Annons

Fotosidan raderar bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Joi skrev:
får man inte fota på almen plats i sverige läger eller, det låter mycket konstigt att behöva setta burka på alla om man fotar ute på gatan.
Kanske denna bild som jag har på FS går då över denna gräns.
Låter konstig om det ska vara olaligt att dokumäntera vardagen för framtiden så som man har sett från början av 1900 talet, ska dett suddas ut det som inte gillas från vår tid?
Jodå, du får fota på allmän plats, det har ingen på Fotosidan.se förbjudit dig. Det är inte heller olagligt att dokumentera vardagen. Men enligt lagen får du däremot inte publicera vilka bilder som helst på webben på Internet och annan elektronisk media.

Finns det risk att bilden kan framställa dig i dålig dager, så får den inte publiceras utan ditt uttryckliga medgivande. Det har ingen betydelse vad du gör eller inte gör på bilden, det räcker att den kan uppfattas som något som framställer dig i negativ dager, så får den inte publiceras.

Så kommer det att se ut i det nya lagförslaget, vilket jag tycker är vettigt, då den nuvarande lagen inte tillåter någon som helst publicering av bilder med igenkänningssbara personer (förutom för nyhetsredaktioner o dyl.).

Jag tycker att David Elmefldt agerade helt korrekt då han tog bort bilden. Med en förklarande bildtext om mannen och situationen hade bilden nog kunnat tolkats som mindre negativt.
 

stoltz

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Intressanta rader från en fotograf som verkar ha gjort just sociala bilder till sin grej. Hade du varit lyhörd så hade du snappat mina synpunkter om "socialpaparazzis" tidigare i tråden. Man är inte tvungen att publicera bara för att man har "motivets" tillstånd att göra det! JANNE
.

Här håller jag med dig helt och hållet - Vilket JAG också har skrivit. Sen förstår jag inte riktigt din argumentation där du drar nytta av mina bilder?

Eftersom jag, helt riktigt, trivs med att ta sociala bilder, så har jag också funderat över bildernas betydelse samt konsekvenser. Utifrån detta anser jag att "makten" att nyttja bilden bör ligga hos den som är avbildad i de fall där bilden är utelämnande eller där konsekvenserna kan gå bortom bildens syfte. Huruvida bilden är utelämnande eller inte bestäms, återigen, av den som har blivit fotograferad.

På vilket sätt anser du att detta är "fel" eller "märkligt"? Det är definitivt inte en helt felfri inställning jag har till mitt eget fotograferande, men jag skulle aldrig, i likhet med trådskaparen, säga att "hur kan du misstolka min bild, han ser ju BARA ut som en fritänkare".

Tycker du själv att fotografen i denna fråga har tagit sitt ansvar som socialfotograf?
 

stoltz

Aktiv medlem
cw-op skrev:
Skulle inte tro det! Det är nog du som har missat en del däremot. Kärnfrågan var huruvida bilden är kränkande eller ej!
Så tror på fullaste allvar att det var trådskaparens syfte?

Det tror inte jag eftersom han själv genomförde ett antal kränkningar under hyckleriets stora fana, det är min åsikt.

Hur en människa ska se ut för att uppfattas som alkoholist eller en helt vanlig man.
Det beror helt och hållet på vilka fördomar man har. Jag vet inte hur dina ser ut, jag kan bara gå till mina egna - Men jag har, sedan långt tillbaka, insett att fördomar finns.

Har inte du det?

David tyckte att "Bussterminal 2" kunde uppfattas som kränkande och raderade. Först efter att han raderat bilden undrade David om fotografen hade mannen på bildens tillstånd att publicera. Där faller även "din" anledning till varför bilden blev raderad!
Inte alls. Vem anser du att bilden skulle kunna vara kränkande för?

Fråga David istället om han hade tillåtit bilden om ett medgivande hade funnits.

Alltså kärnfrågan i den här tråden är inte huruvida tillstånd för publicering finns eller ej. Frågan är om mannen ser ut som en alkis eller ej. Som en utsatt eller som en man vem som helst vilket andra bl.a jag själv har hävdat i den här tråden.
Om nu mannen ser ut "som vem som helst" varför är han då avbildad? Fotografen känner ju dessutom inte mannen, så jag kan inte komma på någon annan anledning än att mannen ser annorlunda ut.

Varför har fotografen inte valt att fotografera mannen bredvid?

Det är vad tråden handlar om from the very very beginning! Dina mer eller mindre fantasifulla liknelser och irrelevanta scenarion till trots! Välkommen in i matchen, H-C!
Intressant att du tycker att mina liknelser inte var relevanta - På vilket sätt?
Är dom inte relevanta för att dom inte passar din linje?

Var det inte du som hade kritiska synpunkter på "läsförståelse"
Nej, det var det faktiskt inte i första hand. Om du läser i tråden, så ser du att det var Monica som började kommentera läsförståelsen här i tråden.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Eeros skrev:
Japp! Enligt lagen är det helt okej med bilder tagna utomlands. PUL omfattar bilder fotograferade i Sverige. De svenska lagstiftarna kan rimligtvis inte lagstifta om andra länders förfarande.
Man kan alltså utan risk för åtal av något slag publicera en bild som fotograferats utomlands och som är en otvivelaktigt kränkande bild på en svensk identifierbar person? Ingen lag ger väl immunitét mot kränkning? Publiceringen sker i Sverige men fotograferingen i utlandet och det spelar väl då ingen roll om en kränkning skett? Ska man publicera bilder tagna utomlands, vilka enligt dig inte innefattas i PUL, så måste de väl i alla fall vara av sådant slag att de inte kan ses som kränkande? Eller resonerar jag fel?
 

PMD

Aktiv medlem
Graal skrev:
Man kan alltså utan risk för åtal av något slag publicera en bild som fotograferats utomlands och som är en otvivelaktigt kränkande bild på en svensk identifierbar person? Ingen lag ger väl immunitét mot kränkning? Publiceringen sker i Sverige men fotograferingen i utlandet och det spelar väl då ingen roll om en kränkning skett? Ska man publicera bilder tagna utomlands, vilka enligt dig inte innefattas i PUL, så måste de väl i alla fall vara av sådant slag att de inte kan ses som kränkande? Eller resonerar jag fel?
Den enda kränkning som PUL tar upp är kränkning av den personliga integriteten. Enligt PUL kränks den om personuppgifter (till vilka bilder på identifierbara personer hör) behandlas (ett sätt att behandla personuppgifter är att göra dem offentliga. Alla bilder på identifierbara personer är alltså kränkande.

http://lagen.nu/1998:204
 

Graal

Avslutat medlemskap
PMD skrev:
Den enda kränkning som PUL tar upp är kränkning av den personliga integriteten. Enligt PUL kränks den om personuppgifter (till vilka bilder på identifierbara personer hör) behandlas (ett sätt att behandla personuppgifter är att göra dem offentliga. Alla bilder på identifierbara personer är alltså kränkande.

http://lagen.nu/1998:204
Det var inte det frågan gällde. Jag vet ganska bra vad PUL innebär idag. Att det är själva Internetpubliceringen av identifierbar person som den gäller. Men gäller inte andra lagar om kränkning (inte offentliggörande alltså), när en kränkning typ bild på man som visar snoppen för andra publiceras i Sverige (och som fotograferats utomlands)?
 

Eeros

Aktiv medlem
Graal skrev:
Man kan alltså utan risk för åtal av något slag publicera en bild som fotograferats utomlands och som är en otvivelaktigt kränkande bild på en svensk identifierbar person? Ingen lag ger väl immunitét mot kränkning?
Utan risk för åtal kan du nog inte göra det, men dessa hypotetiska bilder skulle inte strida mot PUL, då PUL gäller endast bilder tagna i Sverige.

Kränkning (ärekränkning) kan du åtalas för även på grundval av andra lagar. Vilken lands lag som bör tillämpas, det får de juridiskt bevandrade tvista om. Appropå det, kan man i västländerna bli åtalad för samma enskilda brott i två olika länders domstolar? Eller har de någon gemensam överrenskommelse om vem som tar hand om dömandet? Rimligtvis är det så i "vanliga" brott, men hur är det med brott där Internet är inblandat?
 

Eeros

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Väldigt otrevligt att det smygfotograferas på det här sättet och sedan läggs ut på nätet... :eek:((
Ja, visst är det. Och fotograferna kan inte försvara sig med att "bilderna inte är menade som kränkande, utan bilderna föreställer endast två helt vanliga svenska flickor som solar naturligt, vi fotografer har inget ansvar! Vi ville bara dokumentera vardagen".

Precis som med bilden som denna tråd handlar om, kan bilden mycket väl upplevas som intregritetskränkande.
 

evalisen

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Ja, visst är det. Och fotograferna kan inte försvara sig med att "bilderna inte är menade som kränkande, utan bilderna föreställer endast två helt vanliga svenska flickor som solar naturligt, vi fotografer har inget ansvar! Vi ville bara dokumentera vardagen".

Precis som med bilden som denna tråd handlar om, kan bilden mycket väl upplevas som intregritetskränkande.
Visst kan bilden som tråden handlar om uppfattas som kränkande för den personen, det kan jag inte uttala mej om... eftersom det inte är jag.

Men sen tycker jag det är lite skillnad med en fullt påklädd man och en solande topplesstjej på stranden. Även om dom är "smygfotograferade" båda två.

Jag kan ju bara tänka in mej själv i någon av situationerna, det hade vart värre om jag blivit smygfotad när jag solat toppless än om jag shoppat på stan som ex.
 

Eeros

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag kan ju bara tänka in mej själv i någon av situationerna, det hade vart värre om jag blivit smygfotad när jag solat toppless än om jag shoppat på stan som ex.
Naturligtvis... om det hade framgått att det handlat om harmlös shopping. Men om du hade kunnat misstas för en uteliggande alkis, eller att bli smygfotad toppless, vilket skulle ha varit värre? Då kanske det inte är lika enkelt att välja? ;)
 

evalisen

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Naturligtvis... om det hade framgått att det handlat om harmlös shopping. Men om du hade kunnat misstas för en uteliggande alkis, eller att bli smygfotad toppless, vilket skulle ha varit värre? Då kanske det inte är lika enkelt att välja? ;)
Hehe
Nu blir det lite komiskt eftersom "vi" sätter in mej i situationen här, men om någon tyckte jag såg ut som en alkis så hade jag nog bara skrattat faktiskt, eftersom jag inte dricker alkohol överhuvudtaget. ;o))
Nä jag säger fortfarande att gäller det mej själv, så hade det vart kränkande om någon smygfotade mej när jag solade toppless och sen publicerade bilden på nätet.

Men jag säger inte att de inte skulle vara kränkande för mannen på bilden som tråden handlade om från början, det kan jag som sagt inte svara för.
Det jag såg på bilden var en skäggig man med en cigg i handen, fullt påklädd och inget mer.
 

Eeros

Aktiv medlem
evalisen skrev:
Det jag såg på bilden var en skäggig man med en cigg i handen, fullt påklädd och inget mer.
Jajamen och det är ju det bilden visar. Men det räcker inte inför PUL, varken i nuvarande eller i kommande form; finns det en uppenbar risk att bilden kan upplevas som kränkande, eller en risk att den framställer personen i dålig dager, så får man inte publicera bilden utan personens godkännande. Därför gjorde Elmfeldt, enligt mig, helt rätt som raderade bilden.

Personligen tycker jag att lagen i sin kommande form är bara bra. Visst kan fotograferna hävda att den fortfarande begränsar deras skapande, men bildskapandet får enligt mig aldrig inkräkta på den personliga intregriteten.

Edit: I sitt nuvarande form däremot, där inga som helst bilder av igenkänningnsbara personer får publiceras, är lagen ett fiasko.
 

evalisen

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Jajamen och det är ju det bilden visar. Men det räcker inte inför PUL, varken i nuvarande eller i kommande form; finns det en uppenbar risk att bilden kan upplevas som kränkande, eller en risk att den framställer personen i dålig dager, så får man inte publicera bilden utan personens godkännande. Därför gjorde Elmfeldt, enligt mig, helt rätt som raderade bilden.
Och du har helt rätt i att tycka precis vad du vill. :eek:)
Jag tycker varken eller i just denna fråga, vill jag tillägga. Jo jag tyckte det var dumt att dra igång tråden utan att informera den som det handlade om.
 

evalisen

Aktiv medlem
PMD skrev:
Rätt tramsigt. Om man inte vill att folk ska se en naken så ska man inte visa sig naken offentligt. Det är väl inte värre att folk tittar på en på en bild än att folk tittar på en i verkligheten?
Så om jag ligger och solar i min badvik, och så står det en smygfotograf i någon buske och fotar, då ska jag ta det... att han publicerar den på nätet?
Äh glöm de!!
 
ANNONS