Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoryggsäck för resor

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet att frågan redan behandlats ett antal gånger men eftersom jag har specifika krav är det svårt att leta bland gamla trådar. Om någon möjligtvis kan hjälpa mig med valet skulle jag vara mycket tacksam.

Krav:

Rymmer
- Nikon D70
- Nikkor 18-70 DX
- Sigma 70-300
- Nikkor 50 mm
- SB-800
- Videokamera (Digital 8 modell)

Har
- Ordentligt bärsystem så att man klarar långa turer (mycket viktigt)
- Stativfäste
- Plats för diverse saker (vattenflaska, extra tröja). Behöver inte vara mycket.

Övriga egenskaper
- Snabb access till utrustningen (mycket viktigt)!

Önskemål:
- Den ska inte vara onödigt stor
- Prisvärdighet välkomnas men inget krav

Några andra tips om vad man ska tänka på vid valet?

Jag skulle säga LowePro Phototrekker AW.
Den går som handbagage på flyget och sväljer förutom din packning en hel del annat.

/Niclas.

Tack allihopa! Ska titta lite närmare på de föreslagna säckarna.

Niclas skrev: sväljer förutom din packning en hel del annat.

:) Tack Nicklas men det är det jag inte vill - att den ska vara för stor. Den dag jag skaffar mig ytterligare utrustning kommer jag nog byta ryggsäken också.

Fredrik skrev: "Gummisnoddarna" som sitter på duger inte till annat än små och lätta stativ.

Jag glömde att nämna att jag har Manfrotto 190 Pro med 488 kula. Den är relativt lätt. Men det beror på vad man jämför med förstås.

Måste nästan prova säckarna innan jag slår till. Vet ni någon bra butik i Stockholm med många sådana hemma?

Minitrekker finns hemma hos KD, men det var värre med andra trekkrar.

//Jim, som vill pilla på en Nature Trekker

Jag lurar lite åt en CompuTrekker. Som jag förstått det är det ungefär samma ryggsäck som MiniTrekker, den är bara lite tjockare med sitt datorfack närmast ryggen. Dessutom skriker den inte heller "DYRA PRYLAR INUTI!!", och kostar under tusenlappen.

Nature / Photo Trekker II AW är större och har bättre bärsystem, men är förmodligen lite för stora (och dyra) för min del, iallafall än så länge. Vad skillnaden är dem emellan har jag inte förstått riktigt. Det skiljer ett par cm i mått och någon hundralapp i pris.

Hej Timour.

Jag själv har en Nature Trekker AW II som jag är mycket nöjd med.Den sväljer den utrustning du nämner,har ett jättebra fäste för stativet och har ett riktigt bra bärsystem.Dock är den ju lite dyr kanske,runt 2500 (lite under kanske).
Jag har haft min t.ex. när jag var i Scotland och den gick då finfint att ta som handbagage (dock vägde min lite för mycket,11-12 kg)...=)
Det följer dessutom med en extra ryggsäck som man fäster utanpå (kan även bäras separat) Trekkern och där finns plats för mat och kläder m.m.

Skillnaden mellan en Nature och en Photo Trekker är några centimeter på alla håll plus att Photo Trekkern har ett extra bärhandtag i ena sidan som Nature Trekkern saknar.

timofej skrev:

:) Tack Nicklas men det är det jag inte vill - att den ska vara för stor. Den dag jag skaffar mig ytterligare utrustning kommer jag nog byta ryggsäken också.

Enligt mig bör man akta sig för att köpa en säck som PRecis rymmer det man har.
Speciellt med tanke på om den är tänkt att användas som dagstursäck under en resa.

Men vi fotar ju olika, jag går mycket i skog och mark och måste av många olika anledningar plocka med mig både kanske en termos och extra tröja,,

Viktigt att tänka på är att en liten säck som packas full helt klart känns tyngre än en större större som packas luftigare med samma vikt!

Dessutom så har ofta mindre säckar sämre bärssystem.

Vh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Enligt mig bör man akta sig för att köpa en säck som PRecis rymmer det man har.

Nackdelen med en större ryggsäck är att man ofta tar med sig förmycket. Jag hadde tidigare en Tamrac 777 (motsvarande LowePro Nature Trekker), när jag använde den så blev den tung för att jag tog med mig för mycket. Idag har jag en LowePro Minitrekker, den rymmer mindre, men gör att jag har mindre saker med mig ut på fält. Dessutom var Tamrac ryggsäcken så stor att jag undvek att använda den...

En ryggsäck som är liten men har ett mycket bra bärsystem är annars Tamrac 767, tyvärr är denna modell mycket dyr och kan inte köpas i sverige (finns bland annat här i UK).

timofej skrev:

Jag glömde att nämna att jag har Manfrotto 190 Pro med 488 kula. Den är relativt lätt. Men det beror på vad man jämför med förstås.

Jag har ett Manfrotto 190 med 352-kula. Det blir lite "svajigt" med gummisnoddarna. Fästena på själva säcken är dock bra, så med lite rejälare snoddar blir det säkert stadigare. Själv bär jag oftast stativet i handen, även när jag vandrar... =)

ANNONS
Götaplatsens Foto