Annons

Fototeknik fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv brukar jag köra med bara mittpunkten.
"Tumfokus" (en av de bästa sakerna jag lärt mig använda).
Ai Servo fokus och bildserie.
Av-läget. Brukar nog köra med största bländare om det inte är för ljust, vilket det sällan är.
Auto ISO upp till 3200.
Och sen RAW format. Tycker verkligen du borde börja med att fota i RAW. Visst det kan vara lite krångligt att komma igång med men när man väl lärt sig grunderna går det riktigt smidigt.

(Slår ett slag för Lightroom 4 också. MYCKET prisvärt program.)

Lycka till!

/Staffan
 
Tack för din kommentar Staffan.Japp nu blir det bara mittpunkten och det där med tumfokus får jag sätta mig in lite också.
Kanske ska skruva upp auto ISO till 3200 också.Har den inställd på 1600 nu.

Tack.

//Kicki
 
Jag kör med mittenpunkten, centrumvavvägd utsnittsmätning och ländarförval som jag bollar lite med om ljuset tillåter, mest 5.6. Men tycker "våran" glugg blir väldigt skarp på 7.1. Vill inte gärna gå högre med ISO än 1600 om jag behöver beskära bilderna mycket, blir rätt brusigt och det hatar jag som pesten. Snabba slutartider resulterar oftast i skarpare bilder iaf. om man som jag aldrig använder stativ. Plåtar man flygande fågel mot ljus himmel så får man plussa på exponeringskompensationen annars blir det en svart fågelsiluett och blända ned för lite längre skärpedjup, svårt att träffa ögonen vid rörligt mål. Sen får man vara beredd att kasta en hel del bilder(det är tur man inte plåtar på film, för det skulle jag aldrig haft råd med).
 
Vill inte gärna gå högre med ISO än 1600 om jag behöver beskära bilderna mycket, blir rätt brusigt och det hatar jag som pesten..

Hej Hasse

Tack för lite fina råd.Ska testa lite mer bländarinställningar.Har mest kört på 5,6.
Och bra tips om ISO där eftersom det är som du skriver.Brus i bilden är inte snyggt och oftast får man beskära bilderna.Jag håller mig kvar på auto ISO 1600 då som jag redan har ställt in.

Tack Alla för fina råd.Kärringen suger i sig allt ;))
 
Hej Hasse

Tack för lite fina råd.Ska testa lite mer bländarinställningar.Har mest kört på 5,6.
Och bra tips om ISO där eftersom det är som du skriver.Brus i bilden är inte snyggt och oftast får man beskära bilderna.Jag håller mig kvar på auto ISO 1600 då som jag redan har ställt in.

Tack Alla för fina råd.Kärringen suger i sig allt ;))

Jag tycker heller inte om bruset som 3200 skapar MEN där har du ytterligare en anledning att fota i RAW. Om jag inte har helt fel nu (och får hela FS-forumet på mig) så har jag för mig att du kan reducera bruset i framkallningen av en RAW-bild mycket bättre/mer än det man får i en direkt JPEG-bild.

Förr ville jag helst aldrig gå över ISO 800 bara för att jag tyckte bruset förstörde bilden, men när jag började fota i RAW är det inte så farligt att fota i 3200. Visst, man föredrar nog ISO100 men men :)

Glömde nämna att jag ofta kör med Utsnittsmätning. Det gör jag väldigt ofta annars också. Kräver lite mer av fotografen kanske men jag tycker om att få mer kontroll.

Men precis så som Hermelin skriver får man ändå skruva upp Expo.Komp. om man fotar en fågel mot klar himmel. Möjligt att om man kör med spotmätning att man kan få rätt från början men det är nog lite mer chansartat :)

/Staffan
 
Men precis så som Hermelin skriver får man ändå skruva upp Expo.Komp. om man fotar en fågel mot klar himmel. Möjligt att om man kör med spotmätning att man kan få rätt från början men det är nog lite mer chansartat :)

/Staffan

Tack Staffan

Ska bli intressant att testa.
Kanske testar att fota i RAW någon dag också man vet aldrig ;))
Men det blir väl ännu större bildfiler och är inte sådär haj på redigeringsprogram.Har visserligen Photoshop redan i datorn men för mig är det en hel vetenskap i det programmet.Fattar nada ;))

//Kicki
 
Lightroom kan ju inte allt som Photoshop kan men den är riktigt kompetent på det den kan göra.
Och handhavandet är ju busenkelt iaf på min mac.
Och den håller ordning på alla bilder åt mig per månad och år och det går att tagga dem (typ bröllop etc).

Jag är inte tillräckligt bra fotograf för att inte behöva justera färger, kontrast, Kelvin, brus och skärpa i efterhand så jag måste ha RAW. Man kan göra så otroligt mkt med RAW. En dassig bild men bra komponerad kan man få att poppa ut ordentligt i efterhand.
Går ju att göra mkt med en JPG också iofs men inte samma sak.

Once you go RAW...!
 
Jag är inte tillräckligt bra fotograf för att inte behöva justera färger, kontrast, Kelvin, brus och skärpa i efterhand så jag måste ha RAW. Man kan göra så otroligt mkt med RAW. En dassig bild men bra komponerad kan man få att poppa ut ordentligt i efterhand.
Går ju att göra mkt med en JPG också iofs men inte samma sak.

Once you go RAW...!

Tack Lars för din åsikt.Ja för skoj skull ska jag faktiskt ta och testa att ta några bilder i RAW så ska jag ge det en chans ;))

//Kicki
 
ANNONS