpa ett begagnat tredjepartsobjektiv för ytterligare hälften. Man kan ju inte jämföra nytt av ena märket med begagnat av det andra.

Makten skrev:
Tja, men då kan man ju köpa ett begagnat tredjepartsobjektiv för ytterligare hälften. Man kan ju inte jämföra nytt av ena märket med begagnat av det andra.

Jag anade att du nog inte skulle förstå resonemanget. Men faktum kvarstår att Sigma-objektivet är påtaligt långsammare, vilket du själv skriver att du också upplevt.

Härmed avslutar jag mitt deltagande i tråden.

/Nonno

nonno skrev:
Jag anade att du nog inte skulle förstå resonemanget. Men faktum kvarstår att Sigma-objektivet är påtaligt långsammare, vilket du själv skriver att du också upplevt.

Härmed avslutar jag mitt deltagande i tråden.
Hahaha, blev du sur nu?? Jösses.

Makten skrev:
Hahaha, blev du sur nu?? Jösses.
Nej, men jag försökte markera på ett kort och vuxet sätt att jag inte har något mer att tillägga i ämnet. :)
Ditt senaste inlägg och nu tyvärr även mitt, gör att tråden spårar ur. Jag känner mig nu bara tvingad till ett förtydligande så att du ska ha möjlighet att förstå att det finns flera sätt att reagera på än att bli sur osv.

/Nonno

Makten skrev:

Man kan ju inte jämföra nytt av ena märket med begagnat av det andra.

Tycker jag man kan! Speciellt om man jämför ett begagnat Nikkor macro med ett nytt Sigma... Vad får man, och vad kostar det?

En krydda i sammanhanget är Sigmas väldokumenterade oförmåga att tillverka objektiv som fungerar krångelfritt med Nikon. Detta skiljer dem ofördelaktigt från andra tredjepartsleverantörer.

Nikor 105 mm AFS VR

Visserligen är den dyr men jag måste ändå slå ett slag för Nikons 105 mm AFS VR. Senast idag tog jag en runda vid Bergianska Trädgården norr om Stockholm och njöt av vårvädret och plåtade vårblommor med den. Skarp och lättarbetad och VR ger ju en möjliget att bibehålla ett större skärpedjup när man ligger på gräset och fotar för hand och det blåser lite....

Sedan är det bara att konstatera att det är svårare än man tror att få till dom där fantstiska macrobilderna.... det är lätt att inte få ihop balans mellan skärpa och skärpedjup och man får prova mycket!

Jon

Makten skrev:

I verkligheten är det väl precis vad man kan...

En konsument har oftast en begränsad slant att röra sig med. Och eftersom detta är en hobby med en stor skala "prylmänniskor", så kan man fynda begagnat i skick som nytt.

Ett 'längre' objektiv tycker jag är lättare att hantera. (Man behöver inte krypa 'så' nära). Använder själv Nikon 105/2,8 VR, tycker det fungerar väldigt bra och ger mycket skarpa bilder. Kommer du att använda stativ så behövs inte (skall inte va på) VR-funktionen.

/Arne

http://www.radugrozescu.com/photo-tech/tokina-100-macro-review.html

Försökte lägga in en länk, men det gick åt hel...e ! Men där finns ju adressen iallafall.

En sådan glugg köper jag när skatteåterbäringen anländer :)
Köper även Tokinas Vidvinkelzoom 12-24.

Bägge dessa tillsammans kostar mindre än Nikon 12-24 Och de presterar i stort sett likvärdigt med Nikons gluggar. Det behöver inte stå Nikon på all utrustning.

// Hasse

Tobias, macrofoto kan vara kanonskoj så jag tycker att du skall satsa på ett "riktigt" macroobjektiv. Inte på ett som "bara" har en bra närgräns.

En liten åsikt, om du vill fota insekter så köp heller ett i omfånget 90-150mm. Med ett 50mm måste du gå mycket nära, och det tycker de inte om. Du har helt enkelt större chans att lyckas om du har lite större brännvidd.

Ett litet tips också. På fotosidan finns det en eminent fotoskola som många missar. http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

I den finns en artikel om just macrofoto. http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

M.v.h.
Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto