Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidans prestandaproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomasz

Aktiv medlem
Nu börjar de dyka upp igen. Varje gång jag klickar på en länk blir det en fördröjning på 15-20 sekunder medan min browser säger "Hämtar data från webbrev.ts.se" eller imrworldwide.dk eller liknande.

Jag har inget som helst intresse av att vänta på dessa (reklam?) siter. Det data jag vill hämta finns på FS.

Kan inte kodsnickaren länka in reklamen på ett bättre sätt? Varför tvinga min browser hit och dit till sega servrar?

Det kanske finns något bra trick jag kan använda för att filtrera bort det, men det jag försökt hittills (AdSubtract) funkar inte.

Firefox och adblock fungerar ypperligt.
Reklam på internet måste tänka till på vad de vill uppnå, snart har alla installerat ad-blockers i ren desperation för att det fungerar så dåligt.

Den där webbrev.ts.se tror jag används för att få statistik över fotosidans besöksfrekens.
Den tar ibland tid på sig har jag också märkt.

Tomasz skrev:
Det kanske finns något bra trick jag kan använda för att filtrera bort det, men det jag försökt hittills (AdSubtract) funkar inte.
Trafikmätning (som detta är) är av största vikt för oss, för att kunna presentera statistik för reklamköpare - intäkter som är viktigt för vår överlevnad. Vi kör samma mätsystem som många andra sajter (Nielsen NetRatings och TS)

Men visst är det dumt om detta nu slöar ner för någon. Varför din browser väntar på dessa innan den visar upp något(?) vet jag dock inte, koden som sköter den här hanteringen ligger helt utanför designelement som tabeller odyl - browsern borde rita upp sidan utan att vänta på detta. Vad kör du?

Jag kör både Firefox och IE på PC och har aldrig upplevt att hela sidan fördröjs - det kan stå "Väntar på..." i statusraden om det är segt mot dessa servar och men sidan kommer upp och syns direkt ändå.

Blocka inte dessa sajter i din brandvägg, för då kan delayen bero på detta (sidan/browsern gör ju fortfarande anropet ut)

(Däremot har jag senaste dagarna sett mycket hög last på maskinen under enstaka tillfällen, det kan ge en rejäl fördröjning per sida. Kanske är det det du sett?)

Jag kör Firefox, och problemet yttrar sig inte i att hela sidan dröjer, utan att delar av sidorna dröjer. Samma symptom orsakas av "secure-dk.imrworldwide.com".

Men nu har jag tagit till mig tipset om AdBlock och sidorna blixtrar fram. Äntligen känns det att man har bredband!

Sorry om jag hamnar utanför statistiken, men jag bidrar ju till er med ett betalt medlemskap i alla fall:)

Nome Nescio skrev:
Firefox och adblock fungerar ypperligt.

Kan någon förklara adblock för mig? Är det nåt jag måste hämta hem eller finns det i Firefox, om det finns hur aktiverar jag det?

Vet inte ens om jag har det då sonen fixat till Firefox åt mig, han förbjuder mig att använda IE :)

.Z. skrev:
Kan någon förklara adblock för mig? Är det nåt jag måste hämta hem eller finns det i Firefox, om det finns hur aktiverar jag det?

Vet inte ens om jag har det då sonen fixat till Firefox åt mig, han förbjuder mig att använda IE :)
Testa att gå till programmets "inställningar".

.Z. skrev:

Det är en sk "extension" till Firefox (alltså ett litet program som utökar funktionaliteten).
Du hittar den här, med instruktioner för nerladdning och installation.

/Max.

Tools -> extensions -> Get new extenssion

Sök på Adblock och installera direkt från siten
"Flashblock" och "Adblock filterset.G Updater" kan vara bra att ta samtidigt, då blockerar du även alla eländiga och blinkande flashreklamer.

Idag har COLT något "större" problem inom sitt nät, både Fotosidan och Sitecenus applikationen (dvs. secure-dk.imrworldwide.com) står hos COLT.

Så problem som upplevs idag är helt relaterade till denna störning.

-Thomas

Ok. Jag fixade adblock & funderade just på om det blev segare eller...

Fick dock bort den där fula kameran högst upp på förstasidan, skönt ;-)

Adblockers lär inte lösa dagens problem, snarare tvärtom ...eftersom Fotosidan går misste om intäkter.

-Thomas

Diskussionen om annonser eller inte, dess utforning osv. kommenterar jag inte. Jag överlåter den till Fotosidan, min roll är tekniken som leverantör till Fotosidan.

Att sajten är trög idag beror på nätstörningar host COLT, som levererar internetkapcitet både till Fotosidan och ett av mätverktygen.
Adblockers stoppar inte den trafiken, löser inte det problemet. COLT har fortfarande problem och mätningen sker vid laddning av en sida, den är inte kopplad till enskilda banners.

-Thomas

talthoff skrev:
Adblockers lär inte lösa dagens problem, snarare tvärtom ...eftersom Fotosidan går misste om intäkter.

-Thomas

Då kanske FS borde fundera på vilken typ av reklam man ska ha. Uppenbarligen är vi rätt många som irriterar oss på "rörliga" reklambanners och väljer då bort all reklam för att slippa den.

Adblockers löser problemet för medlemmarna, frågan är hur FS löser problemet...

Pia

Om det är fler som tror att jag hävdar att Adblocker inte löser "problem" med annonser så läs mina inlägg igen.

Jag har bara sagt att DAGENS (temporära) prestanda problem inte löses Adblockers.

-Thomas

talthoff skrev:

-Thomas

Får fotosidan betalt för antal visningar? Annars så kan ju ingen ha koll på hur många som blockerar reklamen, eller?

//Larsa

Nu är ju Fotosidan nästan ett praktexempel på hur bra reklam kan fungera på en site. Det var efter några vistelser på aftonbladet.se och Expressen.se som fick mig att installera Adblocker.

När man inte längre kan skilja på vad som är information och reklam då har det gått för långt.
Tyvärr så lider fotosidan av detta eftersom när man väl är igång så stänger man av alla reklam. Ett tag så stoppade jag bara animerad reklan, men med Adblock filterset.G Updater så går allt bort.

ANNONS
Götaplatsens Foto