Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotokonst Next Level

Produkter
(logga in för att koppla)

mats lindfors

Aktiv medlem
Hur svårt är det egentligen ?
Bilden är tagen vid en numera riven fiskkonservfabrik i Albufeira, Portugal.
Kanske att "next level" inte räknas när motivet inte längre finns.
Platsen är numera bebygd med bostäder, men minnet på bild har jag.
Nöjd och belåten, jajamen !Visa bilaga 166261
Hej Göte, Tycker mycket om din bild från fiskkonservfabriken! Fint ljus, färger, bra rytm och till det en läcker komposition. Ett egentligen ganska oansenligt motiv som blir mycket intressant i sin enkelhet. Grattis till en fin bild!

//Mats Lindfors
 

mats lindfors

Aktiv medlem
Stockholm City Construction Art.
En bild som legat till sig sen 2018 från ett uppdrag jag gjorde.
Som alltid när det finns tid och utrymme leker jag en del med grafiska linjer och ljus. Anstränger mig för att skapa någon form av balans. Blir trött på mig själv och det jag försökt åstadkomma. Bläddrar igenom arkivet då det som nu kom en efterbeställning och finner denna som jag nu ser på med nya ögon :)

Visa bilaga 166305
Hej Mackan, Tycker mycket om din bild Stockholm City Construction Art! Fint ljus, bra rytm och till det en läcker komposition. Grattis till en fin bild!

Jättebra initiativ att starta den här tråden. Dom allra flesta fotointresserade är nog intresserade att nå till "next level" med sia bilder. Hoppas att tråden inte förstörs av provokatörer.

//Mats Lindfors
 

mombasa

Aktiv medlem
Hej. Jag tycker att det här är ett vällovligt initiativ som lägger fokus på själva processen med urvalet av bilder. Vad vill fotografen ha sagt, vad är berättelsen. Men också den här ytterligt knepiga diskussionen om konstbild. Och vad som gör en bild till konst.
Det här verkar vara en tråd som kräver mycket tillit hos deltagarna. Kan snapshots vara konstbild? Sorterar inte de oftast i den dokumentära, narrativa sfären? OCh vad är det som gör att de ändå blir konstbilder? Det är en intressant diskussion som den här tråden kanske kan lirka fram en liten aning till.
 

jphotog

Aktiv medlem
Bilden är tagen i Buffalo, NY. Tornet som ser ut som en kyrka är The Electric Tower från 1912, ett kontorsbyggnad som huserade stadens elbolag. Huset till vänster som ser ut som en moske är M&T, en regional bank.

https://flic.kr/p/QPAPYE
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bilden är tagen i Buffalo, NY. Tornet som ser ut som en kyrka är The Electric Tower från 1912, ett kontorsbyggnad som huserade stadens elbolag. Huset till vänster som ser ut som en moske är M&T, en regional bank.

https://flic.kr/p/QPAPYE
Fin bild. Det har länge fokuserats på hur mycket man kan lyfta skuggpartierna i bilderna men jag är faktiskt svag för silhuetter och tycker det är kul att du också verkar vara det. Det är underskattat idag som uttryck tycker jag. Men ska man få till det som i en bild som din så behöver man ofta hjälpa till i efterbehandlingen.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Hej, trevlig tråd!

Här en bild jag själv tycker om för att den för mig uttrycker och sammanfattar det att vara en medveten del av universum. Den har också tillkommit genom viss omsorg och precision, som trådstartaren beskriver i trådens allra första inlägg.

Den fotades nästan på dagen för åtta år sedan (19/9 2014). Platsen den är fotad på bär på myter, legender och märkliga lämningar, öppnande för fantasi och fria tolkningar.

Skogen som omgav platsen vid fotograferingen och hyste ytterst fridlysta fåglar, fick sedermera ge plats för ett stort kalhygge. Viss magi finns fortfarande kvar, men kalhuggningen förändrade upplevelsen och fåglarna övergav.

Jag har en inramad print av bilden på väggen här hemma, med ram snickrad av knotiga grenar från de stora tallar (utöver skogen) som stod strax bakom kameran vid fotograferingen. En bild jag ofta betraktar. Då och då besöker jag platsen, och den skänker fortfarande upplevelser, mystik och bilder.

En plats för upplevelser, tankar, förundran, njutning, glädje och spänning.

Själva motivet, val av plats, naturförhållanden och modellens (självporträtt) pose hade växt fram ur en flera år föregående fotografisk och mental process hos mig, man kan nog säga att jag inspirerat djupdök i våra ursprungligaste kulturlager, där kunskap och vetenskap möter konsternas, myternas och sagornas töcken.

Bilden är ett fokusstackat panorama från ca 100 delbilder på vardera 30 sekunders exponeringstid. Det tog mig tre timmars oavbrutet fotograferande från första till sista bild, varav drygt en timme var ren exponeringstid. Sedan tog det mig omkring 1,5 år att redigera ihop den slutliga bilden via panoramaprogram och bildjusteringar.

Hela den fotografiska processen finns närmare beskriven i ett av mina blogginlägg från 2016, då bilden kändes färdig: http://romantiskljusfangst.weebly.com/anteckningarblogg/en-bild1

För den eventuellt intresserade ligger bildens bakomliggande sammanhang inlagt i detta blogginlägg om bilden, ett par månader tidigare samma år:

Vad jag kommer ihåg har bilden varit med på utställning och bildvisningar jag ibland håller:

Tema 1 Människan, Fredrik Karlsson-9551slutlig ny sign 2017.jpg
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om vi bortser från vad som är fotokonst (och next level sådan), så förstår jag inte riktigt vad vi ska posta i den här tråden. Ska vi bara helt enkelt lägga in bilder vi tycker är bra och de får inte diskuteras (eller gillas) förutom av TS? Utan diskussion blir det svårt att få någon utveckling ...

Jag kanske inte förstår vad TS tänkt sig att tråden ska leda till, men utan snack blir det inte mycket till verkstad ;)

Men men, vi lägger väl in en bild till: Flightspotters på Arlanda 2015

Visa bilaga 166233
Jag tycker inte bilden är särskilt speciell egentligen men av något skäl gillar jag den verkligen och jag tror det går tillbaka till när jag bara var 7-8 år innan Arlanda ens var påtänkt.

Jag var mycket hos min mormor och morfar på somrarna i deras kolonistuga i Iris koloniområde alldeles invid Bromma flygplats. Vårt kvällsnöje då var att gå upp på en liten bergsklack ovanför Iris och kolla på när dåtidens DC-6:eek:r och DC 7:eek:r startade. Inrikesflyget hade då fortfarande DC 3:eek:r i bruk och en sådan åkte jag bara ett par år senare med på skolresa till Gotland och Bingeby Airport.

Några år senare kom de första jetplanen såsom Caravelle och med dem byggdes Lintaverken som servade jetmotorerna. Det störde en hel del men det var fortfarande uthärdligt för mig för det var häftigt när de körde sina motortest i den anläggning de byggt för detta.

Det var nog det som fick mig att gå min första utbildning till flygtekniker 1967 och sedan börja jobba på Linjeflyg på Bromma men jag jobbade bara några få år där. På dessa år skrev jag ut friresor till USA, Brasilien och Kenya på kort tid och efter den sista friresan till Israel så hoppade jag helt av flyget och kom aldrig tillbaka till LIN igen för jag fick mycket större frihet att komma och gå som jag ville i den grafiska verkstadsindustrin och kunde fokusera i huvudsak på att resa och det gick inte på LIN efter att jag tagit mitt teknikercertifikat.

Jag undrar verkligen om TS tycker din bild motsvarar förväntningarna men jag tycker faktiskt att den är ett kul tidsdokument som fick mig att minnas och gjorde mig lite glad över de minnen jag har från den ganska ljusa tiden där allt låg öppet, möjligheterna var näst intill oändliga och framtidstron var en helt annan än den är idag och när man reste på ett helt annat sätt än idag.
 
Den här bilden kräver en viss förklaring.
Den var en del av ett projekt jag höll på med ett tag som gick ut på tanken att när ett öga betraktar samma sak 100-tals gånger så lagras förmodligen minnet av det man såg i lager i hjärnan. Så hjärnans sätt att minnas något man sett är inte samma sak som en bild tagen i ett visst ögonblick. Men hur återskapar man en bild som pålagrats i hjärnans bildminne? Det räcker inte bara med en bild utan lager på lager med bilder av samma motiv.

Så jag började experimentera med "layers" i Paintshop och överlagrade bilder av samma motiv tills något spännande hände. Ofta blev det ren pyttipanna och ett mischmasch men ibland hände något jag inte kan förklara. Bilderna tog i alla fall mycket lång tid att få fram.

I en inredningsbutik här i stan stog den här mjukispandan på en hylla. Jag tog mängder av bilder av den och satte igång och experimenterade tills den plötsligt växte fram ur väggen. Så det kanske kan vara ett sätt att ta sitt fotografi till nästa nivå, att försöka visualisera hjärnans sätt att minnas något man sett många gånger.


merge75_etcetera1.jpg
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"Next Level" kan ju låta pretentiöst men kan det inte också bara få var något som man själv normalt sett kanske inte gör? Jag tycker Afes bild (#7) av trägårdsriset kan vara precis det i en viss anspråkslöshet. Det behöver inte vara konstigare konst än så.

Tidigare visades en del bilder av "10 fotografer att hålla ögonen på" och jag måste säga att jag verkligen inte alls gillade mycket av det jag såg först. Mycket verkade "tillkommet" med "minsta möjliga ansträngning". Obefintlig efterbehandling typ rakt ur kameran - men man kan ju även se dessa bilder som ett avsteg från det pretentiösa, doftlösa, antiseptiskt polerade och tekniskt perfekta. Det kan ju även det vara en form av "Next Level".

Var det inte Picasso som fritt efter mitt minne sade att:
När jag var barn målade jag som en "Gud" men det tog mig ett helt liv att lära mig måla som ett barn.

Jag finner själv ett visst nöje numera i att efterbehandla en del gamla bilder på ett sätt som jag normalt aldrig gjort tidigare. Det dokumentära kan ju ibland upplevas som väldigt begränsande. Dagens ängsliga välkammade medelklass värld kanske faktiskt behöver lite mer Da Da.

Jag saknar en modern John Hartfield också. Undrar hur Hartfields respektlösa satiriska fotomontage hade gestaltat dagens moderna värld. För mig är han djupt saknad och jag tycker verkligen att några sådana som han verkligen skulle behövas även idag. Det är väl i ljuset av det som jag tycker dessa tidigare 10 fotografer är väldigt bleka och andefattiga. De ger mig faktiskt i princip ingenting och det tycker jag är oroande för den generationen fotografer om det nu faktiskt var meningen att de skulle göra just det.
 
Senast ändrad:
ANNONS