Visst har jag kul med mina Sonykameror. Har genom åren ägt ett tre-siffrigt antal kameror, men ingen har varit lika rolig att använda som A550:an!
Vet inte riktigt vad det är jag skulle kunna tänkas missförstå, men jag kanske borde förklara lite om min huvudsakliga drivkraft. Först - nej, Sonys kameror är inte perfekta i alla avseenden, såna finns inte. Den främsta nackdelen med A550:an enligt min mening är att de tagit bort programshift från P-läget. Skulle kunna strypa dem för det!
Men man får ju vara glad för att det finns kvar i M-läget i alla fall (man använder AE-låset).
Sedan är det faktiskt inte så att jag har några direkta känslor för Sony i sig (även om det antagligen kan förefalla så...). Jag äger/har genom livet ägt systemkameror från 30 olika systemkameratillverkare (alltså inte bara Canon, Nikon, Minolta/Sony, Pentax och Olympus - vilket väl i bästa fall är vad yngre fotografer kan tänkas ha hört talas om), och jag har haft utbyte av de flesta av dem, låt vara mer eller mindre. De jag haft mindre utbyte av har jag förstås gjort mig av med efterhand, och de jag haft mer utbyte av har jag naturligtvis behållt.
Det jag egentligen gör är att jag kollar i princip hela kameramarknaden, och sedan vaskar jag fram de produkter som ger mest för pengarna för olika ändamål. Och f.n. är det så att i åtskilliga avseenden (dock inte alla förstås) så erbjuder Sony det mest prisvärda och smidigaste systemet för många användare. Därför känner jag mig mer och mer upprörd över den väldiga snedvridning som jag efterhand har insett gäller i princip hela testmarknaden av fotoprodukter. Jag äger eller har disponerat kameror av flertalet av marknadens märken, så vid det här laget har jag en rätt klar bild över den kolossala bias som har etablerats under många år. Jag är beredd att gå så långt att jag påstår att de kameratester som är huvudattraktionen i de flesta fototidskrifter och kommersiella testsajter INTE ALLS handlar om konsumentupplysning, vilket de vill ge sken av, utan det handlar enbart om köpt journalistik!
Låt vara indirekt köpt. Nästan alla deras annonsintäkter har ju under lång tid kommit från enbart två märken, och huvuddelen av tidningsköpare och prenumeranter är också användare av dessa båda märken. Man kan ju också se hur priserna i vissa tidningars fototävlingar hela tiden kommer från samma tillverkare - år efter år. Det ska mycket till innan någon tidning eller testsajt skulle våga sätta något annat märke före de "två stora", även om detta i och för sig undantagsvis händer (för att åtminstone ge ett sken av opartiskhet, kan man tänka). Därför, det jag ägnar mig åt är att i åtminstone någon ringa mån utgöra en liten motvik i denna väldiga snedbalans.
Ifall man tittar på instegskamera-segmentet så är det, för den som använt alla de olika märkena, fullständigt klart att Canon och Nikon f.n. är de som ger minst för pengarna, och de tre utmanarna Pentax, Olympus och Sony ger mest, och av dessa ger Sony allra mest (och har störst framtidsutsikter). Men enligt press och massor av nätsajter är det precis tvärtom.
När det gäller pro-segmentet så gör de två stora betydligt bättre ifrån sig, men då kostar de också därefter. Men även där finns det vissa områden där Sony presterar bättre än någon av de två stora kan klara. Fortfarande är dock pressen generellt så okunnig om något annat än CaNikon, att de saknar kompetens för att identifiera och informera om detta. Ett mindre antal pro-fotografer har av slump eller genom mun-mot-mun-metoden upptäckt dessa områden på egen hand. Enligt min uppfattning är det pressens uppgift att förmedla denna information, men de misslyckas katastrofalt. Det är förstås inte enbart ekonomiska orsaker som ligger bakom detta - i stort sett samtliga aktiva skribenter är ju användare av Canon eller Nikon. De kan inga andra system - de vet inte vad de ska skriva - de ser inte fördelar med andra system som inte finns i deras eget - de missförstår och sätter minus på sådant som de inte har förstått - och sätter minus även för sådant som är bättre i andra system bara för att man inte gör på SAMMA sätt som de råkar vara vana vid. Osv osv.
Sammanfattningsvis:
Jag propagerar inte alls för Sony för att jag är Sony-användare. Jag är, och har sedan tonåren varit en multisystem-användare - mer än de flesta andra, vågar jag påstå. Tror inte det finns många som slår mig i det avseendet i alla fall...
Vad jag försöker att finna är de produkter som höjer sig över de medelmåttiga, helt oberoende av ifall de råkar vara tillverkade av Canon, Sony, Nikon eller Hittki-Hattki. Alltså, ifall Panasonics spegellösa kameror kommer att visa sig vara bättre än Sonys kommande dito, så kommer jag självfallet att framhäva detta. Men där vet vi ingenting ännu, även om det lilla som har sluppit ut om Sonys planer verkar lovande...
Men denna diskussion hör väl egentligen inte alls hemma i denna tråd, så därför avslutar jag här. Efter ett som vanligt alldeles för långrandigt inlägg...