Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra Fotosidan bättre

Produkter
(logga in för att koppla)
Terje skrev:
...
Min personliga känsla just nu: Fotosidan ligger idag mer på fotoklubbsnivå än högskolenivå. Profilen har den tiden jag varit medlem mer och mer utvecklats för att stärka känslan av fotoklubb. Där finns ingen mall för HUR man ska kommentera varandras bilder. Annat än att undvika elak ironi och personangrepp.

Så länge det finns ömsesidig respekt borde det vara öppet för var och en att kommentera bilder som man själv vill!
....

Hur ska man tolka detta?
Är fotoklubbsnivå något positivt eller negativt?
Är högskolenivå något positivt eller negativt?
Detta uttryck känns lite dubbelbottnat.

I övrigt instämmer jag med det mesta du säger.
 
Sorry anna, båda dom där skrevs under perioden i agusuti då vi alla tre var bortresta så jag förstår precis varför vi råkade missade dem.

Rent konkreta förslag kan man maila till oss på redaktionen, då missar vi garanterat dem inte.

Jag funderar på om man skall ha ett speciellt forum för bara förändringsförslag, där man kan ta upp en fråga i taget. Det blir svårt att diskutera delar i Terjes många förslag i en diskussion såhär - som nu, när vi halkade in på något helt annat än det Terje började skriva om ;-)
 
Re: Re: Göra Fotosidan bättre

hasse lundberg skrev:
Hur ska man tolka detta?
Är fotoklubbsnivå något positivt eller negativt?
Är högskolenivå något positivt eller negativt?
Detta uttryck känns lite dubbelbottnat.

I övrigt instämmer jag med det mesta du säger.

Hej Hasse!
Vill snabbt be om ursäkt för att jag var lite otydlig. Fotoklubb är inget negativt i sig, har själv varit medlem i olika fotoklubbar helt sedan 1979. Numera är jag medlem i söderhamns Kameraklubb.

Men vissa fotoklubbar har ett fyrkantigt system att kommentera bilder, det jag kallar för fotoklubbistiskt tänkande. Det är de negativa sidorna vid fotoklubbar jag menar i mitt inlägg.

Ursäkta!
Vet att där finns fotoklubbar som inte har detta...

Terje
 
Terje skrev:


5) Ändra helt i innehållspaketen vad gäller fri, brons, silver eller guldmedlemmar. Forslag från mig:
Fri medlem - 10 kommenterade bilder - 1 egen
Bronsmedlem - 10 kommenterade bilder - 3 egna
Silvermedlem - 10 kommenterade bilder - 4 egna
Guldmedlem - 10 kommenterade bilder - 5 egna

Risken, som jag ser det, är att kommentarerna blir slentrianmässiga i överkant och/alternativt att man letar fram 10 av sina fotosidankompisar och betar av de kommentarer som behövs för att ladda upp en eller flera bilder (vilket inte på något sätt är en uppoffring av något slag - man gör ju redan något liknande idag). Segmenteringen skulle i det senare fallet framstå som allt mer tydlig här på sidan.

Som det är nu kan vi frivilligt välja (redaktionens förslag) att kommentera en annan bild för varje kommentar vi får på våra egna bilder. Tanken är god och skulle över en natt sopa undan problematiken med få kommentarer om den efterlevdes någorlunda.

Trots att det verkar vara en så enkel och rättfram kod att hålla sig till, tycks motståndet vara kompakt. Jag har aldrig hört/sett denna ovilja formuleras eller försvaras i ord och är nyfiken på hur den i så fall skulle låta/se ut.

Rent konkret: Alla som känner något slag av engagemang i den här frågan - lägg tid på att kommentera andras bilder istället för att tacka för de kommentarer ni fått.

Känner ni er olustiga med det eller har något annat på hjärtat som måste fram (men som inte rör bilden), så ligger mailfunktionen några få klick bort.
 
"Sorry anna, båda dom där skrevs under perioden i agusuti då vi alla tre var bortresta så jag förstår precis varför vi råkade missade dem.

Rent konkreta förslag kan man maila till oss på redaktionen, då missar vi garanterat dem inte."


ja, jag tänkte också på det, men att maila är inget höjdaralternativ tycker jag själv när det rör såna här saker. okej att man väljer att maila om det liksom gäller att man blivit orättvist behandlad eller något annat som kanske inte är högst nödvändigt att man drar upp i ett offentligt forum.

hursomhelst - det var en period där ni alla var bortresta så det var väl lite taskig timing helt enkelt.

"Jag funderar på om man skall ha ett speciellt forum för bara förändringsförslag, där man kan ta upp en fråga i taget. Det blir svårt att diskutera delar i Terjes många förslag i en diskussion såhär - som nu, när vi halkade in på något helt annat än det Terje började skriva om ;-)"


det tänkte jag också. det vore nog bra med ett "rent" förslagsforum eller nåt.

(och vi kan släppa detta nu, med varför jag inte fick svar osv)
 
och tack för svaren david. bättre sent än aldrig säger man ju. vetfan dock om det alltid stämmer:) de trådarna kändes redan så avslagna att det är svårt att blåsa liv i dem. men det var ju jag som drog upp det igen åandrasidan.

hursomhelst - nu fick jag en förklaring och behöver inte reta mig på det mer.

nu ska jag inte tjabba mer om detta.
i denna tråd åtminstone.
 
Jag håller med David i den här frågan!

Några av Terjes förslag var bra, vilket också David skrev... Man kan ju inte köpa precis allt bara för att man skall visa att man "tar till sig av kritiken".

Det är David och co som leder fotosidan.se och de måste få ges spelrum! 20000 viljor om olika saker, då måste någon ta på sig ansvaret att sålla!

Jag tycker att många förslag var dåliga och det är sunt att David vågar stå emot!
 
Det jag upplever som största problemet med fotosidan är den enorma mängd bilder som strömmar in. Jag orkar ju inte skriva kommentarer till alla och vilka ska jag då välja ut? För egen del resulterar det i nån slags "panik" och jag låter bli att skriva kommentarer överhuvudtaget.

Som en del i lösningen av detta problem tror jag på Terjes förslag nr 5:

Terje skrev:
5) Ändra helt i innehållspaketen vad gäller fri, brons, silver eller guldmedlemmar. Forslag från mig:
Fri medlem - 10 kommenterade bilder - 1 egen
Bronsmedlem - 10 kommenterade bilder - 3 egna
Silvermedlem - 10 kommenterade bilder - 4 egna
Guldmedlem - 10 kommenterade bilder - 5 egna
Fast jag tycker nog det verkar lite "snålt", man borde få några "fria" bilder från början. Som utgångspunkt skulle väl en gratismedlem kunna få 5 bilder och därefter ytterligare 1 bild per 10 kommenterade. Brons utgår från 10 bilder och sedan 2 per 10 kommentarer. Silver 10 + 3 per 10 kommentarer och Guld 10 + 5 per 10 kommentarer.

Jag tror inte risken är så stor att man bara ger en massa snälla kommentarer för att fylla sin kvot.

Däremot är jag skeptisk till förslaget att kunna ta bort kommentarer från egna bilder, det kan riskera att bli en självförhärligande censur.
 
ANNONS