Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:

Vidare är det ju toppen att BioFoto finns, för kanske kritikpoolerna faktiskt inte är till för alla bilder eller fotografer? Att diskussionerna som några antyder känns olustiga tror jag beror bl.a på något som Sans skrev på sidan 8.
Ja men det är väl bra med alla olika föreningar som finns!?
Vet inte riktigt vad du menar med alla kritikpooler inte skulle vara till för alla bilder eller fotografer? Kan du förklara närmare?

Och det som sans skrev hade ju inte med forumet att göra, som jag förstod det. Utan vid bildkommentarer. Vilket är fruktansvärt trist, och sånt borde göras något åt.
 

lottawe

Aktiv medlem
Sans skrev:
Hmmm... kan du förtydliga vad du menar med detta?
Jag tror bara att nedanstående har betydelse även i forumet. Att så mycket besvaras utan att inläggen uppfattas som de är skrivna tycker jag tyder på att namn spelar större roll än åsikter ibland bara.

Sans skrev:
Tyvärr finns det grupper för inbördes beundran som blir mycket sura när man ärligt framför konstruktiva åsikter, som de tar som personliga påhopp vilket i sin tur kan leda till skitsnack, bojkott, hämndkommentarer och i värsta fall rena trakasserierna. Detta ankdammsbeteende torde väl vara mycket destruktivt för FS' trovärdighet som fotosida.
 

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tror bara att nedanstående har betydelse även i forumet. Att så mycket besvaras utan att inläggen uppfattas som de är skrivna tycker jag tyder på att namn spelar större roll än åsikter ibland bara.
Jo det kan du ju ha helt rätt i Lotta,
jag själv har ju blivit uthängd ett antal ggr här i forumet, troligtvis för att det är jag. (inget jag vill gå in närmare på, så det hoppas jag respekteras)
 

lottawe

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med alla kritikpooler inte skulle vara till för alla bilder eller fotografer? Kan du förklara närmare?
Nej, jag tänker ägna sommaren till annat än att förklara här så det enda jag tipsar om innan jag avsluta bevakning nu är att fundera över ordet Kritikpooler.
 

evalisen

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Nej, jag tänker ägna sommaren till annat än att förklara här så det enda jag tipsar om innan jag avsluta bevakning nu är att fundera över ordet Kritikpooler.
Ok, hoppas du får en fin sommar! :eek:)

Och kritik är ett bra ord, kan man använda till att skriva vad man tycker helt enkelt. :eek:)
 

Mattsen

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Och kritik är ett bra ord, kan man använda till att skriva vad man tycker helt enkelt. :eek:)
Är det verkligen det? Jag tror att många (ink myself) uppfattar det som ett negativt laddat ord. Kanske ett annat ord än kritik kunde användas?
 

evalisen

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Är det verkligen det? Jag tror att många (ink myself) uppfattar det som ett negativt laddat ord. Kanske ett annat ord än kritik kunde användas?
Jo du har säkert rätt, men jag ser inte på ordet som negativt. Man kan ge bra kritik och man kan ge dålig kritik, så ser jag det.
Men det kanske kan bytas till något som är bättre, som folk inte uppfattar så negativt.
 

jkene

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Absolut!
Men då kanske folk tror att man måste skriva hela analyser och uppsatser under varje bild?
Bara en tanke som slog mej, jag kan ha helt fel. :eek:)
Kanske, det var mest en respons på frågan om det fanns andra ord. Ändå tror jag många tolkar:

Kritik: Hitta fel
Recension: Hur upplever JAG bilden.
 

evalisen

Aktiv medlem
jkene skrev:
Kanske, det var mest en respons på frågan om det fanns andra ord. Ändå tror jag många tolkar:

Kritik: Hitta fel
Recension: Hur upplever JAG bilden.
Jo det har du nog helt rätt i. :eek:)
Recension låter bättre faktiskt.

Jag ska ta mej en funderare om jag kommer på något bra ord också.
Mer förslag är ju aldrig fel. :eek:)
 

evalisen

Aktiv medlem
Eller bara så enkelt som "utlåtande"?
Kanske... va säger ni?

edit: Kanske ska det stå "lämna ditt personliga utlåtande om bilden"
eller?
 

evalisen

Aktiv medlem
jkene skrev:
Kanske låter bra på Göteborgska - "Nybörjautlåtandepoolen", men ur min Östgötska mun låter det inget vidare :)
Näää det lät inte så dära bra alls. ;o))

Enkelt och kort är alltid bra, hmmm jag får fundera vidare. :eek:)
 

Mattsen

Aktiv medlem
FRÅGA TILL THE CREW

Jag funderade lite djupare på varför jag försvarar "fria kommentarer utan längdminimum".

Resultat? Jo, jag vill kunna ge fotografen credits för att han/hon har tagit en bild som jag uppskattar. Utan att slita mina grå för att finna nåt att kritisera i bilden.

ÄR DETTA FEL OCH EMOT TANKEN MED BILDKOMMENTARER?

Eftersom jag i ett par år har efterlyst möjligheten att enkelt kunna klicka in en eller ett par "tummen upp" utan gensvar så är ju det enda sättet att låta fotografen förstå att jag gillar bilden med en kort kommentar.

Jag menar om man inte (även) kan få även enkel respons på bilder man lägger ut för kritik blir det ju mindre intressant att överhuvudtaget posta några bilder.

Och jag har svårt att tro att NÅGON (inte ens de som skriker efter analyserande kommentarer) tar illa upp att få veta att deras bilder är uppskattade.
 

emtre

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Är det verkligen det? Jag tror att många (ink myself) uppfattar det som ett negativt laddat ord. Kanske ett annat ord än kritik kunde användas?
Fast är inte kritik ett bra ord för det vi ska ge?
Det känns som att det mest blir otydligt om man hittar ett annat ord på det.

jkene skrev:
Kanske, det var mest en respons på frågan om det fanns andra ord. Ändå tror jag många tolkar:

Kritik: Hitta fel
Recension: Hur upplever JAG bilden.
Fast att skriva ur ett jag-perspektiv och berätta hur jag upplever bilden och varför ingår i mina ögon i givandet av kritik.
 

hansen2

Aktiv medlem
Re: FRÅGA TILL THE CREW

Mattsen skrev:
Och jag har svårt att tro att NÅGON (inte ens de som skriker efter analyserande kommentarer) tar illa upp att få veta att deras bilder är uppskattade.
Jag tror man måste gå tillbaka och begrunda syftet med bildkritik och poolerna för detta. Jag tror ingen blir förbannad på en bekräftande kommentar men i.o.m publicering i en kritikpool blir man blåst på just "bildkritik".

Korta bekräftande kommentarer eller sågningar har möjligen sin plats utanför kritikpoolerna.

En del kanske hänger upp sig på 'konstruktiv' och tolkar det som att man måste komma med förändringsförslag. Men att vara konstruktiv kan också innebära att vara konkret i det man upplever i en bild. Sådan information är konstruktiv, framför allt när något man vill förmedla inte tycks ha gått hem hos kritikerna.

/Johan
 

Arne S

Aktiv medlem
Mattsen skrev:

Som ett alternativ till att lägga bilden i en speciell pool enl mitt förslag ovan så skulle man kunna tvinga fotografen som laddar upp bilden att göra ett AKTIVT VAL angående kommentarer han/hon vill ha. Något i stil med:

1 - Jag tar tacksamt emot alla typer av kommentarer.

2 - Jag vill bara ha konstruktiv kritik - kommentarer som bara innehåller typ "fin bild" är inte intressanta.

Kanske ytterligare en 3:e variant som då lär kräva en hel del kunskaper av den som ska kommentera bilden.

Vad som sedan ska hända när man är på väg att kommentera en bild (om fotografen har valt kritikstyp 2+) är att man uppmärksammans om detta och här kan man ju också ha en minimilängd på kommentaren.

Detta system borde väl tilltala de som är "anti-fin-bild" såväl oss som är tacksamma för alla typer av kommentarer.

(Är dock medveten om att detta förslag lär kräva en hel del php-knackande plus ändringar i databaser jämfört med mitt tidigare förslag)
Mats hade ju detta förslag som jag gillade. Och det var fler som ansåg att det var intressant.

Om jag tolkar förslaget rätt tas ju då nuvarande pooler bort, och vi skulle då inte behöva fundera över om det ska kallas "kritik", "recension" eller något annat smart. Och efter införandet av nytt namn slipper vi konstatera att orden som står i kommentarerna fortfarande är lika få/många/långa/korta och kan misstolkas på samma sätt som idag...

Med detta menar jag att jag tror vi bör koncentrera oss mer på att planera barnet, tillverka det och låta det födas innan vi döper det. Annars kan det bli fel...

Jag vidhåller alltså att vi måste våga tänka nytt, våga prova helt nya vägar.

/Arne
 

mohei

Aktiv medlem
Ordböcker är en bra uppfinning

lottawe skrev:
Nej, jag tänker ägna sommaren till annat än att förklara här så det enda jag tipsar om innan jag avsluta bevakning nu är att fundera över ordet Kritikpooler.
Norstedts stora svenska ordbok
kritiˈk subst. ~en
1 (framställning som utgör) angrepp (på ngn eller ngt) som utpekar (vissa) påstådda misstag eller felaktigheter i (ngns) handlingar, yttranden etc.: kritiklusta; samhällskritik; han fick ~ för att han inte lyssnade på sina underordnade; hon blev nedstämd av ~en; utredningen mötte ~ från de flesta håll; den hårda ~en tvingade regeringen att dra tillbaka propositionen; hon svalde sin ~ för husfridens skull; ett uttalande som innebär en viss ~; förhindra ~en att komma till uttryck; svidande ~
□ äv. allmännare en ~ som inte kläddes i ord; hon fruktade moderns tysta ~ ✩höjd över all ~ så felfri att angrepp är meningslösa ofta för att uttrycka beundran e.d.
2 (framställning som innehåller) värderande granskning av förtjänster och brister hos konstnärligt el. vetenskapl. verk e.d. 〈jfr recension〉: konstkritik; teaterkritik; amatörteaterns föreställning fick välvillig ~; avhandlingen mötte både positiv och negativ ~; han kan aldrig ge konstruktiv ~; hon skriver litterär ~ på kultursidan
□ äv. om sammanfattningen av de personer som ägnar sig åt denna verksamhet, på visst område, under viss tid etc. 〈i best. f.〉 den samtida ~en var helt oförstående för det nyskapande i NN:s konst
□ äv. utvidgat, utan ngn värdering granskning för att fastställa det verkliga innehållet i viss framställning e.d. 〈i vetenskapl. sammanhang〉bibelkritik; källkritik; textkritik ✩under all ~ ej värd att ens bedömas

Norstedts svenska synonymordbok
kritik
1 granskning, bedömande, bedömning, värderande, värdesättning, skärskådan, prövning, dom, (vid disputation) opposition; recension, (bok el. litteratur)anmälan, (god el. dålig) press; [kritik av] (även) uppgörelse med
2 (motsats: beröm) klander, tadel, ’ris’, vidräkning, häcklande, avståndstagande, förebråelse, gnat, (ibl.) mothugg; fördömande, ogillande, ovett 3 kritisk inställning, urskillning, skärpa; [med en viss kritik] med en nypa salt
- få kritik få på huden, vara ute i blåsväder
- höjd över all kritik utom all kritik, otadlig, oklanderlig, ypperlig, utmärkt
- under all kritik icke värd ngn granskning el. bedömning, erbarmlig


Norstedts svenska synonymordbok
uppfinning (ny)konstruktion, ny metod, nyskapelse, (in)novation, invention, (ibl.) patent; påhitt, idé, påfund, knep, trick
 
ANNONS