Annons

Foton i objektivrecensioner

Produkter
(logga in för att koppla)

Canis familiaris

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny här på Fotosidan och har en fråga angående recensionerna av objektiv. Hur hamnar foton tagna med respektive objektiv i de bildalbumen?
Jag har laddat upp två bilder där jag skrivit vilka objektiv de är tagna med men de hamnar ändå inte där.

Tips någon?

Hälsningar,
Alexandra :)

När du sparar ut bilden från tex. Photoshop så måste bilden innehålla EXIF information. Det är den bilddatan som läses in i tex. objektivregistret.

Om du i PS väljer spara för webb så försvinner EXIF-informationen.

Det finns dessuom en inställning när du laddar upp bilden att du tillåster FS att läsa EXIF, kolla så att den är ställd på "JA".

Nu har jag ingen jätteerfarenhet av Paint Shop Pro. Men samma sak gäller där, väljer du "Spara för webb" så försvinner EXIF datat.

Välj "Spara som" och välj sedan .jpg som format. Då skall det funka förutsatt att du sedan i bilduppladdningen tillåter FotoSidan att läsa din EXIF information.

Jag är inne och kikar på PS nu också. Spara för web brukar jag aldrig använda utan bara vanliga "save as" men ändå är det tydligen inte nog med information eftersom bilden inte syntes.

På PS kan man välja att spara som "Use lower case intention". Ska jag ta bort den förbockade rutan?

Tack!

Hej
Du behöver inte ha EXIF i bilden. Däremot måste du hämta objektivnamnet från objektivdatabasen. Du kan inte skriva i namnet på objektivet. Gå in i objektivdatabasen och lägg därifrån till objektivet i din "kameraväska". När du sen lägger in din bild hämtar du objektivet därifrån.

//Lars

Tack, det lät betydligt enklare. Första bilden gjorde jag iofs så med men det gick inte ändå. Ska prova att göra om det nu.

Hälsningar,
Alexandra

Hej
Du behöver inte ha EXIF i bilden. Däremot måste du hämta objektivnamnet från objektivdatabasen. Du kan inte skriva i namnet på objektivet. Gå in i objektivdatabasen och lägg därifrån till objektivet i din "kameraväska". När du sen lägger in din bild hämtar du objektivet därifrån.

//Lars

Jaha, där ser man vad felinformerad jag var. Låter ju enkelt nog.

I ärlighetens namn visste jag det inte heller förut. Blev bara nyfiken och konstaterade att mina bilder utan EXIF kommer med bland bilderna för respektive objektiv.

//Lars

Ja, det blev något fel där. Jag har laddat upp den igen men får bara kommentaren: Cannot determine portfolio när jag trycker på den för att se hur den ser ut.

Någon som vet vad det betyder?

Det ska väl inte vara för lätt det här tydligen.

Kan det vara att jag bara får ladda upp en bild i veckan?

Isåfall ska jag radera månen och testa att ladda upp lilla pippin istället. Kul att du gillade det lilla du hann se av den ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto