Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoresa till Yttre Hebriderna

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Någon som varit vid yttre hebriderna och fotat? blev riktigt sugen på att åka dit när jag sån bilder därifrån. Vart ska man bo? Vart ska man åka? behöver tips om allt egentligen. Har ni varit där så skriv gärna.

måste man ha bil eller är allt ganska lättillgängligt? Är mest ute efter att fota dramatiska seascapes och liknande. vore även kul att besöka den där paradis-stranden som ska finnas där. Sen vore det sjysst med lite berg och liknande men jag vill inte vandra vidare långt. är lat och bekväm :)

Någon som varit vid yttre hebriderna och fotat? blev riktigt sugen på att åka dit när jag sån bilder därifrån. Vart ska man bo? Vart ska man åka? behöver tips om allt egentligen. Har ni varit där så skriv gärna.

måste man ha bil eller är allt ganska lättillgängligt? Är mest ute efter att fota dramatiska seascapes och liknande. vore även kul att besöka den där paradis-stranden som ska finnas där. Sen vore det sjysst med lite berg och liknande men jag vill inte vandra vidare långt. är lat och bekväm :)

Var där en vecka i somras. Du behöver bil då det är ganska ödsligt där. Vägarna är smala men i ganska bra skick. Till de fina stränderna är det inte mycket mer än en ko-stig ofta men ändå asfalt. Ta med en våtdräkt om du vill bada då det är kallt i vattnet och regnställ om du inte vill duscha annars. Det regnar ofta där. Vi var på isle of Lewis och Harris där också huvudorten Sornaway ligger. Det är kanske inte den mest fotogena delen. Harris har mer berg och mer dramatisk natur. Annars finns stenarna vid Callanish och en rundborg att föreviga. Deras black house kan också vara kul att se, akta bara kameran för all röken, ett siktdjup på ca en meter inomhus.

Öarna söder om Harris skall ha mer djurliv och flyger du dit får du landa på stranden. Världens enda landningsbana på en strand. Tidtabellen är anpassad efter tidvattnet!

Men jag fick betydligt fler fina bilder från Isle of Skye. Old man of storr var mycket fint och området precis intill färjan mellan Skye och Lewis var häftigt. Konstiga bergsformationer gav dramatiska bilder.

Isle of Skye är lite mer befolkat och det går nog en del lokalbussar men det är ändå svårt att komma runt enkelt utan bil. Du kommer säkert till Portree men sedan vet jag inte. Generellt är ju det svårare att ta sig till platser en bit bort utan bil.

ANNONS
Götaplatsens Foto