Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan på fall !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mitt medlemskap i Fotosidan grundar sig i en ambition att utvecklas som fotograf. Utan att på något sätt anse mig ha tolkningsföreträde när det gäller syftet med Fotosidan anser jag därför att syftet med den är just vilja att utvecklas. Det enda undantaget är väl de ”som är bäst” – haka inte upp er på denna formulering utan försök att först vad jag försöker säga - och därmed ”endast” bidrar till andras utveckling. Vilket är essentiellt för alla andra.

Mot bakgrund av detta anser jag att man ska vara hård i sin kritik av dåliga bilder. Vem, förutom de som ”köper” kommentarer, är behjälpta av att strykas medhårs? Man ska även vara hård i sin kritik av bra bilder. Bilder kan vara bra trots att det finns brister och brister kan väl också i allra högsta grad vara subjektiva.

Om man upplever det som jobbigt att få negativ kritik kanske man ska införa funktionalitet som möjliggör för bildägaren att radera eller i alla fall dölja kommentarer som de inte gillar.
Utan att på något sätt påstå att jag är särkilt begåvad eller kapabel fotograf, eller att har svartbälte i bildkritik, vill jag med emfas hävda att >90% av allt det som medlemmarna bidrar med i form av bilder och kommentarer är skit. Denna skit lägger sig som en våt täckande sörja över det som är bra. Det är inte ett problem för dem som inte har några ambitioner. Men för oss som har det och från början såg Fotosidan som ett fantastiskt hjälpmedel för den egna utvecklingen är det i allra högsta grad ett problem.

Varför ska man ladda upp bilder på FS när man får mer och bättre feedback genom att mejla dem till några vänner? Eller varför ska man lägga tid på att kommentera bilder där fotografen är helt ointresserad av feedback?

Observera att jag helt bortser från forumen, de är fortfarande en källa till lärande - i alla fall för mig.

Det kommer alltid finnas de som inte gillar familjebilder men för en del fotografer så kanske det är hela deras värld. Det är kanske en del fotografer som bara tar familjebilder och även om bilderna skulle sakna känsla så har de rätt att få kritik på sina bilder. Konstruktiv kritik kan leda dessa fotografer framåt så det nästa gång blir bättre bilder. Kanske någon kan skriva en artikel i hur man ska bedöma sina bilder så alla stackars amatörer vet hur de ska se sina bilder. Det är svårt att vara objektiv inför sina egna bilder men en artikel om bildkritik kan hjälpa folk på traven.
Sedan är det inte så svårt att hoppa över dessa bilder när man skummar igenom översikten.
Med 20000 medlemmar så kommer även denna typ av bilder som tydligen inte behagar vissa.
Men jag får nog säga att dessa bilder kan vara minst lika bra som de bilder som tas av elever på landets olika fotoutbildningar. De kan ta exakt samma typ av bilder men då ses det som konstnärliga bilder.

Många av dessa skräpbilder är en nybliven fotografs första stapplande steg in i fotovärlden.

Det är knappast ovanligt för en som gått en fotokurs och kanske framkallat en film eller två att ta bilder som vi andra tycker är ointressanta. Det gjorde nog de flesta i början och om de tas om hand på varsamt sätt kan utvecklingen vara intressant att följa.

Jag har en del kontakt med nybörjare (jag föreläser om bild och fotografi) och när de glädjesprudlande visar en kontrastrik och lätt suddig bild av sin hund brukar jag inte såga dem totalt utan kanske uppmärksamma dem på ett par svagheter i bilden.

Ett par av dem är riktigt skickliga nu.

mipert skrev:
Många av dessa skräpbilder är en nybliven fotografs första stapplande steg in i fotovärlden.

Det är knappast ovanligt för en som gått en fotokurs och kanske framkallat en film eller två att ta bilder som vi andra tycker är ointressanta. Det gjorde nog de flesta i början och om de tas om hand på varsamt sätt kan utvecklingen vara intressant att följa.

Jag har en del kontakt med nybörjare (jag föreläser om bild och fotografi) och när de glädjesprudlande visar en kontrastrik och lätt suddig bild av sin hund brukar jag inte såga dem totalt utan kanske uppmärksamma dem på ett par svagheter i bilden.

Ett par av dem är riktigt skickliga nu.

Jag delar din erfarenhet till fullo! Alla ska ju börja någonstans... Har själv ett antal kursdeltagare som blivit "rätt hyfsade" idag! MINA första staplande bildförsök ska vi inte prata om... :)

Fotohälsningar
Terje

Tille skrev:
De kan ta exakt samma typ av bilder men då ses det som konstnärliga bilder.

Livet är orättvist. Hade jag hetat Marc Chagall så hade mina huvudfotingar varit min försörjning... nån som vill köpa en streckgubbe av mej? jag kan rama in o signera... *s*

Kollade just på en av stjärnfotografernas alster här och kan lugnt påstå att en del av bilderna som finns där o fått bra (välförtjänt bra) kritik hade jag nog raderat redan i kameran. Därför att jag inte förstått dem.

Det är ofta bilder man inte genast förstår som växer i längden. Har hängt upp en jättepicasso i hallen, min fru hatade den länge, men jag tror inte hon vill att vi ska ta ner den nu.

Nä, den är inte äkta, tyvärr...

Titta på min bild "Göteborg" den plockade jag upp ur soptunnan, beskar lite o fixade en del, men inte allt (tack för kommentarerna) o nu tycker jag baske mej att den bilden blir lite bättre för varje gång jag tittar på den.

Alla håller säkert inte med. Men den dagen alla är överens är det inget roligt med debattforum heller...

/kg som kanske kastat bort sina bästa bilder

Michael Stener skrev:
Jag håller helt och hållet med er om att fotosidans kvalité har försämrats den senaste tiden.

Hmmm, Du har varit medlem i lite mer än ett år och jag i ca två år. Inlägg om just detta; "Den senaste tiden" åtekommer ungefär en gång varje kvartal. Med tanke på den takten det hela tiden blir sämre så borde ALLA bilder vara just "familjebilder".

Jag skulle just vilja säga precis tvärtom, den senaste tiden har dom flesta bilder blivit bättre.

Efter ett tag på fotosidan har man också utvecklats så mycket att man faktiskt kanske ser bilder på annat sätt. Jag ör mycket kritisk överhuvudtaget (fotosidans fel?) och min ribba har blivit garanterat satt högre.

Vi blir ju också fler medlemmar hela tiden. Procenten "familjebilder" är nog detsamma, men antalet blir ju fler.

Ha lite tolerans, ni har också varit där. Uppenbara visa-världen-vilken-fin-häst-jag-har-med-pocketkamera är ju en helt annan sak.

Efwa skrev:
Ha lite tolerans, ni har också varit där.

O fast en del av oss aldrig kommer längre så tycker vi att det är kul att vara medlemmar i samma förening som de som kan!

Men en frisk debatt är alltid skoj!

/kg som ska lägga upp albumet familjebilder nu...

Som vi ser det; kritikalbum är inte tänkt som någon konstutställning. Alla motiv är tillåtna. Bilder på familjemedlemmar, husdjur etc är HELT OK, om de är uppladdade i syftet att få kritik och utveckla sig som fotograf.

Det spelar ingen roll vilken grupp som är avsedd publik för en viss bild. Alla ambitiösa fotografer vill förhoppningsvis skapa bra bilder, oavsett om det är familjen, polarna eller allmänheten som skall se dem. Återigen, kritikalbum är ingen utställning.

Den som laddar upp bilder för att visa upp tex en cool bil eller en gullig hund, utan intresse av att att få feedback på bilden i sig är dock på helt fel ställe.

Att kunna ta riktigt bra bilder på sina barn och husdjur är intressant för många, och dessutom svårt - båda är ju motiv som inte så lätt låter sig regisseras.

Visst har vi en del väldigt gröna nybörjare som inte ens läst på om det grundläggande inom komposition, ljus odyl, och det kan bli lite tradigt att ge samma grundtips till dessa i kommentarerna. Vår ambition här är att ta fram ett par artiklar inriktade på nybörjaren som belyser de vanligaste misstagen.

Den som vill filtrera Nya kritikbilder kan ställa in sin egen sökfråga via Sök bilder.

Jag stänger den här diskussionen.

Tydligen kan inte alla hålla sig till att diskutera i forumet utan måste ge sig på att skicka personliga (ibland vädligt aggresiva) kommentarer också till den som har en annorlunda uppfattning. Helt onödigt, sluta med det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens Foto