Annons

Fotoryggsäck för lång person

Produkter
(logga in för att koppla)

Utvandraren

Aktiv medlem
Hej!

Jag har kollat runt lite på fotoryggsäckar och blivit lite besviken på utbudet. Jag söker en ryggsäck för de gånger man är ute en dag för renodlat fotograferande, dvs i stort sett allt jag har ska rymmas med. Allt är alltså följande:

- 1 eller 2 hus (300D och EOS 50)
- Några mindre objektiv (normalzoom och 50 mm)
- 100 mm macro
- 400/5,6 tele
- Annat smått, typ telekonverter och dylikt
- Blixt
- Termos och smörgås
- Något klädesplagg
- Manfrotto 055 stativ

Hittils har jag använt en Tamrac Quarter Moon Hip Pack, som är mycket trevlig, och en Haglöfs Tight på ryggen. Nu vill jag alltså ha allt i samma säck.

I butiken provade jag en Tamrac Expedition 7, i vilken utrustningen ryms helt bra. Den är dock för kort för min rygg. Tamrac Expedition 8 är lite högre och skulle antagligen passa min rygglängd (den fanns inte i butiken), men det verkar vara lite overkill för mitt bruk. Tamrac Adventure 9 var för liten på alla vis.

LowePro har också en par modeller som kunde gå, NatureTrekker AW och PhotoTrekker AV, men de väger för mycket (4 resp 4.8 kg). Måste vara förstärkta med blyfiber...

De två stora tillverkarna har alltså inte just något att erbjuda, men det måste väl finnas andra alternativ, eller måste man göra en själv?
 
Har tittat runt på lite fotoväskor och börjar tro att Jeppe har hittat rätt i denna artikel:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2710.htm

Kanske inte rätt svar, men de fotoryggor för rimliga pengar som jag har tittat på är måttligt bättre än Kånken (och då är jag bara 1,85 lång). Vilken ryggsäck som helst på Stadium känns bättre om man inte ska lägga en massa tusenlappar på en dedikerad fotorygga...
 
Jag kör med Lowepros Rover AW Plus. En kameradel och en del för matsäck och kläder och dylikt. Bra stativfäste och en del småfack för mobiltelefon och minneskort och annat krafs.

Det som är helt suveränt med den här väskan är att bärselen är reglerbar för rygglängden. Jag är 169 och får den att sitta perfekt, min pojkvän är 188 och får den att sitta perfekt, och då finns det fortfarande mer justeringsmån kvar för honom. Bra avbärarbälte vilket avlastar axlarna när man är ute. Har precis varit ute i norrlandsskogen och klättrat (bokstavligen) omkring i ris och elände och inte en enda gång kändes väskan som en belastning.

Vad rymmer den då?
Jag får ner det mesta av min utrustning tex.
d200 med tex 12-24 monterat, normalzoom (28-75), tele 75-300, 35mm, 50mm, macro 105mm. Säkert kan man packa mer effektivt och få ner mer saker.
I övre delen finns en del mindre fack för filter och sånt. Ibland kan jag sakna nått mer mindre fack så jag funderar på att sy något eget och fästa någonstans.. vi får se. =)
I övre facket har jag fått plats med regnkläder, matsäck, extra tröja, myggmedel osv.
Det går att öppna mellan övre och nedre delen, plockar man då ut kamerainsatsen kan du sedan använda väskan som den är om du skulle vilja.

När vi reste upp nu gjorde jag som så att jag hade min lowepro stealth reporter 200 som handbagage med kameraprylar, den kan man också ta ur kamerainsatsen ur så under utflykterna satte jag insatsen i den nedre delen av ryggan och lämnade orginalinsatsen hemma. Packade övriga saker i fullstor ryggsäck under resan. Perfekt!

Helt klart en väska värd att ta med i beräkningarna, vet inte hur långt ditt tele är men nedre delen är rätt hög, annars ryms den ju i den övre facket....

lycka till! //Malin
 
LowePro Rover AW Plus verkar helt klart intressant. Jag hade nästan redan avfärdat denna typ av ryggsäck då den största i Tamracs serie, Adventure 9, var alldeles för liten. Men Rovern verkar vara lite större, och kanske räcker till. Alternativet börjar nästan vara Tamrac Expedition 8, men den ser så stor och "proffsig" ut att det avskräcker lite.

Mitt 400 mm tele är 23 cm långt, så det ryms dock knappast i nedre facket på rovern.
 
Jag har en expedition 8 och ja, den är stor och stabil. Riktigt härlig ryggsäck. Provadse först sjuan, men den var för kort i ryggen för mig. Behövde dessutom ha åttan för att få plats med min nya glugg. Den gick inte ner i mitt hemmabygge.

Jag upplever Tamracen som en av de bättre jag haft. Den är en av de bästa ryggor jag haft (har haft en del). På ryggen är dock mitt hembygge bekvämare. Men tamracen är stadig och stabil och kvalitén är riktigt hög. Sjuan, som finns här i fotosidans butik passar utmärkt för de som är under 180cm. Rymmer ordentligt med utrustning. Priset här på FS är dessutom riktigt bra.
 
Utvandraren skrev:
LowePro Rover AW Plus verkar helt klart intressant. Jag hade nästan redan avfärdat denna typ av ryggsäck då den största i Tamracs serie, Adventure 9, var alldeles för liten. Men Rovern verkar vara lite större, och kanske räcker till. Alternativet börjar nästan vara Tamrac Expedition 8, men den ser så stor och "proffsig" ut att det avskräcker lite.

Mitt 400 mm tele är 23 cm långt, så det ryms dock knappast i nedre facket på rovern.

Det nedre facket är 22 cm högt i bakkant, det är då lite luft (ett par cm) kvar till locket som skiljer facken åt. Du får nog ner det där men inte monterat på kameran.

Ps, var bor du någonstans? Du kan få testa om du vill.

ööhmm såg nu... jag har ingen resa inplanerad till finland.. ;)
 
Jag har också en LowePro Rover AW Plus och kan bara instämma i vad Malin skriver. Jag är 192 och det fungerar bra att ställa om ryggplattan till min längd. Med avbärarbältet spännt och selen rätt inställd avlastas kroppen mycket bra och man orkar bära rätt tungt. Vill påpeka att det är stor skillnad mellan denna och Rover AW II. Inte alls samma bärsystem och lite mindre. Jag tänkte mig den först men när jag såg bägge framför mig samtidigt var det ingen tvekan. Om det skulle bli trångt med ditt tele så går det att lätta lite på mellanväggen mellan det undre och övre facket, alternativt vikas helt åt sidan. Om du vill få plats med mer utrustning så går det att fästa lösa moduler på avbärarbältet. Jag kommer inte ihåg vad systemet heter men det hittar du nog hos tillverkaren. En annan sida som kanske kan ge en hint är http://www.cambags.com/nikon/d70/backpacks/Lowepro_Rover_PLUS_AW_frames.htm

Jag är rätt kinkig med just väskor och skulle inte köpa en utan att själv prova den, så det är väl mitt tips. Antingen i någon butik eller av någon vänlig själ här på FS. Såg att du bodde i Finland så min är nog inget alternativ;)

/c
 
Christian:
Du som jämfört Rower AWII med Plus-modellen, om jag tolkar dig rätt så tyckte du att Plus-modellen är mindre? Måttangivelserna säger tvärtom. Vilka skillnader är det i bärsystemet mellan de två?
 
Jeppe skrev:
Christian:
Du som jämfört Rower AWII med Plus-modellen, om jag tolkar dig rätt så tyckte du att Plus-modellen är mindre? Måttangivelserna säger tvärtom. Vilka skillnader är det i bärsystemet mellan de två?
Hej Jesper!
Då har jag varit mycket otydlig och ber om ursäkt. Jag har Plus-modellen och den är klart större än AWII. Skillnaden i bärsystemet är främst avbärarbältet som på AWII är mycket tunnare och inte alls så välkonstruerat som på Plus-modellen. Jag vet inte hur justeringen av ryggplattan är på AWII men själva säcken är märkbart kortare vilket jag tror skulle vara en nackdel för en längre rygg.

Hoppas detta gjorde det lite tydligare.

/c
 
Tack Christian!

Då var det som jag trodde.. Låter bra, visserligen decimetern kortare än dig, jag brukar också ha lite problem med att avbärarbältet hamnar över magen..och inte höfterna ;)

Ska åka en vecka till Irland och behöver en rygga av denna typ, så man kan få med sig lite annat. Dessutom har Ryan Air inte så frikostiga mått på handbagage.

Fast jag funderar på CompuRovern, som har plats för laptopen..fast den går väl ändå ner i stora facket på en plus.
 
Jag tror jag skall göra ett litet tillägg. Jag tog bara upp de positiva egenskaperna hos Rover AW Plus men självklart finns det även negativa. Det som jag tycker är den största negativa egenskapen hos denna är även en av dess stora positiva. Nämligen bärsystemet och avbärarbältet. När man bär säcken är det en dröm men när den inte bärs är det rätt spretigt, avbärarbältet pekar ut som två vingar. I min drömvärld skulle jag vilja kunna packa in detta i säcken alternativt kunna ta av själva bältet. Vet faktiskt inte hur det skulle fungera på flyg men man kanske skulle kunna göra en temporät lösning för att tillgodose Ryan Airs utrymme.

Jag har kunnat lägga i en iBook 14" i det övre facket men det tar ju självklart plats från övrig packning.
 
Aha.. bältet går att ta av på Compurovern..trodde det gick på plus-modellen med. Fick för mig att det är deras street&field avbärarebälte, som brukar sitta med kardborre, samtidigt som det är genomfört i säcken. Alternativt kan man dra det runt säcken på baksidan och knäppa ihop det.
 
Det trodde jag också när jag läste om den men så var det inte i verkligheten ppå min säck, om jag inte missat något alldeles uppenbart, hehe.

Det var en bra lösning som jag skall testa med att spänna den runt säcken.

/c
 
Jag testade precis detta och det fungerar mycket bra. Tror nog att även Ryan Air skall bli nöjda med den lösningen.

Tack för tipset:)

/c
 
Tack för hjälpen Christian. Får fundera vidare lite. Men det lutar åt plus-modellen lite för storlekens skull.
 
Jag flög i veckan, visserligen inrikes med flynordic men gjorde på det sättet ni beskriver. Drog ihop avbärarbältet runt väskan och drog ihop axelremmarna så mycket det gick... den fick gå som specialbagage men annars var det inga problem..
 
Jeppe skrev:
Alternativt kan man dra det runt säcken på baksidan och knäppa ihop det.
Ja, så gör jag nästan alltid. Höftbältet är för kort för oss som är "fullvuxna" på bredden. Det når till höftkammen medan remmen skär in i magen.

Ett Canon 400/5,6 lär inte få plats i nederdelen, men kan ju förvaras i överdelen.

Olle
 
Ett tips för varma dagar, som den här:
Vik in höftbältet mellan rygg och säck. Det är inte lika obekvämt som man kan tro och det bildas en luftspalt mellan rygg och säck.

Olle
 
Tamrac Expedition 8

Det blev en Tamrac Expedition 8 trots allt. Jag var lite osäker på om Rovern skulle räcka trots allt, då jag uttryckligen sökte efter något som skulle rymma allt. Den anlände på en vecka från Technikdirekt. Pris: 250 EUR med frakt, mot 470 från den största fotobutiken i Åbo, som ändå inte hade den i lager.

Ryggsäcken är stor, större än jag behöver nu. Det finns i varje fall plats för tubkikare eller termos för de gånger det behövs. Nedan är en bild med det mesta jag har isatt.

Bärsystemet är fast, vilket ju inte är så lysande (vilket kanske förklarar viktskillnaden på 1,5 kg till LowePros motsvarande modell). Det passade dock min rygglängd mycket bra, men mycket längre får man inte vara.
 

Bilagor

  • dscn3569.jpg
    dscn3569.jpg
    50.1 KB · Visningar: 226
ANNONS