Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan portfolio och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag undrar om det fungerar att etablera en direkt koppling mellan en Fotosidan portfolio och Lightroom. Det jag är ute efter är något som liknar den som finns för t ex Flickr, där man skapar en samling och "publicerar" direkt från LR-programmet.

Om inte, vad finns för smidiga uppladdningsmöjligheter till portfolion?

(Jag är inte guldmedlem, och skulle vilja veta lite hur det fungerar, kan alltså inte prova mig fram själv).

Mvh,
Fredrik

Vi har ingen direkt koppling mellan LR och Portfolion. Däremot så har vi multiuppladdning så du kan ladda upp och redigera en stor bunt samtidigt.

Här är vår info om Multiuppladdningen:

När du vill ladda upp, tryck på knappen Välj filer och ladda upp. Då startar din dators filväljare och du kan markera en eller flera bilder på vanligt sätt. Sedan OK:ar du och bilderna läggs då till en uppladdningskö och kommer att laddas upp till Fotosidan en efter en. (Obs: uppladdningsfunktionen kräver Adobe Flash).

När alla är uppladdade kommer du vidare till sidan Redlgera flera fält på alla där du kan justera tex titlarna på de uppladdade bilderna. Om du vill kunna göra flera uppladdningar innan det är dags att gå vidare, klicka då i kryssrutan Stanna kvar på sidan innan du börjar ladda upp.

Om du vill kan du fylla i fälten nedan, t ex välja kategorier, utrustning mm. Dessa värden kommer då sättas på alla bilder som laddas upp (men kan justeras senare). Det går att göra flera uppladdningar i rad, t ex välja några kategorier, ladda upp några bilder med dessa, sätta andra kategorier, ladda upp några bilder till etc - men då måste du ha valt Stanna kvar på sidan (se ovan).

Bildfiler får vara max 800 Kb. Bilder förminskas automatiskt till max 1024x1024 pixlar. Läs mer om detta

Ett tips är att ange rubrik och beskrivning redan i Lightroom, så följer det med i bilderna så man slipper lägga till det efter uppladding.

ANNONS
Götaplatsens Foto