Annons

Fotoklubbar

Produkter
(logga in för att koppla)

Frida_Fotograf

Ny medlem
Hej!

Jag funderar lite på detta med fotoklubbar, om ni går med i en fotoklubb vad föväntar ni er då? Vad tycker ni ska finnas i en klubb och hända. Hur ska man göra en fotoklubb mer atraktiv?

Alla tankar och funderingar krig fotoklubbar är varmt välkommna..
 

Kijana

Aktiv medlem
Spännande fråga. Samma fråga som Riksförbundet Svensk Fotografi sliter med. Finns en artikel av Magnus Fröderberg från i våras i ämnet här på FS. Sök fram den.

Jag gick med i den nuvarande fotoklubben för den sociala biten, var ju också nyinflyttad till stan.
Om fotoklubben har de aktiviteter som motsvarar medlemmarnas förväntningar och krav så borde klubben vara och bli attraktiv. Kruxet tror jag kan vara ibland att ringa in vad medlemmarna vill, om de vill något.

Du kan kolla in min fotoklubb på www.abffotoklubb.se, den är i varje fall jag jättenöjd med.
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar lite på detta med fotoklubbar, om ni går med i en fotoklubb vad föväntar ni er då? Vad tycker ni ska finnas i en klubb och hända. Hur ska man göra en fotoklubb mer atraktiv?

Alla tankar och funderingar krig fotoklubbar är varmt välkommna..
Huskvarna och Eksjö är de orter som ligger nära dej och som har fotoklubbar anslutna till RSF. Det kan finnas andra klubbar i trakten som inte tillhör riksförbundet eller har en hemsida listad hos RSF. < http://www.rsf-fotoklubbar.org/ <

Om en fotoklubb upplevs som attraktiv beror nog på vilka förväntningar man har. Men också klubbens ledning och medlemmarnas inställning till nya (och yngre medlemar) spelar roll.

Förr, när mörkrumsarbetet var lite besvärligare och krävde kunskaper som var svårare att ta till, sej fyllde klubbarna en viktig funktion som bärare av den kunskapen. Det är många som lärt sej hantverket genom medlemskap i en fotoklubb. Det där med kunskapsöverföring är annorlunda i dag när mycket kunskap finns att hämta på nätet och alla sitter hemma på kammaren i sin ensamhet och pillar med kurvor och beskärning i datorn.

Klubbarna är ju dock fortfarande en träffpunkt för de som delar intresset för fotografi och om klubben har en tradition att diskutera kring medlemmarnas bilder på ett utvecklande sätt så kan det vara attraktivt att komma på mötena. En del klubbar har också skaffat en del studioutrustning med blixtar, softboxar, paraplyer och bakgrunder och har kurser i hur man fotar i studio. Andra har regelbundet studiecirklar i bildbehandling på dator eller tar upp olika moment och tricks på sina möten. I några klubbar odlar man specialintressen som naturfoto, gatufoto, studiofoto, äldre fotografiska metoder mm. I en del klubbar tävlar man flitigt, både inom klubben och mellan grannklubbar och på distriktsnivå och riksnivå.

Själv var jag med i Söderhamns kameraklubb i många år och fick många vänner. När jag förra året flyttade till Uppsala så gick jag med i Uppsala fotografiska sällskap. Jag tycker nog att ett medlemskap i en fotoklubb kan vara värt att satsa på.

Jag tror att i de flesta klubbar får man vara med någon eller några gånger och känna sej för utan att betala någon avgift.
 

aolsson

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar lite på detta med fotoklubbar, om ni går med i en fotoklubb vad föväntar ni er då? Vad tycker ni ska finnas i en klubb och hända. Hur ska man göra en fotoklubb mer atraktiv?

Alla tankar och funderingar krig fotoklubbar är varmt välkommna..
Jag kan bara utgå från erfarenheter i "min" fotoklubb (Ljungby). Ett problem i många klubbar är att man ska ha sådant som är attraktivt för erfarna "rävar" och halvproffs samtidigt som man ska ha aktiviteter för nybörjare i olika stadier av fotografisk utveckling. Den sociala biten är förstås viktig - det ska vara KUL att gå på möte med klubban oavsett hur långt kommen man är. Vi satsar rätt mycket på cirkelverksamhet i sådant som Photoshop, hantering av studioblixtar etc. Har bilddiskussion kring "månadens bild", försöker ordna utflykter till olika mål. Även längre resor som till PhotoKina i Köln. Vissa kvällar har vi bara "drop-in" utan program. Andra gånger ordnar vi utställningar där målet är att ALLA medlemmar ska visa några av sina bilder. Det blir liksom en buffé där man kan plocka det man vill. Det kanske är det viktigaste: att man kan känna samhörighet som grupp i klubben fast man är så olika som fotografer.
 
ANNONS